Η μουσική βρίσκει τρόπο!

του Ανέστη Πολίτη

Το 2021 ολόκληρη η Ελλάδα, όπως και οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης, βίωσε ένα εκτεταμένο lockdown το οποίο επηρέασε κάθε έκφανση της κοινωνικής ζωής των ανθρώπων.  Η νέα αυτή πραγματικότητα δεν άφησε ανεπηρέαστη την ψυχαγωγική και πολιτιστική ζωή της χώρας. Ουσιαστικά, η διάδραση, στην οποία και βασίζεται αυτός ο κλάδος, είχε χαθεί καθώς καλλιτέχνης και κοινό βρισκόταν σε  διάσταση. Ωστόσο, ο καλλιτεχνικός κόσμος κατάφερε, μέσα από διαδικτυακές συναυλίες και on-line θεατρικές παραστάσεις, να καλύψει αυτή την απόσταση, αυτό το κενό και πέτυχε να κάνει τον εγκλεισμό μας περισσότερο υποφερτό.

Ειδικότερα, στη μουσική σκηνή σπουδαίοι καλλιτέχνες  προγραμμάτισαν και κατάφεραν να πραγματοποιήσουν μεγάλα και εντυπωσιακά virtual shows, φεστιβάλ και πολλές άλλες εκδηλώσεις. Σαλόνια, κουζίνες και μπάνια μετατράπηκαν με τη βοήθεια της τεχνολογίας σε studio και live stages γεμάτα ζωντάνια και δημιουργικότητα. Η πανδημία, επομένως, παρά τις δυσκολίες που  προξένησε, δεν αποτέλεσε τροχοπέδη για την έκφραση μέσω της γλώσσας της μουσικής. Για παράδειγμα, η σειρά «#snfccAtHome:music» η οποία ξεκίνησε το 2020 και συνεχίστηκε και τον επόμενο χρόνο, αποτέλεσε μία δράση στην οποία αγαπημένοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν συναυλίες σε ζωντανή αναμετάδοση από τους εμβληματικούς χώρους του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Στο πλαίσιο αυτό, ο γνωστός συνθέτης και ερμηνευτής Αλκίνοος Ιωαννίδης, για παράδειγμα, κατάφερε να καταργήσει την απόστασηκαι να ενισχύσει την αλληλεπίδραση των ανθρώπων μέσω της μαγείας του τραγουδιού. Σε μια συναυλία χωρίς ζωντανό κοινό, κατάφερε να κρατήσει την επαφή. Τραγούδησε αγαπημένα τραγούδια όπως το «Όνειρο ήταν», «Ο κόσμος που αλλάζει» και ο «Βυθός», μοιράζοντας έτσι συναισθήματα, σκέψεις, εμπειρίες, όνειρα και πραγματικότητες που διατρέχουν και καθορίζουν όλους μας.

Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι το lockdown λειτούργησε για αρκετούς καλλιτέχνες ως πηγή έμπνευσης και δημιουργίας. Η πανδημία και τα πρωτόγνωρα μέτρα αποτέλεσαν έμπνευση για το θρυλικό ροκ συγκρότημα Rolling Stones, οι οποίοι ύστερα από 8 χρόνια κυκλοφόρησαν το νέο τους τραγούδι «Living in a Ghost Town», με αναφορά σε πόλεις και ανθρώπους “φαντάσματα”. Το έρημο Λονδίνο αποτελεί τον πρωταγωνιστή του βίντεο-κλιπ του νέου τραγουδιού των Stones, το οποίο ανέβηκε στο κανάλι τους στο You Tube κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown.

Η συγκινητική προσπάθεια των αγαπημένων μας καλλιτεχνών να ενωθούν και να μοιραστούν τις ιδέες τους κάτω από αυτές τις συνθήκες επιβεβαιώνει πόση ανάγκη έχει ο άνθρωπος τη μουσική και γενικότερα την τέχνη για να ισορροπήσει και να αποκτήσει ψυχική ηρεμία. Η ίδια η ιστορία, άλλωστε, έχει αποδείξει ότι σε δύσκολες εποχές η τέχνη είναι αυτή που κρατάει όλους τους ανθρώπους όρθιους.Το σύνολο των δράσεων στη μουσική σκηνή συνέβαλε στη δημιουργία ενός καταφυγίου όπου η χαρά, η διασκέδαση και η ψυχαγωγία κατείχαν κυρίαρχη θέση και ο κόσμος απομακρύνονταν από την πλήξη και την μονοτονία της καθημερινότητας. Οι μουσικοί κατάφεραν να διατηρήσουν ζωντανή τη μουσική και μαζί της όλα τα χρώματα, τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις που αυτή φέρνει στην επιφάνεια.

Συνεπώς, αν κανείς εξετάσει όλες τις εκδηλώσεις και τις ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια, εύκολα θα αντιληφθεί ότι ο κλάδος της μουσικής κατάφερε τελικά όχι μόνο να αντεπεξέλθει μέσα σε μία περίοδο απομόνωσης αλλά και να εξελιχθεί. Ίσως διαφοροποιήθηκε η μορφή της επικοινωνίας μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού αλλά, χωρίς καμία αμφιβολία, δεν χάθηκε το ισχυρό αυτό χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης. Οι συναυλίες και οι παραστάσεις μέσω ψηφιακών μέσων αποτέλεσαν τη θετική όψη αυτής της δύσκολης δοκιμασίας και σίγουρα ένα νέο εργαλείο το οποίο μπορεί να  αποβεί ιδιαίτερα χρήσιμο στο μέλλον.

ΠΗΓΕΣ:

Μανδηλαρά, Τ. (23/04/2020).  Κορωνοϊός: Οι Rolling Stones κυκλοφορούν νέο τραγούδι. Διαθέσιμο στο:

https://www.protothema.gr/culture/article/999164/koronoios-oi-roling-stoouns-kukloforoun-neo-tragoudi/

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Προγραμματισμός εκδηλώσεων του ΚΠΙΣΝ Διαθέσιμο στο:

https://snfcc.org/AlkinoosIoannidis

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης