Archive for: Μαΐου 2023

Πασχαλινά Ήθη και Έθιμα στην Ελλάδα

Γράφει μαθήτρια  της Β τάξης, Μακρή Αγγελική,

   Στην Ελλάδα και κυρίως στην περιοχή μας έχουμε πάρα πολλά έθιμα που αφορούν το Πάσχα. Τα τελευταία τρία χρόνια όμως έχουν εξασθενήσει λόγω της πανδημίας που είχε κατατρομάξει τους νέους σε ηλικία ανθρώπους ,καθώς και τους ηλικιωμένους. Έτσι, νιώθουμε μεγαλύτερη ανάγκη να τα ξαναβάλουμε στην ζωή μας και να τα τιμήσουμε ,όπως παλιά. Παρακάτω θα γίνει μία αναφορά σε έθιμα από όλη την Ελλάδα τα οποία μπορεί να έχετε ακούσει ή ζήσει.

 Πάσχα στην Κέρκυρα – Μπότηδες

   Το Πάσχα στην Κέρκυρα ξεκινά το Σάββατο το πρωί. Οι Κερκυραίοι ξυπνάνε νωρίς στις 6 , είτε για να παρακολουθήσουν την αναπαράσταση του σεισμού της Πρώτης Ανάστασης του Χριστού ,είτε για να συμμετάσχουν σε αυτή. Έπειτα,  γίνεται η περιφορά του επιταφίου ακριβώς στις 11:00 και εκεί ξεκινάει το πασίγνωστο πλέον έθιμο των Μπότηδων. Οι Μπότηδες είναι τεράστια κανάτια είτε ζωγραφισμένα είτε όχι, στολισμένα με μια κόκκινη συνήθως κορδέλα και ο σκοπός της χρήσης τους είναι να εκτοξευτούν από τα μπαλκόνια των κατοίκων για να εξορκίσουν το κακό.

Μπότιδες

 

Πάσχα στην Χίο – Ρουκετοπόλεμος

   Ο Ρουκετοπόλεμος είναι ένα ελληνικό έθιμο που λαμβάνει χώρα στην κωμόπολη Βροντάδος στην Χίο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας δίνονται, δυο αντίπαλες ομάδες στην πόλη ξεκινούν Ρουκετοπόλεμο πετώντας δεκάδες χιλιάδες ρουκέτες, με στόχο η μία να χτυπήσει το καμπαναριό της εκκλησίας από την άλλη πλευρά. Οι ρουκέτες είναι ξύλινα ραβδιά γεμισμένα με μείγμα που περιλαμβάνει πυρίτιδα. Τα κτίρια των εκκλησιών και τα γύρω κτίρια καλύπτονται με φύλλα μετάλλων για την περίσταση.

http://https://youtu.be/VOr8l0u2Q-g?t=95

Ρουκετοπόλεμος

 

Πάσχα στην Κύθνο – Η κούνια της Λαμπρής

   Το έθιμο αυτό προέκυψε γιατί οι ερωτευμένοι άνδρες έφτιαχναν μια κούνια 2×3 μέτρα με σκοπό να ζητήσουν από την κοπέλα που τους αρέσει να καθίσει μαζί τους. Αυτός είναι ο τρόπος έκφρασης των συναισθημάτων τους προς αυτές. Αν το δεχόταν αυτό οι κοπέλες, γινόταν μία άτυπη δέσμευση μεταξύ τους με σκοπό τον γάμο. Οι μάρτυρες σιγοτραγουδούσαν και με συνοδεία του βιολιού και άλλων μουσικών οργάνων βρισκόταν αφορμή για γλέντι. Πλέον, πρόκειται για ένα φεστιβάλ παραδοσιακής μουσικής δεκάδων χορευτικών και πολιτιστικών συλλόγων από όλη την Ελλάδα.

