Ως έντεχνο τραγούδι ονομάζουμε την σύζευξη των διαφόρων μουσικων φορμων και τον λόγο ελλήνων και ξένων ποιητών. Το έντεχνο ενσωματώνεται κυρίως στην λαϊκή μουσική και τα ρεμπέτικα. Αλλά ήταν ανοιχτό και επιλεκτικό στην προσεγγιση κλασικής και σύγχρονης μουσικής. Στιχουργικά εμπνεύστηκε από ελληνική αλλά και ξένη ποίηση.
Οι αρχικοί εκπρόσωποι του ήταν ο Μάνος Χατζηδάκης και ο Μίκης Θεοδωράκης και με άξιους συνεχιστές δημιουργούς.
Κορυφώθηκε την δεκαετία του ΄70!
Αυτή η έννοια του έντεχνου πλέον χρησιμοποιείτε σε λάθος ανθρώπους. Χαρακτηρίζουμε αρκετούς καλλιτέχνες εντέχνους ενώ δεν είναι. Και αυτό συμβαίνει γιατί πλέον παίρνουμε αλλιώς την ερμηνεία της λέξης και την «δίνουμε» σε ανθρώπους που δεν την εφαρμόζουν. Άρα από την μια έχουμε έναν όρο που δεν έχει συγκεκριμένη ορολογία και αφήνει να εννοούνται πολλά για το είδος του, και από την άλλη όμως πώς να χαρακτηρίσουμε όλα τα σύγχρονα τραγούδια που δεν εντάσσονται ούτε στα ροκ ούτε στα ποπ αλλά ούτε και στα λαϊκά;
1) Ή Ελεονωρα Ζουγανελη ειναι μια ερμηνεύτρια της έντεχνης μουσικής. Την ενοχλεί όμως που αυτό το ρεύμα που κινούν οι έντεχνοι μουσικοί καλλιτέχνες περνάει αλλά δεν ακουμπάει. Αλλά όπως αναφέρει «είναι μία αλήθεια που πρέπει να αποδεχτώ». Νομίζω πως η άποψη και όλα αυτά που αναφέρει έχουν μία βάση μιας και ο περισσότερος κόσμος δεν δίνει βάση στους στίχους και στο νόημα που μπορεί να κρύβει μία μουσική. Αλλά δίνει βάση στην καλοπέραση που θα «πάρει» από ένα τραγούδι. Έχουμε χάσει το νόημα!
2) Ο Χρηστος Θηβαίος έβρισκε από μικρός καταφύγιο στην μουσική. Όταν άρχισε να ακούει ελληνικά τραγούδια ξεκίνησε από τους έντεχνους ερμηνευτές μα τους οποίους «ταυτίστηκε» και ήθελε να συνεχίσει. Υποστηρίζει ότι όλοι οι έντεχνοι μουσικοί είναι μία αλυσίδα, και οι κρίκοι που την αποτελούν οι παλιοί, τους διαμορφώνουν ώστε να ερμηνεύουν και αυτοί (οι νέοι έντεχνοι μουσικοί) την μουσική που τους «έδειξαν» οι προηγούμενοι από αυτούς. Επίσεις αναφέρει ότι όλοι αυτοί οι έλληνες (και ξένοι) τον οδήγησαν σε αυτό που είναι σήμερα με την μουσική!
Δώρα Παπαντοπούλου
Χαρούλα Σουμάδη