Archive for: Μαρτίου 22nd, 2017

Έθιμα της Καθαράς Δευτέρας

                                                                                        γράφει η μαθήτρια της Β” Γυμνασίου, Γκουτσίδου Χρύσα

   Η Καθαρά Δευτέρα είναι μια ιδιαίτερη μέρα για τη χώρα μας ,είναι η πρώτη μέρα της σαρακοστής ,δηλαδή της νηστείας πριν τη μεγάλη γιορτή του Πάσχα.

   Η μέρα γιορτάζεται συνήθως στην εξοχή, όπου τρέχουν μικροί και μεγάλοι, για να πετάξουν τον χαρταετό. Οι παλαιότεροι ερμήνευαν το έθιμο αυτό ως επιθυμία του ανθρώπου να διώξει το κακό μακριά.  Η βόλτα μας συνήθως συνοδεύεται και με παραδοσιακά σαρακοστιανά εδέσματα , όπως λαγάνα, ελιές ,ταραμά, αλλά και χαλβά.

   Αποτέλεσμα εικόνας για εθιμα καθαράς ΔευτέραςΆλλα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας είναι το γαϊτανάκι ,ένα χορευτικό δρώμενο γύρω από ένα κοντάρι που έχει χρωματιστές κορδέλες που κρατούν οι χορευτές. Το έθιμο έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία. Στη Μεθώνη της Μεσσηνίας αναβιώνει ένα έθιμο «Του Κουτρούλη ο γάμος» που φαίνεται ότι ξεκίνησε τον 14 αιώνα, ενώ στη Θήβα γίνεται βλάχικος γάμος. ι άνθρωποι στο Γαλαξίδι πηγαίνουν στην αγορά ,όπου γίνεται το μουτζούρωμα και το αλεύρωμα, και διασκεδάζουν όλοι μαζί.

    Σε αρκετές περιοχές έχουμε το έθιμο του Αγά ,που δικάζει με τον τρόπο του ντόπιους και περαστικούς , έθιμο που κρατάει από την Τουρκοκρατία. Στη Νάουσα  χορεύουν στον δρόμο  όλη μέρα οι Γενίτσαροι και οι Μπούλες , ενώ στον Τύρναβο συγκεντρώνονται όλοι στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία για να φτιάξουν το μπουρανί.

   Η Καθαρά Δευτέρα τελειώνει και οι χριστιανοί περιμένουν το Πάσχα.

Εκδρομή στα λουτρά του Πόζαρ

γράφουν οι Γκουτσίδου Χρύσα και Συμεωνίδης Γιάννης, μαθητές της Β΄τάξης

  Που θα πάμε εκδρομή με φίλους μικρούς ή «μεγάλους»; Μα στα λουτρά Αριδαίας. Να κάνουμε το ζεστό μπάνιο στον καταρράκτη, στην εξωτερική πισίνα ή στους εσωτερικούς λουτήρες , να φάμε το κατιτί μας ή αν δεν θέλουμε μπορούμε απλώς να περπατήσουμε στο φαράγγι.

Αποτέλεσμα εικόνας για λουτρά ποζαρ1

   Εμείς γνωρίσαμε την περιοχή  όταν την επισκεφτήκαμε  ως εξόρμηση των ομάδων του περιοδικού και της περιβαλλοντικής. Περπατήσαμε στα μονοπάτια, κάναμε μετρήσεις του νερού σε τιμές ρΗ,  περιεκτικότητας σε άλατα και οξυγόνο, αλλά και παίξαμε και ένα περιβαλλοντικό παιχνίδι με γρίφους οργανωμένο από το ΚΠΕ Έδεσσας για να γνωρίσουμε την χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής.

   Τα Λουτρά Πόζαρ (Λουτρακίου) βρίσκονται 80 χμ. από την Αλεξάνδρεια στην πόλη της Αριδαίας στον νομό Πέλλας και απλώνονται στους πρόποδες του όρους Καϊμάκτσαλαν. Η ονομασία τους προέρχεται από τις λέξεις «πο» και «ζαρ», που σημαίνουν «κάτω από την φωτιά». Τα ιαματικά, θερμά νερά, με σταθερή θερμοκρασία 37οC, αναβλύζουν εδώ και χιλιάδες χρόνια από το βουνό και δημιουργούνται από το νερό της βροχής που εισχωρεί στο έδαφος και αφού φτάσει σε μεγάλο βάθος, θερμαίνεται, ανεβαίνει ψηλότερα και στην πορεία του εμπλουτίζεται με μέταλλα. Οι θεραπευτικές ιδιότητες του νερού συνιστώνται για ρευματοπάθειες και δερματικές παθήσεις.

   Η περιοχή είναι χτισμένη στις όχθες του «Τόπλιτσα», θερμοποτάμου που διασχίζει την περιοχή δημιουργώντας  ένα φαράγγι που εκτείνεται από τα Ελληνικά σύνορα μέχρι τα Λουτρά.  Ένα  μονοπάτι ξεκινά πάνω από την μεγάλη ανοιχτή πισίνα με θερμό νερό, που είναι σε ένα πλάτωμα παράλληλα με το ποτάμι, και οδηγεί στο φαράγγι. Αν ακολουθήσετε  τις ξύλινες γέφυρες και τα δρομάκια με πλακάκια παράλληλα με το ποτάμι με το παγωμένο νερό ,αλλά και ποταμάκια με ζεστό νερό, θα φτάσετε στα σπήλαια(αρκουδοσπήλαια) όπου βρήκαν οστά από λύγκες, αρκούδες και άλλα άγρια ζώα.