 

 

Κούνια Λαμπρής

 

Κύρια Πασχαλινά Έθιμα στην Ελλάδα

Τα κόκκινα αυγά βάφονται παραδοσιακά την Μεγάλη Πέμπτη από τις γυναίκες του σπιτιού και το τσούγκρισμα τους πραγματοποιείται την Κυριακή του Πάσχα μετά την Ανάσταση του Χριστού. Όποιος έχει το ισχυρότερο αυγό και βγει απείραχτος από την δοκιμασία  θεωρείται ότι έχει την τύχη μαζί του. Οι κουλούρες ή αλλιώς τα τσουρέκια γίνονται την Μεγάλη Πέμπτη και τις στολίζουν με λουρίδες από ζυμάρι και ξηρούς καρπούς

Κοκκινα ΑυγαΚουλούρες

 

Ηλεκτρονικό παιχνίδι: θετικές και αρνητικές επιδράσεις

Γράφουν οι μαθήτριες της Β΄ τάξης. Ελένη Κωστογλίδη και Λυδία Γεωργιάδου

    vrΣήμερα, σχεδόν όλα τα παιδιά ηλικίας 10 με 16 ετών στον ελεύθερό τους χρόνο ασχολούνται με ηλεκτρονικά παιχνίδια, είτε από κονσόλες και υπολογιστές ,είτε από κινητά και τάμπλετ. Κάποια παιδιά αρχίζουν να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια από πολύ μικρή ηλικία. Τα παιχνίδια στο  διαδίκτυο έχουν και θετικές και αρνητικές συνέπειες στη ζωή ενός εφήβου.

   Αρχικά ,οι θετικές επιδράσεις είναι οι εξής :Τα παιδιά περνάνε τον χρόνο τους ευχάριστα με ενδιαφέροντα για αυτά παιχνίδια. Κοινωνικοποιούνται και γνωρίζουν καινούργιους ανθρώπους με τους οποίους επικοινωνούν και κάνουν παρέα συστηματικά. Επιπλέον ,μαθαίνουν νέα πράγματα όπως ξένες γλώσσες ή λέξεις τις οποίες δεν γνώριζαν. Τέλος, με όλα αυτά η ψυχολογία των παιδιών είναι ανεβασμένη, με όρεξη και δεν νιώθουν μόνοι ,καθώς έχουνε φίλους με τους οποίους διασκεδάζουν και έτσι η ζωή τους δεν είναι μονότονη.

   Αντίθετα ,εκτός από θετικά υπάρχουν και αρνητικά αποτελέσματα. Πρώτον, τα παιδιά ασχολούνται πολλές ώρες με τα παιχνίδια στον υπολογιστή και συνήθως οι επιδόσεις τους στο σχολείο και στα φροντιστήρια  και οι βαθμοί τους πέφτουν. Έπειτα ,αν δεν παίρνουν σωστά μέτρα, μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα στην υγεία τους, όπως στην όραση και στο μυοσκελετικό σύστημα. Τέλος, τα παιδιά κάθονται πολλές ώρες στον υπολογιστή με αποτέλεσμα να κλείνονται στον εαυτό τους, να είναι μόνα τους σε ένα δωμάτιο και να μην έχουν ουσιαστική επαφή με τον έξω κόσμο.

   Έτσι λοιπόν, συμπεραίνουμε ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι ένας τρόπος διασκέδασης, αλλά θα πρέπει να υπάρχει ένα μέτρο και να γνωρίζουμε τα προβλήματα που μπορεί να μας προκαλέσουν.

Τι αγαπώ και τι μισώ στην πόλη μου

Γράφει η μαθήτρια Ευαγγελία Ραφαηλία Κουμαντζιά, της Β Γυμνασίου

     Η πόλη στην οποία μένω ονομάζεται Αλεξάνδρεια ή  Γιδάς και βρίσκεται στο νομό Ημαθίας. Η πόλη αυτή είναι σχετικά μεγάλη, αλλά δεν έχει αρκετά αξιοθέατα και μέρη για να επισκεφτεί μια παρέα ή μια οικογένεια. Έχει τα αρνητικά και τα θετικά της,

   Στην πόλη μου δεν μπορώ να πω πως αγαπώ ή μισώ κάτι συγκεκριμένο. Το αρνητικό της πόλης είναι πως δεν υπάρχουν αρκετά αξιοθέατα όπως μουσεία, παραλίες ή κάποιο λούνα πάρκ.  Τα σχολεία δεν είναι αρκετά διατηρημένα και υπάρχουν αρκετές υλικές ζημιές, όπως και στους δρόμους επίσης. Η πόλη είναι παρατημένη και λίγο βρώμικη. Επιπλέον, δεν υπάρχουν αρκετές ευκαιρίες για δουλειά και υπάρχει το θέμα ανεργίας. . Ο πληθυσμός της όλο και λιγοστεύει και οι περισσότεροι φεύγουν στο εξωτερικό ή σε κάποια άλλη πόλη της Ελλάδας με περισσότερες επιλογές για δουλειά .

