Το άγχος για τις εξετάσεις και σκέψεις για την αντιμετώπισή του

Ε

Όλοι μας έχουμε περάσει από τη δοκιμασία των εξετάσεων σε διάφορες φάσεις της ζωής μας. Και όλοι έχουμε βιώσει την αγωνία για την επερχόμενη δοκιμασία. Καθώς το σχολικό έτος βαίνει προς το πέσιμο της αυλαίας και το φάσμα των εξετάσεων διαγράφεται στον ορίζοντα, είναι η ώρα να πούμε μερικά πράγματα για να μπορέσουν οι μαθητές και οι μαθήτριές μας να αντεπεξέλθουν στις συνθήκες που θα ακολουθήσουν – και ιδιαίτερα εκείνοι της Γ’ Λυκείου που καλούνται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις να ανταποκριθούν στο πιο δύσκολο μέχρι τώρα εξεταστικό έργο.

1

Η Ψυχολογία ορίζει το άγχος ως μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή ή σε μια προοπτική αντιμετώπισης απαιτητικών καταστάσεων. Το να βιώνει κανείς άγχος σημαίνει ότι το σώμα είναι σε ένταση ενώ και ο εγκέφαλος ταλανίζεται από αρνητικές σκέψεις.

Το άγχος που συνδέεται με τις εξετάσεις προκύπτει από την άγνοια του μέλλοντος και το επίπεδο/την αξιοπιστία της προετοιμασίας. Επιπλέον, το άγχος ενόψει εξετάσεων προκύπτει και από τον φόβο που βιώνει ο εξεταζόμενος μήπως απογοητεύσει τον εαυτό του και ακυρώσει τις προσδοκίες που έχουν οι άλλοι (οικογένεια, φίλοι, κοινωνικός περίγυρος) από τον ίδιο.

Δ

Βέβαια, ο παράγοντας «άγχος» δεν είναι πάντα αρνητικό κίνητρο. Σε μέτρια και ελεγχόμενη μορφή, επισπεύδει και συντονίζει την προσπάθεια του εξεταζομένου, καθώς τον προσγειώνει στο διάβασμα και ενισχύει την αποφασιστικότητά του/της να προσπαθήσει υπεύθυνα και να μην επιτρέψει σε τυχαίους παράγοντες να καθορίσουν την επιτυχία ή την αποτυχία.

Β

Η επίδοση στις εξετάσεις δεν αντιπροσωπεύει την ικανότητα και την αξία του ατόμου αλλά την προσπάθεια που κατέβαλε για να ανταποκριθεί σ’ αυτές. Οι αρνητικές σκέψεις οδηγούν σε ένα φαύλο κύκλο αναπαραγωγής του άγχος, ενώ οι θετικές σκέψεις στηρίζουν ψυχολογικά το άτομο και εξασφαλίζουν τις καλύτερες προϋποθέσεις για τη δοκιμασία που θα ακολουθήσει. Όσο πιο ρεαλιστικά και ψύχραιμα αντιμετωπίζει κανείς οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης, τόσο πιο προετοιμασμένος είναι για το αποτέλεσμά της.

4

Επειδή, λοιπόν, στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν επιβραβεύεται τόσο ο έξυπνος και ο χαρισματικός μαθητής όσο ο εργατικός και ο επιμελής, ας έχουμε κατά νου μερικές συμβουλές που μπορεί να αποδειχθούν ιδιαζόντως ωφέλιμες, όπως τις διατυπώνει η Ψυχολόγος Ε. Μήτσιου.

1)       οργανώστε όσο μπορείτε καλύτερα την ύλη για διάβασμα κρατάτε σημειώσεις και επισημαίνετε με διαφορετικά στυλό/μαρκαδόρους – βασικά ή δύσκολα σημεία ώστε στην επανάληψη να τα βρίσκετε εύκολα

2)       κάνετε επαναλήψεις μόνοι ή μαζί με φίλους για να λύσετε απορίες και να φρεσκάρετε τις γνώσεις σας

3)       αποφεύγετε να διαβάζετε με εξαντλητικούς ρυθμούς κατά τη διάρκεια των εξετάσεων και να μένετε ξύπνιοι μέχρι αργά – το βασικό διάβασμα έχει προηγηθεί και τώρα απλά κάνετε επαναλήψεις

4)       διαβάστε αυτά που σας δυσκολεύουν λίγο πριν τις εξετάσεις και μην κουράζεστε με αυτά που ήδη ξέρετε καλά

5)       αποφύγετε να συζητάτε λίγο πριν από τις εξετάσεις τι γνωρίζετε και τι δε γνωρίζετε – ενδεχομένως εκείνη τη στιγμή να αγχωθείτε ότι δε θυμάστε τίποτα

6)       μην ξεχνάτε τα διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης

7)       να τρώτε, να κοιμάστε καλά, να ξεκουράζεστε και να ασκήστε (βόλτα με ποδήλατο, περίπατος)

8)       σε περίπτωση άγχους και πανικού κατά τη διάρκεια των εξετάσεων σταματήστε τις αρνητικές σκέψεις (και κυριολεκτικά λέγοντας στον εαυτό σας σταμάτα ή stop) και αντικαταστήστε με θετικές, πάρτε βαθιές αναπνοές, σκεφτείτε κάποια όμορφη εικόνα (όπως διακοπές, αγαπημένο πρόσωπο) ή επαναλάβετε εσωτερικά κάποια λέξη ή φράση που σας ανακουφίζει.

8

Μην ξεχνάτε ότι οι εξετάσεις είναι ένας σημαντικός σταθμός στη ζωή μας, αλλά όχι ο κυριότερος. Η ζωή μας εξάλλου είναι ένας συνεχής αγώνας. Καταβάλετε την καλύτερη δυνατή προσπάθεια, παραμείνετε ήρεμοι και όλα θα πάνε καλά!

Και φυσικά …9

…Καλή Επιτυχία!

Δημήτρης Σακελλαρίου

 

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης