Συντακτική Ομάδα: Γιώργος Ποπιασβίλι, Γεωργία Μπίλη
Ερευνητική Ομάδα: Μύρωνας Ραχιώτης, Βασιλική Σωτηριάδου, Βίκυ Καραγρηγορίου, Μαρίνα Παναγιωτοπούλου
Οι πόρτες της Ιωνιδείου Σχολής ανοίγουν στις 7:30 κάθε πρωί και μαθητές και μαθήτριες από κάθε μέρος της Αθήνας βιάζονται να φτάσουν στο σχολείο με μετρό, αυτοκίνητα, λεωφορεία και από φέτος και με… σχολικά πούλμαν. Ένα αίτημα της σχολικής κοινότητας προς την Πολιτεία έγινε επιτέλους φέτος πραγματικότητα. Ας το δούμε αναλυτικά! Ποιο μέσο μεταφοράς χρησιμοποιούν περισσότερο οι μαθητές στο σχολείο μας; Ποιες οι εμπειρίες τους;
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στον χώρο του σχολείου μας κατά τη διάρκεια τεσσάρων… κουραστικών σχολικών ημερών (27, 28, 30 και 31/10) συγκεντρώσαμε συνολικά 107 απαντήσεις από μαθητές της Α” Γυμνασίου και 32 από μαθητές της Β” Γυμνασίου. Οι μαθητές ρωτήθηκαν πώς φτάνουν στο σχολείο καθημερινά και οι απαντήσεις τους αποτυπώνονται στον ακόλουθο πίνακα:
Α” Γυμνασίου
Σύνολο απαντήσεων: 107 (ο 108ος μαθητής της Α’ απουσίαζε την ημέρα εκείνη :Ρ)
- Αυτοκίνητο/Μηχανάκι: 19 άτομα (17,6%)
- Δημόσια Συγκοινωνία: 42 άτομα (38,9%)
- Σχολικό Πούλμαν: 34 άτομα (31,5%)
- Πόδια: 13 άτομα (12,0%)
Β” Γυμνασίου
Σύνολο απαντήσεων: 32
- Αυτοκίνητο/Μηχανάκι: 5 άτομα (12,6%)
- Δημόσια Συγκοινωνία: 13 άτομα (40,6%)
- Σχολικό Πούλμαν: 11 άτομα (34,4%)
- Πόδια: 3 άτομα (9,4%)
Η πλειοψηφία (79,5%) απάντησε πως χρησιμοποιεί Δημόσια Συγκοινωνία (Μετρό, Τραμ ή Λεωφορείο) για τη μεταφορά του στο σχολείο. Αμέσως μετά, στη δεύτερη θέση, είναι τα Σχολικά Πούλμαν (65,9%). Ύστερα ακολουθούν στις τελευταίες θέσεις τα Αυτοκίνητα (30,2%) και το περπάτημα (21,4%). Αρκετοί μαθητές του σχολείου μας έχουν ήδη αρχίσει να αυτονομούνται και να έρχονται ασυνόδευτοι στο σχολείο.
Με βάση απόψεις των επιβατών, το μετρό είναι μια πολύ βολική μέθοδος για τη μεταφορά τους γιατί διασκεδάζουν, αστειεύονται και σπάνε πλάκες μαζί με τους φίλους τους. Μερικοί επίσης ενοχλούν τους υπόλοιπους επιβάτες με τις «όμορφες» φωνούλες τους. Κατά τ” άλλα, αναφέρουν πως οι ώρες είναι βολικές, το μετρό έρχεται συνήθως γρήγορα και φτάνουν στο σχολείο στην ώρα τους.
Ειδικά για τη μεταφορά με πούλμαν, η συντακτική μας ομάδα έκανε ειδική έρευνα, παίρνοντας συνεντεύξεις από μαθητές και μαθήτριες της Α και της Β γυμνασίου σχετικά με την εμπειρία τους από το δρομολόγιο του πούλμαν, μιας και πρόκειται για δυνατότητα που δόθηκε φέτος. Παρόλο που γονείς και μαθητές περίμεναν εδώ και πολύ καιρό τη μεταφορά με πούλμαν στο σχολείο, ώστε τα παιδιά να μην ταλαιπωρούνται κατά τη μετάβασή τους από και προς το σχολείο, τα πράγματα δεν πήγαν ακριβώς σύμφωνα προς τις αρχικές προσδοκίες.
Καταρχάς, αρχικά τουλάχιστον, τα πούλμαν ξεκινούσαν πολύ νωρίς, με αποτέλεσμα οι μαθητές που διαμένουν σε απομακρυσμένες από το σχολείο περιοχές, να περιμένουν από πολύ νωρίς για αυτά. Οι μαθητές περιγράφουν τη διαδρομή ως «κουραστική», «περίεργη», «αστεία», «ωραία», «ευχάριστη», «πολύωρη», «ενδιαφέρουσα», «γραφική», «ικανοποιητική», «καταπληκτική», «φανταστική», «τέλεια» και «αγχωτική». Δύο παιδιά δήλωσαν πως δεν είναι ικανοποιημένα από τη διαδρομή τους εξαιτίας των οδηγών και -κυρίως- των συνεπιβατών τους, ενώ ένας παραπονέθηκε πως είναι μάλλον στρυμωγμένοι.
Φαίνεται πως οι μαθητές έχουν πολλές περίεργες και απρόοπτες εμπειρίες! Υπήρξε διαδρομή κατά την οποία το λεωφορείο έφυγε χωρίς να παραλάβει πέντε παιδιά! Σε άλλη περίπτωση ένας οδηγός δεν ήταν και πολύ σίγουρος πού βρισκόταν το σχολείο! Τα αρχικά προβλήματα όμως ξεπεράστηκαν και οι περισσότερες διαδρομές γίνονται πλέον χωρίς ευτράπελα και χωρίς απρόοπτα.
Επομένως, εξάγουμε το συμπέρασμα ότι η μεταφορά στο σχολικό περιβάλλον έχει γίνει τρομερά πιο απλή και άνετη. Από καταγεγραμμένες εμπειρίες σε συνεντεύξεις, οι περισσότεροι δεν κουράζονται στη διαδρομή και διασκεδάζουν κατά τη διάρκειά της!