    Από την άλλη,  στην Αλεξάνδρεια οι δρόμοι είναι λίγοι και εύκολοι και αυτό είναι ένα πλεονέκτημα γιατί μαθαίνει κάποιος γρήγορα τα μονοπάτια. . Οι παρέες και οι οικογένειές συχνάζουν σε απλά και καθημερινά μέρη όπως καφετέριες, ταβέρνες ή το γνωστό αμφιθέατρο. Το καλοκαίρι ,οι γονείς και τα παιδιά πηγαίνουν στο αμφιθέατρο που είναι ένας μεγάλος ωραίος χώρος με γρασίδι και αρκετό χώρο για διασκέδαση και παιχνίδι. Τα παιδιά μπορούν να παίξουν μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλεϊ ή ακόμα να κάτσουν και στο πάρκο που υπάρχει εκεί. Οι γονείς κάθονται στο μικρό μαγαζί όπου μπορούν να φάνε και να πιούν βλέποντας τα παιδιά τους να διασκεδάζουν.

   Με λίγα λόγια αυτή είναι η πόλη Αλεξάνδρεια , ο Γιδάς που κάποιοι μπορεί να αγαπήσετε ή και όχι. . Είναι μια απλή πόλη, εύκολη αν και δεν προκαλεί τον ενθουσιασμό όσο κάποια άλλη.

 

Γιατί βάφουμε κόκκινα αυγά το Πάσχα;

Γράφει ο μαθητής της Β΄ τάξης, Σιγκούνας Θωμάς

  αυγο Ένα από τα πιο διαδεδομένα έθιμα του Πάσχα είναι τα κόκκινα αυγά και η διαδικασία του βαψίματος πρέπει να γίνεται Μεγάλη Πέμπτη, κατά την παράδοση.  Στο ερώτημα γιατί βάφουμε κόκκινα αυγά τη Μεγάλη Πέμπτη η απάντηση «κρύβεται» σε διάφορες εκδοχές.

   Τα αυγά βάφονται τη Μεγάλη Πέμπτη, η οποία είναι η ημέρα του Μυστικού Δείπνου, που ο Χριστός πρόσφερε άρτο και κρασί ως συμβολισμό για το σώμα Του και το αίμα Του, έτοιμος να θυσιαστεί για να ελευθερώσει τον κόσμο από τα δεσμά της αμαρτίας.Η  χριστιανική παράδοση θέλει τα αυγά, σύμβολο της γονιμότητας και της έναρξης ενός νέου κύκλου ζωής, να βάφονται κόκκινα, γιατί συμβολίζουν το Αίμα του Χριστού.
Σύμφωνα με μία άλλη εκδοχή η Παναγία πήρε ένα καλάθι αυγά και τα πρόσφερε στους φρουρούς Του Υιού της, ικετεύοντάς τους να μην τον βασανίσουν. Όταν τα δάκρυά της έπεσαν πάνω στα αυγά, τότε αυτά βάφτηκαν κόκκινα. Μια άλλη ιστορία συνδέει το κόκκινο χρώμα με τη Μαρία Μαγδαληνή. Όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας ενημερώθηκε για την Ανάσταση του Χριστού, τη θεώρησε τόσο απίθανη «όσο και το να βαφτούν τα αυγά κόκκινα». Η Μαρία Μαγδαληνή τότε χρωμάτισε μερικά αυγά κόκκινα και του τα πήγε για να του επιβεβαιώσει το γεγονός. Μία παραλλαγή της παραπάνω ιστορίας  θέλει μία γυναίκα να μην πιστεύει την είδηση της Ανάστασης Του Ιησού και να λέει: «Όταν τα αυγά που κρατώ θα γίνουν κόκκινα, τότε θα αναστηθεί και ο Χριστός». Και τότε αυτά έγιναν κόκκινα.
Λένε ακόμα πως το αυγό συμβολίζει τον τάφο του Χριστού που ήταν ερμητικά κλειστός, όπως το τσόφλι του αυγού, αλλά έκρυβε μέσα του τη «Ζωή», αφού από αυτόν βγήκε ο Χριστός και αναστήθηκε.
Σύμφωνα με το έθιμο, το πρώτο αυγό που βάφεται σε κάθε σπίτι είναι της Παναγίας και δεν πρέπει να το σπάει αλλά να φυλάγεται στο εικονοστάσι μέχρι το επόμενο Πάσχα.Αυτήν την ημέρα οι νοικοκυρές δεν πλένουν, δεν απλώνουν ούτε κάνουν άλλες δουλειές στο σπίτι.