Μπορείτε να πάτε εκδρομή στην περιοχή για ένα μπάνιο και περίπατο στο φαράγγι όλες τις εποχές του χρόνου.

 

Γνωρίστε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Έδεσσας

 γράφουν οι Δαμιανίδου Ευαγγελία,Γκαβαρδίνα Άννα, Γκαγκούδη Φαίη μαθήτριες της Γ΄τάξης 

   Την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2017 οι μαθητές της περιβαλλοντικής ομάδας του 1ου  Γυμνασίου Αλεξάνδρειας, οι μαθητές που συμμετέχουν στο σχολικό περιοδικό «Φωteenές σελίδες» και η ομάδα της ρομποτικής πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη  στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Έδεσσας. Εκεί η υπεύθυνη, Σοφία Θεοδωρίδου, παραχώρησε την παρακάτω συνέντευξη στη δημοσιογραφική ομάδα του περιοδικού:

 Ερ. Τι είναι τα Κ.Π.Ε. και πότε ιδρύθηκαν για πρώτη φορά; Ποιος ο σκοπός της δημιουργίας τους;

Απ: Τα Κ.Π.Ε. ,  δηλαδή τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ,είναι ένας τύπος σχολείου, μόνο που αυτός ο τύπος σχολείου, το έμψυχο  δυναμικό του, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές ,ασχολούνται με το περιβάλλον είτε είναι φυσικό ,είτε είναι ανθρωπογενές. Το πρώτο Κ.Π.Ε. είναι το Κ.Π.Ε. Kλητορίας και δημιουργήθηκε στη δεκαετία του 90. Προσωπική μου άποψη είναι ότι τα Κ.Π.Ε. έχουν συμβάλλει πολλαπλά στην ανάπτυξη της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, γιατί είναι φορέας νέων διδακτικών για την ελληνική πραγματικότητα αλλά είναι  ταυτόχρονα  και φορέας μιας νέας παιδαγωγικής οπτικής για τους εκπαιδευτικούς. Μέσα από τα Κ.Π.Ε. οι μαθητές αντιμετωπίστηκαν με έναν διαφορετικό τρόπο από τους εκπαιδευτικούς , έγιναν ισότιμοι έτεροι σε αυτό που λέμε «διαδικασία μάθησης», δηλαδή ενσωματώθηκαν ανάγκες, γνώσεις και εμπειρίες μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το ίδιο έγινε και με τους εκπαιδευτικούς ,επειδή δεν είχαν να τους καταπιέζει κάποιο αναλυτικό πρόγραμμα ,αλλά είχε να κάνει με στοιχεία τοπικού περιβάλλοντος, φυσικά και πολιτιστικά. Αυτό βοήθησε τους εκπαιδευτικούς να συμπεριλάβουν στην εκπαιδευτική διαδικασία τις δικές τους γνώσεις και εμπειρίες.

Ερ. Πόσα ΚΠΕ υπάρχουν αυτήν την στιγμή στην Ελλάδα και πόσα είναι επισκέψιμα;

Απ: Είναι λίγο περισσότερα από 60. Δεν προσδιορίζω ακριβώς τον αριθμό τους γιατί κάποια είναι υπό ίδρυση και κάποια υπολειτουργούν. Επίσης ,έχουν πραγματοποιηθεί και συγχωνεύεις μεταξύ των Κ.Π.Ε. ,όπως παράδειγμα  το δικό μας Κ.Π.Ε. το οποίο προέκυψε από τη συγχώνευση  του Κ.Π.Ε. Γιαννιτσών και  του Κ.Π.Ε. Έδεσσας. Η διαδικασία για να επισκεφτεί κάποιος ένα Κ.Π.Ε. είναι πλήρως  καθορισμένη και έχει να κάνει με μια εγκύκλιο που βγαίνει ετήσια από το Υπουργείο Παιδείας, η οποία καλεί τα σχολεία και τις μαθητικές ομάδες να υποβάλλουν αίτηση για να επισκεφτούν τα Κ.Π.Ε.. Τα σχολεία κάνουν την αίτηση τους μέσα στα χρονικά όρια που ορίζει η εγκύκλιος και έτσι μπορούν και επισκέπτονται ένα Κ.Π.Ε.. Το κάθε Κ.Π.Ε. έχει τη δική του δυναμική και τις προτεραιότητες  του και το έργο του  έρχεται ορμώμενο από το τοπικό περιβάλλον και τον πολιτισμό.  Η μαθητική ομάδα επιλέγει τι είναι κοντά σε αυτή ή παράλληλο με αυτό  το οποίο ασχολείται κάνοντας αίτηση στο αντίστοιχο Κ.Π.Ε..

