Οι νέοι μπορούν να είναι υπέροχοι. Απλά, θέλουν ερεθίσματα, ασφάλεια και να κατανοήσουν την έννοια του συνόλου. Να πάψουν για λίγο να ενδιαφέρονται, για το πως φαίνονται και να τους νοιάζει το πως είναι. Έπειτα, η δύναμη της τέχνης είναι τρομερή. Το δάκρυ φεύγει χωρίς να το καταλάβεις και αν μάθεις να χαίρεσαι που μπορείς να κλαις και να μην σε νοιάζει αν θα σε δουν, αλλά καμαρώνεις που μπορείς να το κάνεις, είναι τρομερό… Υπάρχουν πολλά παιδιά που το θέατρο, τα έχει βοηθήσει να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι, πιο έξυπνοι και πιο δυνατοί.
Νικόλας Μαραγκόπουλος, ηθοποιός – θεατροπαιδαγωγός (από τη συνέντευξη στο rejected.gr 2022)
Η 27η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA) ως Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση. Το θέατρο αποτελεί μία από τις δημοφιλείς και σημαντικές μορφές τέχνης στη σχολική πρακτική που ανανεώνει δημιουργικά το σχολείο και τις παιδαγωγικές σχέσεις. Ο πολλαπλός του ρόλος: μορφωτικός, ψυχαγωγικός, ηθοπλαστικός ιδεολογικός και αισθητικός το ανάγει σε μια από τις κορυφαίες δραστηριότητες του σχολείου.
Ως παιδαγωγική μέθοδος διδασκαλίας και μάθησης εκφράζει όλα τα ζητούμενα της σύγχρονης εκπαίδευσης: καλλιεργεί το πνεύμα της συνεργασίας, τον σεβασμό, τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη, την αισθητική. Βοηθά στη διαμόρφωση απόψεων και στάσεων ζωής, αναπτύσσει την ενσυναίσθηση, τη δημιουργική έκφραση και συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον τους.
Με αφορμή αυτή την Παγκόσμια Ημέρα υλοποιήθηκε στο σχολείο μας μια εκπαιδευτική δράση, διάρκειας δύο ωρών, που αφορά στο θέατρο και τους νέους. Συγκεκριμένα, επισκέφθηκε το σχολείο η κ. Χουρναζίδου Δόμνα, φιλόλογος – θεατρολόγος και ο κ. Νικόλας Μαραγκόπουλος, ηθοποιός και σκηνοθέτης. Πρόκειται για ανθρώπους που ασχολούνται ενεργά με το θέατρο, τόσο των ενηλίκων όσο και των εφήβων. Έχουν μια μακρά πορεία στη θεατρική τέχνη και είναι συνιδρυτές της Εταιρείας Θεάτρου αντίqρηση στη Θεσσαλονίκη με τμήματα υποκριτικής εφήβων και ενηλίκων (περισσότερες πληροφορίες στα βιογραφικά στοιχεία)
Ο κ. Νικόλας Μαραγκόπουλος και η κ. Δόμνα Χουρναζίδου μίλησαν στους μαθητές και στις μαθήτριες για το εφηβικό θέατρο, για τη σημασία που έχει η ενασχόληση με το θέατρο στην εφηβική ηλικία ενώ παράλληλα απάντησαν σε ερωτήσεις που έθεσαν τα παιδιά. Αφού ολοκληρώθηκε η συζήτηση, ο κ. Νικόλας Μαραγκόπουλος πραγματοποίησε με τους μαθητές και τις μαθήτριες διάφορες θεατρικές ασκήσεις, οι οποίες ενισχύουν τη συνεργασία και την εμπιστοσύνη στην ομάδα. Οι ασκήσεις ήταν στην ουσία ένα διασκεδαστικό παιχνίδι. Ένα παιχνίδι που δεν έχει σημασία αν κάνεις λάθος, αν κερδίσεις ή αν χάσεις, φτάνει μόνο να διασκεδάσεις και να χαρείς, όπως χαρακτηριστικά είπαν οι ειδικοί.
Τέτοια συναισθήματα ένιωσαν οι μαθητές μας, σύμφωνα με όσα δήλωσαν οι ίδιοι μετά το τέλος της δράσης. Να μερικές απόψεις:
Πέρασα πολύ ωραία γιατί παίξαμε παιχνίδια και γνωρίσαμε δύο νέους ανθρώπους. Αυτές οι δύο ώρες ήταν οι ωραιότερες της ζωής μου!
Είχε πολύ πλάκα. Διασκεδάσαμε πολύ. Ελπίζω να το ξανακάνουμε σύντομα.
Αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν το παιχνίδι ζιπ, ζαπ, ζόμπ και το παιχνίδι με τις καρέκλες γιατί ήταν διασκεδαστικό και έπρεπε να βάλεις το μυαλό σου να πάρει στροφές.