Η αξία της φιλίας στην εφηβεία

Γράφουν οι μαθητές της Β΄ τάξης, Ευθυμιοπούλου Μαρία-Φρειδερίκη και Βογιατζής Σταύρος.

    kidsΚατά την περίοδο της εφηβείας, οι σχέσεις του εφήβου με τους συνομηλίκους είναι πολύ σημαντικές και επηρεάζουν σημαντικά την κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη.

    Όταν λέει φιλία, ο έφηβος εννοεί την στενή σχέση που δημιουργεί με παιδιά της ίδιας ηλικίας ή και λίγο μεγαλύτερα από εκείνον, η οποία χαρακτηρίζεται από υποστήριξη, εμπιστοσύνη, δέσμευση, μοίρασμα εμπειριών και συναισθημάτων, στοργή και αμοιβαιότητα. Τα στοιχεία, που βοηθούν τον έφηβο να δημιουργήσει φιλικές σχέσεις, είναι η ομοιότητα με τους φίλους του, καθώς επιθυμεί να μοιάζει, να έχει τα ίδια ενδιαφέροντα, τα ίδια γούστα μ’ εκείνους και συγχρόνως να βρίσκεται συνέχεια μαζί με την παρέα του. Οι φιλίες που αναπτύσσονται ανάμεσα σε εφήβους του ίδιου φύλου είναι συνήθως πολύ στενές και επιτρέπουν στη συνέχεια τη δημιουργία μίας στενής σχέσης με άτομα του αντίθετου φύλου.

    Ο ρόλος που παίζει η φιλία είναι πρωταγωνιστικός, καθώς βοηθά τον έφηβο να ανεξαρτητοποιηθεί από την οικογένεια του και να εξερευνήσει τον κόσμο. Μέσα από την φιλία, αρχίζει να μαθαίνει πράγματα για τον εαυτό του, τους άλλους και τον κόσμο γύρω του. Αρχίζει να συναναστρέφεται με άλλα άτομα, να συζητά τις ανάγκες του, τις ανησυχίες του και τα θέματα που τον απασχολούν με άτομα που φαίνεται ότι μπορούν να τον καταλάβουν περισσότερο απ’ ότι η οικογένεια του. Είναι πολύ σημαντικό για τον έφηβο να αισθάνεται ότι τον αποδέχονται οι φίλοι του, έτσι όπως είναι, και να νιώθει ότι ανήκει σε μια ομάδα. Έτσι, ενισχύεται η αυτοεκτίμηση του και η εικόνα του.

   Συχνά, οι φίλοι τους έχουν παρόμοιους στόχους και σχέδια για το μέλλον. Έτσι και ο ίδιος ο έφηβος προσπαθεί να τους μιμηθεί και να ταυτίσει τα πιστεύω του με τα δικά τους, με σκοπό να γίνει αποδεκτός από την ομάδα και να ενταχθεί πιο εύκολα σ’ αυτήν. Παράλληλα, επειδή δεν μπορεί να πάρει κάποιες αποστάσεις από τους φίλους του, η σχέση του μαζί τους είναι τόσο στενή και σημαντική για εκείνον, που τον εμποδίζει να σχηματίσει αντικειμενική γνώμη γι’ αυτούς. Στα μάτια του φίλου του βλέπει τον ιδανικό φίλο που πάντα ήθελε να έχει, χωρίς αυτό βέβαια να είναι πάντα αλήθεια. Καθώς ο έφηβος παρατηρεί στο φίλο του, τον ίδιο του τον εαυτό, αγαπά περισσότερο την εικόνα που έχει σχηματίσει για εκείνον- και όχι αυτό που πραγματικά είναι. Δεν λείπουν οι συγκρούσεις, καθημερινό φαινόμενο στις σχέσεις των εφήβων.