Ερ. Το δικό σας Κ.Π.Ε. με ποιες θεματικές ενότητες ασχολείται φέτος; Είναι ίδιες  κάθε χρόνο ή αλλάζουν;

Απ: Το δικό μας πλαίσιο είναι ίδιο εδώ και χρόνια και όπως εξήγησα και πριν είναι ίδιο γιατί πηγάζει από το τοπικό περιβάλλον, φυσικό και πολιτιστικό. Άρα η θεματική μας η μεγάλη είναι το «νερό και γη»  και  γι’ αυτό το λόγο έχουμε και ένα εθνικό δίκτυο που συντονίζει προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων από όλη την Ελλάδα  στη θεματική του νερού, επιμορφώνοντας εκπαιδευτικούς και στηρίζοντας προγράμματα. Μπορούμε να βοηθήσουμε εργαλειακά τους μαθητές που ασχολούνται με το νερό δίνοντας προτάσεις και ηλεκτρονικό υλικό για να χαρτογραφήσουν τη λεκάνη απορροής της περιοχής τους .Η λεκάνη απορροής μιας περιοχής είναι το εδαφικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται τα νερά μιας περιοχής (ποτάμια και λίμνες) και αυτό είναι πολύ σημαντικό να το ξέρει ο μαθητής ,όταν μελετά τη διαχείριση του νερού, γιατί μέσα από τη λεκάνη απορροής θα δει ποια νερά εισέρχονται στην περιοχή που μελετά και έτσι θα μπορεί να έχει ρεαλιστικά δεδομένα για τα προβλήματα που δημιουργούνται ,αλλά και τις πιθανές λύσεις που υπάρχουν. Τα προγράμματα μας επίσης έχουν σχέση με το νερό, γιατί υπάρχει << Το Υπαίθριο Μουσείο Νερού>>  που είναι ένας υδρότοπος που έγινε με τη συμβολή  της φύσης, αλλά και της απόφασης για να λειτουργήσει αυτός ο υδρότοπος σαν τεχνητή λίμνη για τη ΔΕΗ. Τα λουτρά του Πόζαρ είναι ένα άλλο μας πρόγραμμα, όπως επίσης και το πρόγραμμα της Πέλλας που έχει να κάνει με την αειφορία και τη βιωσιμότητα μιας πόλης. Επίσης, υπάρχουν προγράμματα που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς μέσα από το θεσμό των δικτύων και εκτός από το δίκτυο που σας ανέφερα ασχολούμαστε πολύ και με τα απορρίμματα. Είμαστε ο φορέας που συντονίζει στην επικράτεια τα προγράμματα που σχετίζονται με το θέμα των απορριμμάτων, είτε για ανακύκλωση, είτε για επαναχρησιμοποίηση. Μέσα σε αυτές τις συνιστώσες έχουμε βάλει ως προτεραιότητα να κάνουμε και μια πανελλήνια εκστρατεία για να συγκεντρώσουμε παιχνίδια που δεν τα χρησιμοποιούν τα παιδιά για να γίνουν αφενός ένα ή δύο μουσεία στην Ελλάδα και αφετέρου να μοιραστούν σε κάποιους άλλους που τα χρειάζονται.

Ερ. Ποιος χρηματοδοτεί το Κ.Π.Ε. Έδεσσας ;Ποιες είναι οι επιδράσεις ενός Κ.Π.Ε. στην τοπική κοινωνία;

Απ.: Είναι πολύ ωραία η ερώτησή σας .Η χρηματοδότηση μας προέρχεται συνήθως από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης .Παλαιότερα είχαμε μια μικρή χρηματοδότηση και από το Εθνικό Ταμείο που δεν υφίσταται τα τελευταία 4-5 χρόνια. Άρα η χρηματοδότηση μας γίνεται από τα ευρωπαϊκά προγράμματα του ΕΣΠΑ. Η συμβολή των Κ.Π.Ε. από την άλλη είναι πολύ σημαντική ,ιδιαίτερα αυτή την περίοδο , γιατί δημιουργεί ένα ρεύμα μαθητικού τουρισμού .Φέτος θα δεχτούμε σχεδόν 3000 μαθητές .Εσείς ας πούμε για παράδειγμα ,είσαστε ένας πόρος και οικονομικός και κοινωνικός και εκπαιδευτικός. Η τοπική κοινωνία ευεργετείται οικονομικά, ιδιαίτερα ο κλάδος της διατροφής ,της διαμονής ,όσοι ασχολούνται με κάθε είδους μετακίνηση , παροχή υπηρεσιών και πώληση τοπικών προϊόντων. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό για μια περιοχή ,να ενεργοποιείται και να εισπράττει οικονομικά με αφορμή τα προγράμματά μας.

 Ερ. Τι πιστεύετε ότι μπορεί να αποκομίσει κάποιος από την επίσκεψη του στο Κ.Π.Ε. Έδεσσας;

Απ.: Ελπίζουμε, εγώ και οι συνεργάτες μου, ότι η γνωριμία με τη φύση ,την κοινωνία και τον πολιτισμό μέσα από εμπειρίες που θα τους δώσουμε την ευκαιρία να έχουν ,θα  οδηγήσει τους μαθητές  να γνωρίσουν τους άλλους καλύτερα ,αλλά και τον εαυτό τους, γιατί αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό και αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής, <<εμείς και οι άλλοι>>. Άρα προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές, που μας επισκέπτονται μέσα από τα προγράμματα ή τους εκπαιδευτικούς μέσα από τις επιμορφώσεις ,τα μπλογκς και τα ηλεκτρονικά εργαλεία να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τη φύση και το ανθρωπογενές και κοινωνικό περιβάλλον. Είμαστε σίγουροι ότι θα γνωρίσουν διαστάσεις  του εαυτού τους που αγνοούν.