Μου άρεσε πολύ ! Ήταν ένα πρόγραμμα το οποίο εντυπωσιάζει τα παιδιά και τα γεμίζει με χαρά και αυτοπεποίθηση. Μου άρεσαν τα παιχνίδια που κάναμε και η συζήτηση.
Μου άρεσε η αύρα και η διάθεση του κ. Νίκου.
Ήταν πολύ ωραία! Ένα μεγάλο ευχαριστώ στους θεατρολόγους!
Ήταν πολύ όμορφα. Οι δύο ώρες ήταν διασκεδαστικές και ενδιαφέρουσες.
Γνώρισα άλλα παιδιά και περάσαμε πολύ ωραία!
Μου άρεσε πολύ που μιλήσαμε με τον κύριο Νίκο και την κυρία Δόμνα , και παίξαμε παιχνίδια.
Ήταν μια ωραία μέρα! Μου άρεσαν όλα!
Γενικά, ήταν μια όμορφη και εποικοδομητική εκπαιδευτική δράση, που έδειξε ότι το μάθημα της θεατρικής αγωγής είναι απαραίτητο στο σχολείο και χρειάζεται να γίνεται από ειδικευμένους εκπαιδευτικούς ή θεατροπαιδαγωγούς και όχι να επαφίεται στο φιλότιμο ή στο μεράκι των εκπαιδευτικών, οι οποίοι προσπαθούν μέσα σε ένα πιεσμένο και απαιτητικό πρόγραμμα να εντάξουν το θέατρο στην εκπαίδευση.
Ζωή Τακαβάκογλου – Ευαγγελία Χατζηαγοράκη
Βιογραφικά στοιχεία
Νικόλας Μαραγκόπουλος, ηθοποιός, με μακρά και πολύ επιτυχημένη πορεία στο θέατρο. Από το 1998 εργάζεται στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Δάσκαλος δραματικής τέχνης στην Δραματική σχολή του Ιάσμου στη Θεσσαλονίκη.
Ιδρυτικό μέλος της Εταιρίας Θεάτρου mikriskini και της Εταιρίας Θεάτρου αντίqρηση.
Υπεύθυνος συνδιοργάνωσης του 1ου Φεστιβάλ Εφηβικών Θεατρικών Ομάδων Θεσσαλονίκης «U_thfestival»
Συνεργασία με το ΚΘΒΕ: Βαβυλωνία, Τρωάδες, Ο ελέφας,Ορέστης , Αfter the campsite, Ρώσικη επανάσταση κ.ά. Σκηνοθεσία της παράστασης: Σκηνοθετώντας τον Ντελακρουά (Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ).
Χουρναζίδου Δόμνα, φιλόλογος – θεατρολόγος, ηθοποιός
Θεατρολόγος στη Δραματική σχολή του Ιάσμου στη Θεσσαλονίκη
Ιδρυτικό μέλος της Εταιρίας Θεάτρου αντίqρηση.
Υπεύθυνη συνδιοργάνωσης του 1ου Φεστιβάλ Εφηβικών Θεατρικών Ομάδων Θεσσαλονίκης «U_thfestival»
Μέλος της ομάδας θεάτρου Drama Queens
Η Εταιρεία Θεάτρου αντίqρηση
Η Εταιρεία Θεάτρου αντίqρηση ΑΜΚΕ, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, είναι μία πολιτιστική, εκπαιδευτική, κοινωνική, μη κερδοσκοπική εταιρία με σκοπό την ενίσχυση της τοπικής καλλιτεχνικής δραστηριότητας, την αποκέντρωση μέσα από την παραγωγή καλλιτεχνικής και πνευματικής δημιουργίας θεατρικών και εν γένει καλλιτεχνικών παραστάσεων και την αισθητική καλλιέργεια μέσω της θεατρικής εκπαίδευσης. Ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Νικόλα Μαραγκόπουλο και τη φιλόλογο- δραματουργό Δομνίκη Χουρναζίδου με βασικό άξονα μια αντί-ρηση αποτελούμενη από πολλά «συν». συν-εργασία, σύν- θεση, συν-δημιουργία, συν-λογικότητα.. Βασικοί στόχοι είναι η στήριξη νέων τοπικών καλλιτεχνικών σχημάτων καθώς και η ενίσχυση των θεατρικών εφηβικών ομάδων. Οι στόχοι αυτοί υλοποιούνται με το ανέβασμα παραστάσεων από νέους και με τη διοργάνωση του Φεστιβάλ θεατρικών ομάδων για εφήβους σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Στο εκπαιδευτικό κομμάτι λειτουργούν τα τμήματα υποκριτικής εφήβων και υποκριτικής ενηλίκων.