   Είναι πολλές οι φορές που ο χαρακτήρας της φιλίας ανησυχεί τους γονείς, ιδιαίτερα όταν ο φίλος ή η φίλη είναι άτομο που δεν εγκρίνουν ή δεν γνωρίζουν. Ο έφηβος πολλές φορές αρνείται να συνοδεύσει τους γονείς του σε εξόδους ή να συμμετάσχει σε οικογενειακές εκδηλώσεις, καθώς επιλέγει να βρίσκεται και να περνάει πολύ χρόνο με την παρέα του. Αυτή η συμπεριφορά του εφήβου ταράζει τους γονείς, οι οποίοι αισθάνονται ότι χάνουν το παιδί τους και συχνά οδηγούνται σε αδικαιολόγητες πράξεις και τιμωρίες, σε έντονες παρεμβάσεις, προσπαθώντας να επιβάλλουν την δική τους γνώμη και να ελέγξουν την κατάσταση. Μ αυτόν τον τρόπο πιστεύουν ότι θα μπορέσουν να τους κρατήσουν λίγο περισσότερο κοντά τους.

 

 

 

 

Πώς επηρεάζει ο ρατσισμός την κοινωνία

Γράφουν οι μαθήτριες της Γ τάξης Γυμνασίου, Δημητρίου Γεωργία, Μαργαρίτη Κατερίνα και Μάρτου Στεργία 

ratsismosΡατσισμός είναι η αντίληψη ότι οι άνθρωποι δεν είναι όλοι ίσοι μεταξύ τους, αλλά διαχωρίζονται σε ανώτερους και κατώτερους.  Σύμφωνα με την αντίληψη του ρατσισμού οι άνθρωποι διακρίνονται   από το χρώμα του δέρματος, την εθνικότητα, τη θρησκεία, το φύλο, είτε από τον σεξουαλικό προσανατολισμό  κτλ.

Οι συνέπειες του ρατσισμού ως κοινωνικού φαινομένου είναι πολλές. Ωστόσο, θα μπορούσαμε να σημειώσουμε κάποιες από αυτές,  όπως:

Α) Οικονομική εκμετάλλευση ατόμων και λαών. Tο άτομο που τον υφίσταται αποδέχεται τη μοίρα του, ενώ  καταργεί την όποια ικανότητα  κριτικής σκέψης στο άτομο που διακρίνεται από ρατσιστική συμπεριφορά.

Β ) Πνευματική ανελευθερία, όπου καταργείται  η δημοκρατία και οι θεσμοί της, κυριαρχεί η αδικία, η  αναξιοκρατία, και η  περιφρόνηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Γ) Περιθωριοποιούνται άτομα και ομάδες. Παρεμποδίζεται η συμμετοχή τους στην κοινωνία και η εξέλιξή τους.

Δ) Στερεί από τους λαούς, θύματα του ρατσισμού, την ευκαιρία να αναπτύξουν πολιτισμό στη χώρα διαμονής τους. Κυριαρχεί ο φόβος ανάμεσα στους ανθρώπους και δημιουργείται κοινωνική ανασφάλεια.

Ε) Κόστος σε ανθρώπινες ζωές, διότι πολλές φορές η οργή και ο θυμός που ξεσπά πάνω στα θύματα του ρατσισμού είναι τόσος σε έκταση που μπορεί να τους κοστίσει και την  ίδια τους τη ζωή.

Κλείνοντας ο ρατσισμός θεωρείται θεμελιώδης παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του ανθρώπου. Τα άτομα που υφίστανται τις συνέπειες του ρατσισμού ουσιαστικά δέχονται πλήγματα σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και καθημερινότητας. Ιδέες όπως ισότητα, ισονομία, αυτοδιάθεση, ανεξιθρησκία οφείλουν να προασπίζονται από όλους μας και να αποτελούν κύριο χαρακτηριστικό κάθε κοινωνίας.

Σχέσεις γονέων παιδιών στην εφηβεία

                                    Γράφουν οι μαθήτριες  της Β τάξης, Νικολέτα Πετκάκη  & Αναστασία Πανταζοπούλου

  Οεικοναι σχέσεις γονέα-παιδιού είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη των παιδιών και την ψυχική υγεία του. Οι γονείς πολλές φορές λειτουργούν σαν ένας οδηγός στην ζωή ενός εφήβου. Τα παραδείγματα συμπεριφοράς και ο τρόπος ζωής ενός παιδιού μέσα στην οικογένεια επηρεάζουν το μέλλον του, την ψυχολογική του κατάσταση και τις επιδόσεις του στο σχολείο. Οι ανθυγιεινές σχέσεις γονέα-παιδιού μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τον τρόπο με τον οποίο ένα άτομο αλληλεπιδρά ή λειτουργεί στην κοινωνία και στο σχολείο. Εάν ένας γονέας δεν παρέχει αγάπη, υποστήριξη και φροντίδα, τότε είναι πιθανό να δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου ένα παιδί θα μπορούσε να βιώσει τραύμα και δυσλειτουργία. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία του παιδιού να λειτουργήσει επαρκώς και να επιφέρει με τη σειρά του προβλήματα  στην ακαδημαϊκή εξέλιξη και στην κοινωνικό-οικονομική ανάπτυξη  αργότερα στη ζωή του.

    Η εφηβεία είναι το τελευταίο στάδιο της ανάπτυξης του ατόμου, το τελευταίο πέρασμα προς την ωριμότητα του. Οι αλλαγές  που συντελούνται αυτό το διάστημα περιλαμβάνουν και μια αλλαγή στο συναισθηματικό δέσιμο μεταξύ γονέων και εφήβων. Καθώς ένα παιδί αρχίζει να μπαίνει στην εφηβεία, φαίνεται να υπάρχει μια αύξηση στη σύγκρουση μεταξύ του εφήβου και των γονέων. Το  μέγεθος των συγκρούσεων διαφέρει από οικογένεια σε οικογένεια και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Οφείλεται κυρίως στα μεταβαλλόμενα χαρακτηριστικά, την ανάπτυξη του εφήβου και στον τρόπο με τον οποίο η υπόλοιπη οικογένεια προσαρμόζεται σε αυτές τις αλλαγές.

  Κατά την διάρκεια της εφηβείας οι  έφηβοι προσπαθούν να κατανοήσουν και να βρουν την προσωπικότητα τους. Αναπτύσσουν σχέσεις με αλλά παιδιά, δηλαδή δημιουργούν παρέες και φίλους με κοινά ενδιαφέροντα που τους επιτρέπει να ταυτιστούν και να μοιραστούν σκέψεις συναισθήματα και επιτεύγματα που δεν μπορούν να μοιραστούν με τους γονείς τους. Καθώς οι σχέσεις των νέων με τους συνομηλίκους γίνονται πιο κεντρικές στη ζωή τους, υπάρχει λιγότερος διαθέσιμος χρόνος για να περάσουν με τα μέλη της οικογένειάς τους. Ωστόσο, η έλλειψη χρόνου δεν είναι ο μόνος λόγος για αυτή την απομάκρυνση από την οικογένεια. Η ποιότητα των σχέσεων με τους συνομηλίκους αλλάζει κατά την εφηβεία. Αυτές οι ποιοτικές αλλαγές οφείλονται σε μεγαλύτερη γνωστική και συναισθηματική ωριμότητα. Καθώς οι έφηβοι γίνονται πιο ώριμοι συναισθηματικά οι σχέσεις τους με τους συνομηλίκους τους γίνονται πιο εμπιστευτικές και πιο συναισθηματικά οικείες.

   Στη σημερινή κοινωνία οι έφηβοι πολλές φορές βρίσκονται αντιμέτωποι με τους γονείς τους και δημιουργούνται συγκρούσεις για διάφορους λόγους ασήμαντους η σημαντικούς.  Στις περισσότερες οικογένειες οι συγκρούσεις αφορούν μικρής σημασία θέματα, όπως τα ρούχα, η απασχόληση με το ίντερνετ ή οι σχολικές επιδόσεις. Υπάρχουν όμως και οικογένειες που έρχονται αντιμέτωπες με την παραβατικότητα και  σοβαρότερα προβλήματα.

Top