-Σας ευχαριστούμε για τη συνέντευξη που μας παραχωρήσατε ,ήταν πολύ ενδιαφέρουσα.

 

Εσείς κάνετε σκονάκια;

                                                                                     γράφει ο  Χαριτόπουλος Κυριαζής, μαθητής της Β΄Γυμνασίου

   Οι περισσότεροι μαθητές για να πετύχουν ένα ικανοποιητικό βαθμό σε ένα διαγώνισμα ή σε ένα τεστ στο μάθημα της ημέρας , επιλέγουν ένα πιο εύκολο τρόπο από το διάβασμα ,δηλαδή τα σκονάκια. Τα σκονάκια είναι διάφορα μικρά χαρτάκια ,σημειώσεις συνήθως γραμμένες στο χέρι ,που χρησιμοποιούν οι μαθητές ως βοήθεια .Σκονάκια χρησιμοποιούν όλοι οι μαθητές ,οι μαθητές με χαμηλό βαθμό για να ανεβάσουν τον μέσο όρο τους ,αλλά και οι καλοί μαθητές ,όταν δεν έχουν προετοιμαστεί σωστά.Συνήθως τα περισσότερα σκονάκια βοηθούν τους μαθητές στα φιλολογικά μαθήματα ,όπως στην Αρχαία  Ελληνική Γλώσσα(δύσκολοι ρηματικοί τύποι ) και στην Ιστορία (χρονολογίες και ονόματα),αλλά και στη Βιολογία και στη Χημεία (ορισμοί και χημικοί τύποι).

Αποτέλεσμα εικόνας για σκονάκιαΤα κλασικά σκονάκια είναι συνήθως κρυμμένα στις τσέπες των ρούχων ή στις κάλτσες των παιδιών.Μπορούμε, επίσης ,να βρούμε σκονάκια μέσα σε κασετίνες ή κάτω από ένα ρολόι.Οι μαθητές γράφουν σημειώσεις και σε διάφορα μέρη του σώματος τους ,όπως στις παλάμες τους ή στα πόδια τους.Γράφουν φυσικά και επάνω στα θρανία τους ή στην καρέκλα του μπροστινού τους . Στις μέρες μας  που η τεχνολογία έχει εξελιχθεί πολλά παιδιά εμφανίζονται στο σχολείο με <<Smart Watches>> ,δηλαδή έξυπνα ρολόγια , τα οποία είναι  ρολόγια και κινητά τηλέφωνα μαζί.Αυτά τους επιτρέπουν να γράφουν διάφορες σημειώσεις και απλά την ώρα που τις χρειάζονται κοιτάν την ώρα!Αλλά η εφευρετικότητα δεν τελειώνει εκεί.

   Οι μαθητές ψάχνοντας για κάτι νέο και πρωτότυπο ανακάλυψαν το στυλό -σκονάκι. Το συγκεκριμένο στυλό έχει κρυμμένο μέσα στο πλαστικό του ένα χαρτάκι.Υπάρχει μια λαβή την οποία όταν τραβάς προς τα έξω  εμφανίζεται το χαρτάκι και εκεί γράφεις τις σημειώσεις σου με μολύβι . Όταν τελειώσεις την εξέταση τις σβήνεις και ξαναχρησιμοποιείς το στυλό. Βέβαια τα σκονάκια δεν έχουν πάντα το επιθυμητό αποτέλεσμα.Πρώτα πρώτα δεν γνωρίζεις τα θέματα και έτσι μπορεί να περάσεις ώρες ολόκληρες για να τα φτιάξεις,αντί να μελετάς , και τελικά να μην <<πέσουν>> αυτά που προετοίμασες. Άλλωστε ας μην ξεχνάμε ότι και οι καθηγητές ήταν κάποτε μαθητές ,οπότε μπορούν να βρουν τα σκονάκια ή να καταλάβουν αν ένας μαθητής δεν έχει διαβάσει από το ένοχο ύφος του. Κατά τη γνώμη μου τα σκονάκια πάντα θα υπάρχουν στο μυαλό των μαθητών. Ελπίζω όμως οι μαθητές να καταλάβουν  ότι κοροϊδεύουν  τον εαυτό τους  παίρνοντας ένα βαθμό που δεν τους αξίζει. Άλλωστε το σχολείο δεν είναι μόνο για να παίρνουμε καλούς βαθμούς , αλλά και για να μάθουμε να προσπαθούμε και όχι να επιλέγουμε τον εύκολο δρόμο.

