
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο η ψηφιακή σχολική εφημερίδα » e-ματιά του 1ου» οργάνωσε μια έρευνα για την ασφάλεια στο διαδίκτυο σε συνεργασία με τις συντακτικές ομάδες των συνεργαζόμενων σχολείων:
50ο Γυμνάσιο Αθηνών - Click στη γνώση
1ο Γυμνάσιο Ναυπλίου - Το 1ο νέο
5ο Πρότυπο Γυμνάσιο Χαλκίδας - «Ομάδα δημοσιογραφίας»
4ο Γυμνάσιο Κοζάνης - Ενός τετάρτου υπόθεση
Δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο βασισμένο σε ερωτήσεις που χρησιμοποιεί στις έρευνές του το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου saferinternet4kids για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η φόρμα μοιράστηκε διαδικτυακά και συμπληρώθηκε προαιρετικά από μαθητές και μαθήτριες και των τριών τάξεων των συνεργαζόμενων Γυμνασίων.
Στόχος της έρευνας ήταν να διευρευνήσει:
- τη χρήση των ψηφιακών μέσων από τους μαθητές
- τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- τη συχνότητα χρήσης τους
- τους λόγους χρήσης τους
- τους κινδύνους που ενέχουν
- τους κινδύνους που οι μαθητές/τριες έχουν αντιμετωπίσει
- τη γνώση τους σχετικά με θέματα διαδικτυακής ασφάλειας
Το δείγμα αφορά σε 370 μαθητές και μαθήτριες των τριών τάξεων Γυμνασίων από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας.
Σας παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα της έρευνας:
Στην έρευνα συμμετείχαν 370 μαθητές και μαθήτριες. Όσον αφορά τα φύλα είναι σχεδόν ισότιμη η συμμετοχή τους.
Το γράφημα δείχνει το ποσοστό συμμετοχής των συνεργαζόμενων σχολείων.
Το γράφημα δείχνει το ποσοστό συμμετοχής των τριών τάξεων.
Το 95,4 % έχει δικό του προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι περισσότεροι μαθητές/τριες απαντούν ότι τους αρέσουν περισσότερο τα κοινωνικά δίκτυα, γιατί έχουν επαφή με τους φίλους τους. Η αμέσως επόμενη δημοφιλέστερη απάντηση είναι γιατί μαθαίνουν τι κάνουν οι φίλοι τους ενώ μικρό ποσοστό σημειώνει η επιλογή της προβολής του εαυτού τους μέσα από αυτά.
Το πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι το instagram (52,2%) ενώ το αμέσως επόμενο με μεγάλη διαφορά είναι το tik tok.
Οι περισσότεροι/ες ασχολούνται με τα διαδικτυακά παιχνίδια (62,4%).
Όσον αφορά τις ώρες ενασχόλησης με τα κοινωνικά δίκτυα οι περισσότερες απαντήσεις βρίσκονται ανάμεσα στις 1-2 ώρες και 3-4 ώρες ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 9,5% που ασχολείται πάνω από 5 ώρες.
Στην ερώτηση αν χρησιμοποιούν υπερβολικά το διαδίκτυο οι γνώμες σχεδόν μοιράζονται. Οι περισσότεροι/ες όμως θεωρούν ότι το χρησιμοποιούν υπερβολικά.
Στην ερώτηση αν τους έχουν βάλει όρια οι γονείς τους για το πόσο χρόνο θα ασχολούνται με το διαδίκτυο (κοινωνικά δίκτυα / παιχνίδια) απαντά όχι ένα ποσοστό 56,8% ενώ το 43,2% απαντά ότι οι γονείς τους έχουν βάλει όρια.
Το μεγαλύτερο ποσοστό ( 72,7%) απαντά ότι τα κοινωνικά δίκτυα δεν τους/τις επηρεάζουν ενώ το 23,8% δηλώνει ότι τους κάνουν ευτυχισμένους/ες.
Όσον αφορά το πόσο ενημερωμένοι/ες νιώθουν για το πώς να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια, οι απαντήσεις σχεδόν μοιράζονται ανάμεσα στο πολύ και το μέτρια.
Τα θέματα που νιώθουν ότι υπάρχει περισσότερος κίνδυνος είναι: η προστασία των προσωπικών δεδομένων (61,1%), η επικοινωνία με αγνώστους (51,9%) και ακολουθούν ο εθισμός, το ακατάλληλο περιεχόμενο και ο διαδικτυακός εκφοβισμός με σχεδόν παρόμοια ποσοστά.
Όσον αφορά τον κίνδυνο που έχουν προσωπικά αντιμετωπίσει, το μεγαλύτερο ποσοστό (56,8%) αναφέρει ότι δεν έχει αντιμετωπίσει κάποιο κίνδυνο. Αναφέρονται οι κίνδυνοι των ψευδών ειδήσεων, του εθισμού και των προσωπικών δεδομένων με ποσοστά γύρω στο 12-11% .
