Όπως ήδη γνωρίζετε αν έχετε διαβάσει το προηγούμενο άρθρο μας σχετικά με τον σταθμό «Αθήνα 9.84», η δημοσιογραφική μας ομάδα πραγματοποίησε πρόσφατα την δεύτερη εκπομπή της. H συγκεκριμένη αφορούσε στη μουσική. Στα πλαίσια λοιπόν αυτής, καθώς και της συνεχούς αύξησης των ειδών της σύγχρονης μουσικής, αποφασίσαμε να κάνουμε μία έρευνα σχετικά τόσο με τα ακούσματα των νέων όσο και με πιο αναλυτικές πληροφορίες που αφορούν τη μουσική.
Κατ’ αρχάς, η πρώτη μας ερώτηση αφορούσε στην γλώσσα της μουσικής που οι μαθητές συνηθίζουν να ακούνε. Εδώ τα αποτελέσματα είναι περίπου τα αναμενόμενα. Αναλυτικότερα περίπου τα 2/3 εξ αυτών, ποσοστό ίσο με 66,7 επί τοις εκατό, συνηθίζουν τα ξενόγλωσσα ακούσματα και μόνο το 1/3 , ποσοστό ίσο με 33.3 επί τοις εκατό, ακούνε κυρίως ελληνική μουσική.
Ύστερα από αυτήν την ερώτηση ακολουθεί και η πιο βασική του ερωτηματολογίου. Ο λόγος για τα ακούσματα των μαθητών. Στην παρούσα ερώτηση τα αποτελέσματα ήταν ποικίλα. Το πιο δημοφιλές είδος παραμένει η ποπ μουσική με ποσοστό 60.8%, ακολουθεί η ραπ με ποσοστό 43.1%, αμέσως μετά η ροκ και η τραπ σε ισοψηφία με τα λαϊκά με ποσοστά 37.3% και 29.4% αντίστοιχα. Εν συνεχεία βλέπουμε είδη όπως την εναλλακτική ροκ, την μέταλ, τα έντεχνα με ποσοστά που κυμαίνονται μεταξύ 17.6% έως 23.5%. Τέλος μένουν η πανκ, η τέκνο και η κλασική με ποσοστά από 9.8% έως 13.7%, αλλά και άλλες λιγότερο γνωστές κατηγορίες που συνολικά ελκύουν το 35.3% των μαθητών. Τα αποτελέσματα είναι αναμενόμενα φυσικά ως προς κάποιον βαθμό αλλά επιφυλάσσουν και εκπλήξεις όπως την ισοβαθμία τραπ με λαϊκό σε ποσοστό περίπου ίσο με 30%.
Στην ερώτηση «Σε ποια δεκαετία ανήκει η μουσική που ακούτε;», η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών απάντησαν τις τρείς τελευταίες δεκαετίες δηλαδή τις δεκαετίες του 20, του 10 και του 2000. Ακολουθούν οι δεκαετίες των 90’s και 80’s, στη συνέχεια τα 70’s και τέλος τα 60’s, 50’s αλλά και δεκαετίες πριν τα 40΄s.
Ρωτήσαμε ακόμη σχετικά με το αν οι μαθητές προτιμούν τα συγκροτήματα ή τους ατομικούς καλλιτέχνες. Η πλειοψηφία εδώ (66,7%) προτιμά και τα δύο είδη. Ωστόσο το 27,5% προτιμά μόνο συγκροτήματα και ένα πολύ μικρότερο ποσοστό μόνο τους ατομικούς καλλιτέχνες. Επιπροσθέτως, είχαμε και πληροφορίες σχετικά με την ημερήσια ώρα ακρόασης της μουσικής. Αυτή κυμαίνεται στο μεγαλύτερο ποσοστό της (47,1%) από δύο έως τέσσερις ώρες και ακολουθούν με ποσοστό 37.3% όσοι ακούνε από μία έως δύο ώρες. Τέλος λίγοι είναι όσοι ακούνε πάνω από τέσσερις ώρες μουσικής ημερησίως και ακόμη πιο λίγοι αυτοί που ακούνε πάνω από έξι ώρες.
Φυσικά μετά από τέτοια ποσοστά στις ώρες ακρόασης, δεν θα μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε και με το αν συνδυάζεται η μουσική με τις ώρες μελέτης στην καθημερινότητα. Έτσι, λοιπόν, ανακαλύψαμε ότι το 72,5, ποσοστό επί τοις εκατό και περίπου ίσο με τα ¾ των μαθητών συνηθίζουν να ακούνε μουσική κατά την ώρα διαβάσματος με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ενώ το υπόλοιπο 1/3 ποσοστό ίσο με 27.5% όχι.
Κλείνοντας ασχοληθήκαμε και λίγο πιο αναλυτικά με την τραπ μουσική. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την διασημότητά της στις νεαρές ηλικίες το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών (58,8%) φέρουν αρνητική άποψη ως προς αυτήν και μόνο το 41,2% εκφράζεται θετικά. Οι λόγοι για την αρνητικότητα ως προς την τραπ φαίνεται να είναι οι στίχοι της με ένα ποσοστό 94.4% των μαθητών να διαφωνούν με το περιεχόμενό τους, καθώς και οι χαρακτήρες των ιδίων των καλλιτεχνών. Ωστόσο, δεν παραλείπεται και η μελωδία με τα beats (ρυθμούς) σε σαφώς μικρότερο ποσοστό αρνητικότητας από πλευράς των ακροατών. Όσοι βέβαια θεωρούν την τραπ ως ένα θετικό είδος μουσικής δίνουν το βάρος της άποψής τους στα beats με ποσοστό ίσο με 86,4 επί τοις εκατό και στην μελωδία με ποσοστό ίσο με 45,5%. Σε πολύ μικρότερα ποσοστά ακολουθούν οι στίχοι μαζί με τους καλλιτέχνες. Συμπερασματικά, οι στίχοι και οι καλλιτέχνες δεν φαίνεται να εκφράζουν πολλά άτομα είτε αυτοί είναι θετικοί είτε αρνητικοί ως προς την τραπ.
Εν κατακλείδι, τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν ποικίλα αλλά και ενδιαφέρονται, ειδικά στα μη αναμενόμενα σημεία της. Μέσα από αυτήν φαίνεται τα ευρύ φάσμα των ακουσμάτων των μαθητών, καθώς και οι απόψεις τους σε πολλά θέματα που αφορούν αυτά.
Ελπίζουμε η έρευνα μας αυτή να σας παρείχε τροφή για σκέψη και να αναθεωρήσατε μερικά από τα ταμπού για τους νέους και τα ακούσματα που αυτοί επιλέγουν.
Σπύρος Αντύπας Β3′, Νίκος Πανταζής Β2′, Ιάσωνας Δελιολάνης Β1′