Γνωρίζοντας τον νομό Πέλλας

                                                                                                      γράφει η Καρολίδου Κατερίνα, μαθήτριας της Β “ τάξης

   Την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου οι μαθητές της Περιβαλλοντικής ομάδας του 1ου  Γυμνασίου Αλεξάνδρειας , οι μαθητές που συμμετέχουν στο περιοδικό  <<Φωteenές σελίδες >> και η ομάδα της ρομποτικής πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Έδεσσας. Εκεί με ευχάριστο τρόπο, μέσα από ένα παιχνίδι με αινίγματα ,οι υπεύθυνοι μας μίλησαν για τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής. Στη συνέχεια κάναμε μια βόλτα και θαυμάσαμε τους καταρράκτες της Έδεσσας. Μπορεί κανείς με ασφάλεια να θαυμάσει τον μεγάλο Καταρράκτη «Κάρανο» με το νερό να πέφτει από ύψος 70 περίπου μέτρων και τον διπλό καταρράκτη, όπως επίσης και το σπήλαιο κάτω από τον βράχο.

  Εξερευνήσαμε την περιοχή και βγάλαμε αναμνηστικές φωτογραφίες. Μετά από αυτό ξανανεβήκαμε στο λεωφορείο  και πήγαμε στα Λουτρά Πόζαρ μια περιοχή με ζεστά ιαματικά νερά ,  13 χλμ έξω από την Αριδαία. Το νερό που αναβλύζει σε θερμοκρασία 37°C, με αξιόλογη χημική σύσταση ,είναι πόσιμο. Επισκέπτες το χρησιμοποιούν για λουτροθεραπεία, ποσιοθεραπεία, τόνωση και χαλάρωση.Η φυσική ομορφιά του χώρου είναι μοναδική και πραγματικά αξίζει να τον  επισκεφτεί κάποιος .Εμείς τον γνωρίσαμε καλά με τη βοήθεια των υπευθύνων του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Έδεσσας που μας συνόδευσαν και μας χώρισαν σε δύο ομάδες ,του νερού και της φωτιάς.Παίξαμε παιχνίδια αναζητώντας ζωάκια και φυτά ,εξερευνήσαμε το δάσος ,μετρήσαμε τη θερμοκρασία του νερού σε διαφορετικές τοποθεσίες. Τελικά μάθαμε με διάφορους τρόπους , πιο ευχάριστους από το βιβλίο, πληροφορίες  για το περιβάλλον και την περιοχή μας.

Ελληνική γλώσσα, ποια η αξία της και οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζει.

γράφει ο Αντώνης Καπετάνιος, μαθητής της Γ΄τάξης

   Η ελληνική γλώσσα έχει αφήσει το ανεξίτηλο στίγμα της στον παγκόσμιο πολιτισμό και στην παγκόσμια ιστορία. Όπως έγραψε και ο Οδυσσέας Ελύτης, «Εγώ δεν ξέρω να υπάρχει παρά μία γλώσσα, η ενιαία Ελληνική, όπως εξελίχθηκε από την Αρχαία, που έφτασε να είναι το μεγάλο καμάρι μας και το μεγάλο μας στήριγμα … Τήν γλώσσαν μοῡ  ἒδωκαν Ἑλληνικήν».

   Κατά τον Αριστοτέλη, η γλώσσα αποτελεί μέρος του ενδότερου πνεύματος (volks) κάθε λαού και εκφράζεται μέσα από «τὸ ὁμόρροπον», «τὸ ὁμόθρησκον» και το «τὸ ὁμόγλωσσον», τα οποία, κατά τον Πλάτωνα στο «Περί Δικαίου», υπηρετούν τον κοινωνικό οργανισμό, δηλαδή την συλλογική ψυχή (ὃλον), στην οποία υποτάσσεται η ατομική ψυχή (μέρος).

   Ειδικότερα,  η γλώσσα αποτελεί ένα πανίσχυρο εκφραστικό μέσο, το οποίο επιτρέπει στον άνθρωπο να εκφράσει από τις απλούστερες ιδέες του και πληροφορίες, οι οποίες του είναι αναγκαίες στην καθημερινότητα του, έως και τις βαθύτερες του σκέψεις και διανοήματα τα οποία ασκούν επίδραση, τόσο στον περίγυρό του ,όσο και στην κοινωνία.

   Κατά συνέπεια, η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων καθίσταται εφικτή, κάτι το οποίο επηρεάζει πληθώρα πτυχών της ζωής τους. Ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι η εξωτερίκευση των συναισθημάτων η οποία επιφέρει την ψυχική και πνευματική ισορροπία του ατόμου. Συνάμα, συντελεί στην ενίσχυση και εμβάθυνση των ανθρωπίνων σχέσεων, ενώ επιτρέπει την τροποποίηση της συμπεριφοράς όταν παρατηρείται πως αυτή επενεργεί αρνητικά εις βάρος άλλων.

   Ωστόσο, η γλώσσα και ιδίως η ελληνική, αντιμετωπίζει πληθώρα προβλημάτων που αποτρέπουν την ορθή και άρτια χρήση της. Τα προβλήματα αυτά οφείλονται σε ποικίλους παράγοντες και πτυχές της κοινωνίας. Συγκεκριμένα, το εκπαιδευτικό σύστημα, παραμελώντας την ουσιαστική διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας κάνει το άτομο πιο επιρρεπή σε γραμματικά και συντακτικά λάθη, ενώ παράλληλα το αποτρέπει από την καλλιέργεια του πνεύματος του και την πραγματοποίηση πολύπλοκων συλλογισμών.

