Ορίζοντας το αόριστο

                                                                                        Ματζαρλή Βασιλική 

Χρόνος. Μία λέξη που χρησιμοποιούμε συνεχώς.

Τι είναι όμως;

Με το ζήτημα του χρόνου έχει ασχοληθεί σε βάθος φιλοσοφία, ο λαός και η επιστήμη. Στη φιλοσοφία, η έννοια του χρόνου είναι καθαρά υποκειμενική. Ο χρόνος, σύμφωνα με τον Ρουσσώ, είναι η κινούμενη μορφή της ακίνητης αιωνιότητας. Σύμφωνα με το Μίλτον, όμως, ο χρόνος είναι ο ύπουλος δολοφόνος της νεότητας. Για ένα μέρος του λαού, ο χρόνος είναι χρήμα. Για το υπόλοιπο, είναι ο καλύτερος γιατρός. Η επιστήμη ορίζει τον χρόνο ως την ακριβή μέτρηση μιας διαδικασίας από το παρελθόν στο μέλλον. Όπως και να ‘χει, ο χρόνος τρέχει. Άλλοι τον κυνηγάν και άλλοι τον μετράν. Με τι τον μετράνε όμως;

Από την αρχαιότητα, ο άνθρωπος έψαχνε τρόπους να μετρήσει κάτι αόριστο. Από το ηλιακό ρολόι της 3ης χιλιετίας, έφτασε στο ρόλο χειρός του 20ου αιώνα. Το μόνο σίγουρο είναι πως, ανεξάρτητα από τις μορφές που παίρνει, κατέχει έναν αναπόσπαστο ρόλο στην καθημερινότητά μας. Το σχέδιο του ρολογιού αναδεικνύει ένα πολιτισμό, μία κουλτούρα. Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα, ένα από τα πιο ιδιαίτερα ρολόγια που έχουν δημιουργηθεί είναι το ρολόι Κούκος. Κατασκευάστηκε πρώτη φορά από τον Franz Ketterer του Mαύρου Δρυμού, στα μέσα του 18ου αιώνα. Tί θα συμβεί όμως να χαλάσει ένα τόσο ιδιαίτερο ρολόι;

Πάνω σε αυτό τον προβληματισμό βασιστήκαμε για να υλοποιήσουμε την εργασία μας. Συγκεκριμένα, οικογένεια από τη Γερμανία μετακόμισε στην Ελλάδα. Το μοναδικό αντικείμενο που φέρνει μαζί της είναι ένα γερμανικό ρολόι κούκος, με την τέλεια ακρίβεια. Ωστόσο, ένα μήνα μετά την αλλαγή χώρας το ρολόι καθυστερεί δύο λεπτά. Αυτό συνέβη διότι,  άλλαξε η επιτάχυνση της βαρύτητας, αφού άλλαξε και ο τόπος. Συνεπώς για να φτιάξουμε το ρολόι πρέπει να αλλάξει η περίοδος της ταλάντωσης. Ύστερα από πολλαπλούς πειραματισμούς με τη μάζα του εκκρεμούς, καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως η μάζα δεν επηρεάζει την περίοδο. Έτσι, μικραίνοντας το μήκος του νήματος έχει αλλάξει η περίοδος της ταλάντωσης. Άρα το ρολόι έχει φτιαχτεί.

Πλαίσιο εργασίας: Το  3ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης

Υπεύθυνοι καθηγητές:  Κλαίρη Αχιλλέως, ΠΕ04 &  Σταύρος Παπαδόπουλος, ΠΕ04

Συμμετέχοντες μαθητές: Βασιλική Ματζαρλή & Γιώργος Αγγελίδης

Πηγή εικόνας: εδώ 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης