Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές στα σχολεία τόσο στα μαθήματα, όπως καινούρια βιβλία, όσο και στα μέσα διδασκαλίας, όπως εργαστήρια, εποπτικά μέσα, αίθουσες υπολογιστών κ.α. Όμως απαιτούνται αρκετές ακόμα αλλαγές, για να καλύψουν τα όνειρα και τις επιθυμίες των παιδιών. Κατά την άποψή μου οι αλλαγές αυτές θα πρέπει να αφορούν το σχολικό χώρο, τα μαθήματα καθώς και τους τρόπους διδασκαλίας από τους εκπαιδευτικούς.
Θα ξεκινήσω από το σχολικό χώρο και συγκεκριμένα από την αυλή, όπου όλο το σχολείο περνάει ένα σημαντικό μέρος της μαθητικής του ζωής. Θα ήθελα λοιπόν να υπάρχει μεγάλο προαύλιο με πολύ πράσινο, με δέντρα και λουλούδια, το οποίο θα υποδέχεται ευχάριστα όλα τα παιδιά το πρωί, θα τα ξεκουράζει και θα τα ηρεμεί κατά την διάρκεια των διαλειμμάτων. Επειδή όμως οι καιρικές συνθήκες συχνά είναι αντίξοες καλό θα ήταν να υπάρχουν κατάλληλοι χώροι, όπως υπόστεγα και κιόσκια, ώστε να προστατεύονται οι μαθητές από τα ποικίλα καιρικά φαινόμενα όπως η βροχή, ο ήλιος και η ζέστη. Επιπλέον μια και ο αθλητισμός είναι σημαντικό κομμάτι της ζωής μας και σχετίζεται με τη σωστή σωματική διάπλασή μας, θα ήθελα να υπάρχουν μεγάλοι υπαίθριοι χώροι αθλητισμού και γυμναστήριο κατάλληλα εξοπλισμένο με αποδυτήρια και χώρους υγιεινής.
Όσον αφορά τα σχολικά κτήρια θα ήθελα να είναι βαμμένα με ευχάριστα χρώματα, να είναι ευάερα, ευήλια με ευρύχωρες αίθουσες, εξοπλισμένες με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, με διαδραστικούς πίνακες σε όλες τις τάξεις και με βιβλιοθήκες. Στους διαδρόμους θα ήθελα να υπάρχουν ντουλαπάκια για τη φύλαξη και την ασφάλεια των προσωπικών ειδών των μαθητών. Τέλος, θα ήθελα η βιβλιοθήκη μας να είναι εξοπλισμένη με πολλά βιβλία σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, ώστε να έχουμε ένα άνετο χώρο, για να ετοιμάζουμε τις σχολικές μας εργασίες, όσες απαιτούν αναζήτηση υλικού, και γενικότερα, για να περνούμε δημιουργικά τον χρόνο μας, όταν έχουμε ελεύθερο χρόνο.
Όσον αφορά τα μαθήματα θα ήθελα να είναι λιγότερα και με πιο κατανοητό περιεχόμενο που θα εμπλέκει τους μαθητές σε δημιουργικές και βιωματικές δραστηριότητες, ώστε να αφομοιώνεται καλύτερα η διδακτέα ύλη. Επίσης, θα ήθελα τα σχολικά βιβλία να είναι λιγότερα και ελαφρύτερα και να ανανεώνονται πιο συχνά, ώστε να εναρμονίζονται με τις εξελίξεις και την πρόοδο των επιστημών. Τέλος, θα ήθελα τα βιβλία να περιέχουν εκπαιδευτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή και οι μαθητές να έχουν εύκολη πρόσβαση σε αυτό μέσω του υπολογιστή τους ή του κινητού τηλεφώνου τους. Θα ήθελα ακόμα οι σχολικές εργασίες μας να γίνονται μέσα στο σχολείο με την επίβλεψη και την βοήθεια των καθηγητών μας. Επιπλέον, εκτός από τα βασικά μαθήματα, καλό θα ήταν να υπάρχουν και ώρες αφιερωμένες σε πολιτιστικές δραστηριότητες που θα συμβάλουν στην ελεύθερη έκφραση της δημιουργικότητας των παιδιών και τέλος να γίνονται πιο συχνά εκπαιδευτικές επισκέψεις, γιατί βοηθούν στη βιωματική πρόσληψη της γνώσης.
Όσον αφορά τους τρόπους διδασκαλίας πιστεύω ότι πρέπει να γίνουν σημαντικές αλλαγές. Θα πρέπει δηλαδή οι γνώσεις των μαθητών να μην προέρχονται αποκλειστικά από τους καθηγητές, αλλά να δίνεται η δυνατότητα να τις ανακαλύπτουν οι ίδιοι οι μαθητές μόνοι τους . Επίσης, θα πρέπει τα μαθήματα να διεξάγονται με περισσότερο διάλογο μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών και να μην στηρίζονται στην αυθεντία του εκπαιδευτικού. Αντίθετα ο καθηγητής πρέπει να είναι περισσότερο καθοδηγητής, σύμβουλος και βοηθός των μαθητών στην προσωπική έρευνα, αναζήτηση και ανακάλυψη της γνώσης. Επίσης θα πρέπει να είναι φιλικός, κοντά στους μαθητές, στα προβλήματα και στις ανησυχίες τους, και να δημιουργεί ευχάριστο κλίμα στην τάξη. Επιπλέον θα πρέπει να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση των νέων στα σύγχρονα προβλήματα και στην ομαλή κοινωνικοποίησή τους.
Η σωστή όμως διδασκαλία απαιτεί και κατάλληλες συνθήκες. Έτσι θα ήθελα να υπάρχουν λιγότεροι μαθητές στις αίθουσες, ώστε το μάθημα να γίνεται σε πιο ήρεμο περιβάλλον, όπου θα δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν. Επειδή όμως, όπως προανέφερα, θεωρώ το διάλογο αναπόσπαστο κομμάτι της διεξαγωγής του μαθήματος, πιστεύω ότι και η διάταξη των θρανίων στις τάξεις θα βοηθήσει σ’ αυτό. Έτσι προτείνω τα θρανία να είναι τοποθετημένα σε σχήμα κύκλου, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο διευκολύνεται ο διάλογος και επιτυγχάνεται η ισότιμη συμμετοχή των μαθητών καθώς και η μεταξύ τους συνεργασία.
Βέβαια γνωρίζω ότι οι επιθυμίες μου αυτές είναι δύσκολο να υλοποιηθούν στο σύνολό τους. Εύχομαι όμως μέχρι το τέλος των μαθητικών μου χρόνων να γίνουν πραγματικότητα οι περισσότερες από αυτές.
Ζ. Ά. Α1
Πηγές