   Επιπρόσθετα, η τάση των νέων να υιοθετούν χωρίς καμία κρίση, ξένα πρότυπα και τρόπους ζωής τους απομακρύνει από τη γλώσσα τους. Αυτό επιτυγχάνεται από την εκτενή χρήση ξένων -κυρίως αγγλικών- λέξεων και φράσεων. Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται με την χρήση των greeklish (γραφή ελληνικών λέξεων με λατινικούς χαρακτήρες). Ως αποτέλεσμα, οι χρήστες χάνουν κάθε επαφή με την γλώσσα και τους ορθογραφικούς της κανόνες.

Τέλος, ένα ανησυχητικό φαινόμενο είναι το περιορισμένο λεξιλόγιο. Η λεξιπενία οφείλεται στην προβολή μη υγιών γλωσσικών προτύπων από τα ΜΜΕ και από την απουσία επαφής των ατόμων με τα λογοτεχνικά έργα. Αυτό κάνει την έκφραση των συναισθημάτων και των σκέψεων του ανθρώπου πιο δύσκολη, δημιουργώντας ένα επικοινωνιακό χάσμα.

   Στο μεταίχμιο των δύο αιώνων, η κοινωνία αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει κινδύνους, προκλήσεις και προβλήματα που την κινητοποιούν σε ομαδική δραστηριοποίηση. Οφείλουμε όλοι μαζί, στο μέγεθος του δυνατού, ναι μεν να διαφυλάττουμε «Θερομπύλας» μέσω μιας γλώσσας που έλαμψε στο μακραίωνο παρελθόν, αλλά έπαψε πλέον να αποτελεί τηλαυγή φάρο και φωτεινό οδοδείκτη για την προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Αρκεί λοιπόν να αποτελούμε Θεματοφύλακες ενός γλωσσικού κώδικα που κοσμεί «τὸν δὲ ἄν­θρω­πον γυ­μνόν τε καὶ ἀ­νυ­πό­δη­τον».

Ο ιδανικός προορισμός για αξέχαστες καλοκαιρινές διακοπές, η Κρήτη.

γράφει η Ψυχογιού Ιωάννα, μαθήτρια της Β΄τάξης

Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι κάτι που περιμένουν μικροί και μεγάλοι με ανυπομονησία .Αυτό που τις κάνει τόσο ξεχωριστές είναι  η επιθυμία για ξεκούραση σε κάποιο μαγευτικό μέρος. Πολλές φορές όμως το να βρεις το κατάλληλο μέρος, για να περάσεις τις μέρες των διακοπών σου, δηλαδή το μέρος το οποίο θα συνδυάζει θάλασσα και βουνό ,παράδοση και διασκέδαση, είναι δύσκολο. Όμως σ’αυτό το άρθρο θα σας προτείνω τον ιδανικό για πάρα πολλούς καλοκαιρινό προορισμό.

   Ο προορισμός αυτός είναι η Κρήτη, το μεγαλύτερο νησί της χώρας μας. Έχει μήκος περίπου 260 χιλιόμετρα και ποικίλλει στο πλάτος από μέγιστο 60 χιλιομέτρων, από το ακρωτήριο Δίον έως το ακρωτήριο Λίθινο, σε ελάχιστο 12 χιλιομέτρων στον ισθμό της Ιεράπετρας στην ανατολική Κρήτη. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους θα έπρεπε να την επισκεφτείς και πόσο μάλλον το καλοκαίρι. Το μεσογειακό της κλίμα, οι υπέροχες παραλίες και γενικότερα τα τοπία, οι δραστηριότητες και τα πράγματα που μπορείς να κάνεις εκεί, πιστεύω είναι ήδη αρκετά. Για παράδειγμα η παραλία Φαλάσαρνα θεωρείται μία από τις πιο ωραίες στην Ευρώπη.

  Έπειτα κατά τα έτη 3000 π.Χ.–1400 π.Χ. άκμασε στο νησί ο Μινωικός πολιτισμός, ένας από τους πρώτους πολιτισμούς της Ευρώπης, με κυριότερα κέντρα του την Κνωσό, τη Φαιστό, τα Μάλια, τη Ζάκρο και τα Γουρνιά όπου βρέθηκαν ανακτορικά συγκροτήματα. Η Κνωσός είναι επισκέψιμη από πάρα πολλούς τουρίστες για την αρχαιολογική της σημασίας. Επίσης, το φαράγγι της Σαμαριάς είναι το διασημότερο πεζοπορικό φαράγγι της Ευρώπης, αποτελώντας τμήμα του Ευρωπαϊκού μονοπατιού Ε4. Χιλιάδες τουρίστες το κατεβαίνουν με τα πόδια το καλοκαίρι. Για πολλούς αυτός είναι και ο κύριος σκοπός της επίσκεψής τους στην Κρήτη. Το μήκος του αγγίζει τα 18 χλμ και η κατάβαση του διαρκεί περίπου 5-7 ώρες, ανάλογα το ρυθμό σας, από τον Ομαλό ως την Αγία Ρουμέλη. Είναι κάτι το οποίο προκαλεί ενδιαφέρον στους τουρίστες να το διασχίσουν καθώς είναι το μακρύτερο της Ευρώπης. Κάτι ακόμα το οποίο προκαλεί ενδιαφέρον στους επισκέπτες είναι το Φοινικόδασος Βάι το οποίο ανακαλύφτηκε από Χίπις. Τέλος, η Κρήτη μπορεί να προσφέρει υπέροχες στιγμές για όλα τα παραπάνω και για αυτά τα οποία θα ανακαλύψετε μόνοι σας!

falasarnabeach36006bb25pq0Παραλία Φαλάσαρνα.

