
Στα πλαίσια της εφαρμογής των αποτελεσμάτων της επιμόρφωσης και ειδικότερα του προγράμματος Discover the 7Cs: Learning for Life (and Work) in the 21st Century η ομάδα των επιμορφούμενων εκπαιδευτικών εφάρμοσε στην τάξη μεθόδους και τεχνικές που διδάχθηκε στα σεμινάρια.
Ειδικότερα, με βάση την επιμόρφωση “Discover the 7Cs: Learning for Life(and Work) in the 21 stCentury” και στο πλαίσιο των Δεξιοτήτων Communication and Collaboration (Επικοινωνία και Συνεργασία) εφαρμόστηκε από την εκπαιδευτικό και μέλος της ομάδας Erasmus, Λιθαρή Αριστέα (ΠΕ06), το μοντέλο DISC. Συγκεκριμένα, στο μάθημα των Αγγλικών στην Α” Γυμνασίου, παρουσιάστηκε η θεωρία DISC και τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν να σκεφτούν σε ποιον τύπο προσωπικότητας ανήκουν. Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν ομάδες των τεσσάρων ατόμων και η κάθε ομάδα ζωγράφισε την αφίσα της, ανάλογα με τη σύνθεση των μελών της. Αφού συμπληρώθηκε το φύλλο εργασίας, ολοκληρώθηκαν τα προφίλ των ομάδων. Έπειτα κάθε μαθητής/τρια έγραψε μία συμβουλή για όσους εργάζονται μαζί του/της και στο τέλος συζητήθηκε η επιρροή της σύνθεσης στη συνεργασία των μελών της κάθε ομάδας.
Επίσης, η εκπαιδευτικός και μέλος της ομάδας Erasmus, Μαραγκόζη Ειρήνη (ΠΕ02), εφάρμοσε στην τάξη δραστηριότητα σχετικά με τις Δεξιότητες ζωής και σταδιοδρομίας (Career and life skills) στον 21ο αιώνα στο πλαίσιο του μαθήματος «Νέα Ελληνικά Β´ Γυμνασίου» (5η ενότητα) στη θεματική ενότητα «Εργασία-Επάγγελμα» με δύο τμήματα της Β´ Γυμνασίου. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων για μια δραστηριότητα σχετική με τις δεξιότητες ζωής και σταδιοδρομίας στον 21ο αιώνα. Αρχικά, έγινε μια εισαγωγική αναφορά στο πόσο σημαντικό είναι οι μαθητές/τριες του παρόντος και οι εργαζόμενοι/ες του μέλλοντος να έχουν αναπτύξει κάποιες δεξιότητες, που θα τους βοηθήσουν στην επαγγελματική τους επιτυχία και στην προσωπική ικανοποίηση και ολοκλήρωση. Στη συνέχεια μοιράστηκαν φύλλα εργασίας που αφορούσαν τις συγκεκριμένες δεξιότητες και τις υποκατηγορίες τους (Ευελιξία Προσαρμοστικότητα – Πρωτοβουλία Αυτοκαθοδήγηση – Ηγεσία Υπευθυνότητα – Παραγωγικότητα Λογοδοσία). Έπειτα, τους ζητήθηκε να συσχετίσουν τις δεξιότητες με προτρεπτικές φράσεις που περιγράφουν το τι πρέπει να κάνει κάποιος που έχει αυτές τις δεξιότητες. Έτσι, δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να συζητήσουν μεταξύ τους και στη συνέχεια να ελέγξουν στην ολομέλεια, αν έγινε ο κατάλληλος συσχετισμός και αν έγιναν κατανοητές οι έννοιες. Επίσης, συζητήθηκε πόσο σημαντικές είναι οι δεξιότητες αυτές προκειμένου ο/η εργαζόμενος του 21ου αιώνα να είναι επιτυχημένος, αποτελεσματικός, χρήσιμος και κατάλληλος για συνεργάτης. Τέλος, έγινε αναφορά σε επαγγέλματα στα οποία οι δεξιότητες αυτές είναι απαραίτητες ήδη, σε επαγγέλματα που θα αντικατασταθούν από την τεχνητή νοημοσύνη, σε επαγγέλματα που θα μετασχηματιστούν και σε επαγγέλματα που προβλέπεται να δημιουργηθούν στο μέλλον.
Επιπλέον, από την ίδια εκπαιδευτικό υλοποιήθηκε δραστηριότητα σχετική με την έννοια της διαπολιτισμικής κατανόησης στο πλαίσιο τους μαθήματος των Νέων Ελληνικών Β´ Γυμνασίου, που στόχο είχε την προσέγγιση της έννοιας του πολιτισμού/κουλτούρας (culture) και του συσχετισμού της έννοιας αυτής με άλλες συμβολικές έννοιες. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων και έχοντας μπροστά τους εικόνες που απεικόνιζαν ένα κρεμμύδι, ένα ψάρι μέσα σε μια γυάλα, φακούς και ένα παγόβουνο κλήθηκαν να στοχαστούν πάνω στους αναλογικούς συσχετισμούς μεταξύ των αντικειμένων αυτών και του πολιτισμού. Οι πρωτόλειες απόπειρες των μαθητών/τριών εμπλουτίστηκαν με συζήτηση και διευκρινίσεις που ακολούθησαν μετά από τη δραστηριότητα. Η διδακτική αυτή προσέγγιση «έκλεισε» με τη διαπίστωση ότι στο πολυπολιτισμικό περιβάλλον που κινούμαστε οφείλουμε να είμαστε προετοιμασμένοι να συνεργαστούμε με ανθρώπους από άλλο πολιτισμικό υπόβαθρο. Και ότι για να τους προσεγγίσουμε χρειάζεται υπομονή, για να ανακαλύψουμε όσα κρύβουν και όσα κουβαλάνε, αλλά και θέληση από εμάς τους ίδιους ώστε να δούμε τους άλλους με άλλα μάτια.
Τέλος, η εκπαιδευτικός και μέλος της ομάδας Εrasmus, Ζωή Τακαβάκογλου (ΠΕ02), υλοποίησε δραστηριότητες σχετικά με τις Δεξιότητες Δημιουργικότητα και Κριτική Σκέψη (Creativity and Critical Thinking), εφαρμόζοντας τη μέθοδο της Σχεδιαστικής Σκέψης στα τμήματα Β1 και Γ5 (βλ. αναλυτικά άρθρο Σχεδιαστική Σκέψη: Θεωρία και Εφαρμογή στην τάξη https://schoolpress.sch.gr/school1kord/archives/2493).