Για τα θέματα στα οποία νιώθουν λιγότερο ενημερωμένοι/ες επιλέγουν διάφορες απαντήσεις. Το μεγαλύτερο ποσοστό συγκεντρώνουν: η ρητορική μίσους, η ασφάλεια των συσκευών, η προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Οι περισσότεροι/ες (75,9%) συζητούν με τους γονείς τους τι πρέπει να προσέχουν στο διαδίκτυο.
Στην ερώτηση αν συζητούν με τους εκπαιδευτικούς για τους κινδύνους του διαδικτύου οι περισσότεροι/ες (59,2%) απαντούν θετικά.
Οι περισσότεροι/ες (78,6%) θεωρούν ότι λαμβάνουν επαρκή ενημέρωση από το σπίτι τους.
Οι περισσότεροι/ες (60,8%) θεωρούν ότι λαμβάνουν επαρκή ενημέρωση από το σχολείο τους.
Οι περισσότεροι/ες (71,1%) θεωρούν ότι γνωρίζουν εργαλεία για να προστατευτούν από τους κινδύνους του διαδικτύου ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 28,9% που δηλώνει ότι δε γνωρίζει ψηφιακά εργαλεία για να προστατευτεί.
Στο τελευταίο ερώτημα που αφορά τη βοήθεια που θα ζητήσουν οι μαθητές /τριες αν κινδυνεύσουν στο διαδίκτυο, οι απαντήσεις έχουν ενδιαφέρον. Η πλειοψηφία (75,4%) θα ζητήσει βοήθεια από τους γονείς, το 10,8% δηλώνει ότι θα τα βγάλει πέρα μόνος/η, το 10% ότι θα ζητήσει βοήθεια από τους φίλους, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό θα ζητήσει βοήθεια από τους εκπαιδευτικούς ή την αστυνομία.
Η συντακτική ομάδα «e-ματιά του 1ου «
1ο Γυμνάσιο Κορδελιού
* ευχαριστούμε τους καθηγητές πληροφορικής κ. Αγκαθίδη Γιώργο και κ. Καρυπίδη Ιωάννη, που βοήθησαν στην υλοποίηση της δράσης, διαθέτοντας το Εργαστήριο Πληροφορικής για τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου από τους μαθητές/ τριες του 1ου Γυμνασίου Κορδελιού.
Μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα για ένα θέμα που απασχολεί τόσο τον χρόνο όσο και το ενδιαφέρον των παιδιών. Συζητώντας με τα παιδιά μετά το ερωτηματολόγιο καταλήξαμε πως δεν είναι ικανοποιητικά θωρακισμένα απέναντι στις προκλήσεις των ψηφιακών μέσων. Είναι λοιπόν σημαντικό να τους θυμίζουμε πως έχουν τη δύναμη στα χέρια τους και πως υπάρχουν τρόποι να προστατεύονται. Μπράβο στο Γυμνάσιο Κορδελιού για την πρωτοβουλία αυτή!
Αγαπητή Αγγελική, η έρευνα που υλοποιήσαμε με τη συμμετοχή των μαθητών/τριών μας οφείλεται στη διάθεσή μας να συνεργαστούμε σε ένα θέμα που αφορά άμεσα τα παιδιά μας, την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Η δράση μας ήταν σημαντική και τα αποτελέσματά της έχουν ενδιαφέρον για πολλούς λόγους. Ευχαριστούμε για όλα τη συντακτική ομάδα του 1ου Γυμνασίου Ναυπλίου! Συνεχίζουμε δυναμικά για τις επομένες συμπράξεις!
Μια πολύ σημαντική συνεργασία σε ένα θέμα που μας αφορά όλους και όλες! Η ανταπόκριση των μαθητών και μαθητριών υπήρξε μεγάλη πράγμα που δείχνει πόσο τους/τις απασχολεί! Αξίζει να διαβάσουμε τα αποτελέσματα της έρευνας για να μην εφησυχάζουμε για το συγκεκριμένο θέμα, γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές/ τριες.
Αγαπητή Ματίνα, πράγματι είναι μια αξιόλογη δράση που υλοποιήθηκε χάρη στην καλή διάθεση και συνεργασία που έχουμε μεταξύ μας και φυσικά χάρη στην ανταπόκριση των μαθητών/τριών μας.
Τα αποτελέσματα έχουν ενδιαφέρον γιατί αφορούν ένα θέμα που συνδέεται άμεσα με τη νεολαία, το Διαδίκτυο. Αξίζει όλοι να διαβάσουμε τα αποτελέσματα της έρευνας, γιατί το δείγμα δεν είναι μικρό, προέρχεται από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας και δείχνει τις κοινές ανησυχίες των παιδιών μας.