1054_2Ένα από τα μνημεία της Κνωσού.

Samaria090Το Φαράγγι της Σαμαριάς.

VaiPalms-03Φοινικόδασος Βάι.

 

Ταξιδιωτικός οδηγός για το καλοκαίρι: ΛΕΥΚΑΔΑ

γράφουν οι Τόκα Μάγδα και  Μπουφίδου  Χρύσα, μαθήπτριες της Β΄τάξης

   Σε αυτό το άρθρο θα σας προτείνουμε έναν αρκετά δημοφιλή  τουριστικό προορισμό της χώρα μας, τη  Λευκάδα. Το νησί της Λευκάδας, με έκταση 225 τετραγωνικά χιλιόμετρα, είναι το 4ο μεγαλύτερο νησί στο Ιόνιο Πέλαγος και έχει μήκος ακτών 117 χλμ.

Αποτέλεσμα εικόνας για leykada

Το όνομά της προέρχεται από το ακρωτήριο «Λευκάτα» στο νοτιότερο σημείο του νησιού .Ανάμεσα στη Λευκάδα και στην ηπειρωτική Ελλάδα, η απόσταση είναι πολύ μικρή και αρκεί μία γέφυρα λίγων μέτρων για να ενώσει τις δύο πλευρές. Κατά μήκος των ακτών βρίσκονται δεκάδες παραλίες , αλλά ειδικότερα στη δυτική πλευρά  του νησιού, με θέα το Ιόνιο Πέλαγος, βρίσκονται οι πιο γνωστές , όπως τα Πευκούλια , οι Εγκρεμνοί , το Κάθισμα και φυσικά το πασίγνωστο Πόρτο Κατσίκι. Συγκεκριμένα , οι παραλία Εγκρεμνοί βρίσκεται στην νοτιοδυτική Λευκάδα και έχει έκταση  2  χλμ. Είναι φημισμένη για τα καταγάλανα νερά της ,ωστόσο για να την επισκεφτεί κανείς χρειάζεται να κατέβει 35Ο σκαλοπάτια,προκειμένου να φτάσει στην παραλία .

   Το Πόρτο Κατσίκι ανήκει και αυτό στην νοτιοδυτική πλευρά του νησιού κοντά στο ακρωτήριο της Λευκάτας. Η

Αποτέλεσμα εικόνας για leykadaπαραλία αυτή έχει καταταχτεί στις 6 κορυφαίες παραλίες της Μεσογείου με τα βαθιά γαλαζοπράσινα νερά της να δικαιολογούν  τη  διασημότητά  της.   Χιλιάδες τουρίστες παγκοσμίως κάθε χρόνο προτιμούν τη Λευκάδα για τις καλοκαιρινές τους διακοπές λόγω του ζεστού μεσογειακού κλίματος που έχει ,καθώς και για τη θάλασσα που την  περιβρέχει και την κάνει ιδανική για καλοκαιρινά οικογενειακά αθλήματα . Αθλήματα και δραστηριότητες , όπως περιηγήσεις με σκάφος , scuba diving, καταδύσεις,wind surfing , περίπατος στη φύση και θέα του νησιού από το πιο ψηλό σημείο της , καθώς και πολλές άλλες δραστηριότητες  για οικογένειες – και όχι μόνο θα διασκεδάσουν τον επισκέπτη   . Όλα αυτά μαζί   με τους  εκλεκτούς  μεζέδες στην πόλη της Λευκάδας, στο γραφικό χωριουδάκι Νυδρί , αλλά και σε κάθε οικισμό , θα τα ανακαλύψετε  κατά τη διαμονή σας στην πανέμορφη Λευκάδα.   

Σύγχρονες εξαρτήσεις

Γράφουν οι Μελίνα Χρυσάφη και Κατερίνα  Κυροπούλου , μαθήτριες της Γ΄τάξης 

   Εξάρτηση είναι η χρήση μιας ουσίας σε μεγάλο βαθμό. Κάποιος είναι εξαρτημένος, όταν αδυνατεί να αντισταθεί σε μια ουσία κι έχει αίσθημα στέρησης ,όταν δεν την έχει. Οι εξαρτήσεις στην εφηβεία είναι συχνές. Η συνηθέστερη εξάρτηση είναι ο υπέρ-καταναλωτισμός . Αυτή η εξάρτηση είναι κυρίως γυναικεία. Η υπερβολική αγορά υλικών αγαθών που δεν είναι απαραίτητα, μπορεί να έχει αρνητικές οικονομικές συνέπειες για το άτομο και την οικογένεια του. Ωστόσο οι περισσότεροι βλέπουν τον υπέρ-καταναλωτισμό ως έναν τρόπο να διώξουν το άγχος και να ξεφύγουν από την δύσκολη καθημερινότητα. Ακόμη μια εξάρτηση είναι η λεγόμενη εξάρτηση οθόνης. Η πολύωρη παρακολούθηση της τηλεόρασης, του υπολογιστή καθώς και του διαδικτύου μπορεί να είναι ένας ακόμη τρόπος μείωσης του άγχους και μια προσπάθεια αποφυγής των προβλημάτων που δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε. Κυρίως οι νέοι ασχολούνται πολλές ώρες με το κινητό τους. Τις περισσότερες φορές είναι στο διαδίκτυο.. Μπαίνουν καθημερινά στα social media και φροντίζουν να ¨ποστάρουν¨ κάθε κίνηση τους.

