Αόρατος κατάσκοπος! Πώς σε παρακολουθεί το Facebook ακόμα κι όταν δεν το χρησιμοποιείς…

Ο Εργκύς Πλάκα γράφει για το σκοτεινό πρόσωπο του δημοφιλέστερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης.

Το Νοέμβρη του 2011 το Facebook παραδέχτηκε για πρώτη φορά επίσημα αυτό που ήδη συζητιόταν καιρό πριν: ότι, δηλαδή, παρακολουθεί σε ολόκληρο το διαδίκτυο τις κινήσεις των χρηστών που το επισκέπτονται. Σε συνέντευξη, μάλιστα, που παραχώρησαν 4 στελέχη του Facebook σε συντάκτη της εφημερίδας USA Today, εξήγησαν τους τρόπους με τους οποίους το κοινωνικό δίκτυο ακολουθεί τα ίχνη των χρηστών του κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο, είτε αυτοί είναι συνδεδεμένοι στην υπηρεσία είτε όχι.

Από την συνέντευξη των τεσσάρων προέκυψαν τα παρακάτω:

2

 

•Το Facebook δεν παρακολουθεί όλους τους χρήστες με τον ίδιο τρόπο, αφού      χρησιμοποιεί διαφορετικές μεθόδους για τα μέλη που έχουν ήδη συνδεθεί και  χρησιμοποιούν τον λογαριασμό τους, διαφορετικές για τα μέλη που δεν έχουν συνδεθεί  στην υπηρεσία και διαφορετικές για τα μη μέλη.

 

 

•Την πρώτη φορά που επισκεφθήκατε το facebook.com, η εταιρεία έστειλε στον browser σας cookies. Εάν κάνατε εγγραφή στην υπηρεσία, έστειλε δύο τύπους cookies. Εάν δεν δημιουργήσατε λογαριασμό, έστειλε μόνο τον ένα.

•Τα cookies καταγράφουν κάθε επίσκεψη που κάνετε σε ιστοχώρους που χρησιμοποιούν το Facebook Like ή κάποιο άλλο από τα plugins της υπηρεσίας. Τα plugins δουλεύουν παράλληλα με τα cookies για να καταγράψουν την ώρα, την ημερομηνία και τον ιστοχώρο στον οποίο έγινε η επίσκεψη. Επίσης, καταγράφονται και κάποια μοναδικά χαρακτηριστικά που αναγνωρίζουν τον υπολογιστή που χρησιμοποιείτε.3

•Το Facebook διατηρεί αρχεία που καταγράφουν τις τελευταίες 90 ημέρες της δραστηριότητάς σας, διαγράφοντας τις παλαιότερες καταχωρήσεις.

•Όσο είσαστε συνδεδεμένοι στον λογαριασμό σας στο Facebook, καταγράφονται το όνομά σας, η διεύθυνση του e-mail σας, οι φίλοι σας και όλα τα υπόλοιπα δεδομένα που περιλαμβάνονται στο προφίλ σας.

 

Από εκεί και πέρα, τα δεδομένα από τις αναζητήσεις των χρηστών θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να εξαχθούν συμπεράσματα για τις πολιτικές τους απόψεις, θρησκευτικές πεποιθήσεις, σεξουαλικές προτιμήσεις ή τα θέματα υγείας που αντιμετωπίζουν.

Ο συντάκτης του USA Today εκφράζει ανησυχίες για το γεγονός πως όλα αυτά τα προσωπικά δεδομένα θα μπορούσαν εύκολα να βάλουν το Facebook στον πειρασμό να τα πουλήσει, αφού οι ενδιαφερόμενοι δεν θα ήταν και λίγοι.

Από την πλευρά του, το Facebook δήλωσε πως χρησιμοποιεί τα δεδομένα που συλλέγει από τα cookies για να βελτιώσει την ασφάλεια της υπηρεσίας και τα plugins του και πως δεν σχεδιάζει να τα αξιοποιήσει στο μέλλον με διαφορετικό τρόπο. Το κατά πόσο αυτό είναι καθησυχαστικό, όμως, αμφισβητείται, με δεδομένο ότι νωρίτερα είχε υποβάλει αίτηση κατοχύρωσης πατέντας για μια τεχνολογία στην οποία περιλαμβάνεται μέθοδος που συνδέει διαφημίσεις με τα δεδομένα που αντλούνται από την παρακολούθηση της συμπεριφοράς των χρηστών.

6 «Το θέμα πάντως δεν έχει να κάνει μόνο με το Facebook, αφού και άλλες εταιρείες όπως η Google και η Microsoft  χρησιμοποιούν αντίστοιχες τακτικές παρακολούθησης των χρηστών, εγείροντας μια γενικότερη συζήτηση για το κατά  πόσο οι χρήστες θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να εξαιρούν τους εαυτούς τους από αυτού του είδους τις μεθόδους.  Από την άλλη πλευρά, αρκετοί επαγγελματίες του διαδικτύου, από την πλευρά τους, θεωρούν πως κάτι τέτοιο θα ήταν  επιζήμιο για το ηλεκτρονικό εμπόριο.»

 

Τo παρόν άρθρο περιέχει στοιχεία από: Freeweird & Γιώργος Σαρηγιαννίδης. «Η Σκοτεινή πλευρά του internet.» Freeweird, 2012.

Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο «Freeweird 2012″

Δεν χρησιμοποιείται για οικονομικά κέρδη, χρησιμοποιείται μόνο για ενημέρωση!

            Πλάκα Εργκύς.

 

Σχολιάστε

Top