   Σχετική εικόναΠολλοί άνθρωποι με τη χρήση διαφόρων ουσιών πιστεύουν ότι δίνεται  λύση στα προβλήματά τους. Έτσι δημιουργείται άλλη μια εξάρτηση, η εξάρτηση από ουσίες (ναρκωτικά, τσιγάρο, ποτά). Όμως προσπαθώντας να αποφύγουμε μια δυσκολία με αυτό τον τρόπο, το μόνο που καταφέρνουμε είναι να δημιουργούμε καινούρια προβλήματα χωρίς να φτάνουμε στην επίλυση τους. Βέβαια, υπάρχουν και μικρότερες, αλλά το ίδιο σημαντικές μορφές εξάρτησης ,όπως οι διαταραχές στην πρόσληψη τροφών, που είναι αποτέλεσμα εμμονής με την εμφάνιση του σώματος , ο εύκολος πλουτισμός και τα τυχερά παιχνίδια ,όπου ο άνθρωπος παραμελεί  την εργασία του . Πως όμως δημιουργούνται οι εξαρτήσεις; Από την στιγμή που το ένα ισχυρότερο μέρος του εαυτού μας επιβάλλει την εξουσία του στο άλλο  αδύναμο, αρχίζει ο φαύλος κύκλος της εξάρτησης.

   Το άτομο καθοδηγείται μόνο  από τις επιθυμίες του και όχι από τη λογική του. Όταν αυτές οι επιθυμίες εκπληρωθούν και επαναληφθούν γίνονται συνήθειες και πλέον μηχανική συμπεριφορά που δεν μπορεί να διακοπεί. Έτσι το άτομο έχει αισθήματα ενοχής για την αδυναμία του να θέσει υπό έλεγχο τις επιθυμίες και τις συνήθειες. Ο άνθρωπος βρίσκεται σε ένα δίλημμα: επιθυμία και φόβος. Από την μια η επιθυμία για την εκτέλεση μιας συγκεκριμένης συμπεριφοράς και από την άλλη ο διαρκής φόβος για την επανάληψή της. Ο εξαρτημένος άνθρωπος βρίσκεται σε ένα αδιέξοδο. Όμως υπάρχουν θεραπείες για τις διάφορες εξαρτήσεις. Με την ψυχολογική υποστήριξη συγγενών και φίλων και, εάν είναι απαραίτητο, με τη βοήθεια ειδικού μπορεί να ξεπεραστεί η οποιαδήποτε εξάρτηση. Πιστεύουμε πως ,εάν υπάρχει καλή θέληση, υπομονή και επιμονή από το ίδιο το άτομο ,αλλά και από τους γύρω του, μπορούν να αντιμετωπιστούν όχι μόνο οι εξαρτήσεις, αλλά και οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα προκύπτει.

Παρουσιάζοντας το Google Pixel

γράφει ο Κώσταντίνος Κατρανίτσας, μαθητής της Β’ Γυμνασίου

  google pixel  Το Google Pixel είναι ένα από τα καλύτερα smartphone της αγοράς. Ανακοινώθηκε τον Οκτώβριο του 2016 και είναι διαθέσιμο για αγορά από τον ίδιο μήνα. Τα νέα κινητά της Google είναι διαθέσιμα σε δύο εκδόσεις. Η βασική έκδοση έχει οθόνη 5 ιντσών τεχνολογίας AMOLED και ανάλυση 1920×1080 pixels,ενώ η δεύτερη έκδοση Pixel XL έχει οθόνη 5.5 ιντσών τεχνολογίας AMOLED και ανάλυση 1440X2560 pixels.Οι δύο αυτές εκδόσεις έχουν πίσω κάμερα με ανάλυση 12MP και μπροστινή κάμερα 8MP, ενώ η μνήμη RAM είναι Snapdragon 821 και είναι στα 4GB. Επίσης, το Pixel έχει χωρητικότητα μπαταρίας 2770 mAh και αποθηκευτικό χώρο 32GB, ενώ το Pixel XL 3450 mAh και αποθηκευτικό χώρο επίσης 32GB. Ένα άλλο χαρακτηριστικό που παρατηρούμε στο νέο smartphone της Google είναι ο αναγνώστης δακτυλικών αποτυπωμάτων, ο oποίος είχε γίνει γνωστός από το iPhone 5S και στη συνέχεια πολλοί κατασκευαστές το πρόσθεσαν στις συσκευές τους. Τέλος, η τιμή του Google Pixel για την έκδοση των 32GB ανέρχεται στα 849 ευρώ, ενώ το Google Pixel XL στην έκδοση των 32GB στα 936 ευρώ.

Top