
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
από την Παρασκευοπούλου Ελένη
Με αφορμή την Παγκόσμια μέρα εκπαιδευτικών φιλοξενούμε στις σελίδες της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας τις σκέψεις για τον ρόλο του εκπαιδευτικού από την σκοπιά ενός μαθητή, ενός γονιού και ενός νεοδιόριστου εκπαιδευτικού.
Άποψη μαθήτριας
Αμέσως μετά τους γονείς μας οι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που παίζουν σημαντικό ρόλο στην ζωή μας. Τρέφουν αγάπη για εμάς τους μαθητές τους. Κι όταν μας μαλώνουν, το κάνουν για το καλό μας. Θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να έχουν υπομονή, να είναι καλοί αλλά παράλληλα αυστηροί, για να γίνεται μάθημα μέσα στην τάξη. Τέλος να είναι ψύχραιμοι απέναντι στη συμπεριφορά κάθε μαθητή.
Άποψη γονιού
Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι όπως παλιά. Είναι πολύ ελαστικοί και πολλές φορές η βαθμολογία τους δεν ανταποκρίνεται στην αξία του μαθητή. Βέβαια έχουν να αντιμετωπίσουν περισσότερες δυσκολίες αφού και οι μαθητές, τα νέα παιδιά, δεν είναι όπως παλιά. Λίγο το διαδίκτυο, λίγο οι ταινίες στην τηλεόραση, τους επηρεάζουν προς τη χειρότερη συμπεριφορά. Οι εκπαιδευτικοί έχουν πια έναν πολύπλευρο ρόλο: πρέπει να είναι εκτός από εκπαιδευτικοί και παιδαγωγοί, ψυχολόγοι, σύμβουλοι και ταυτόχρονα να κάνουν το μάθημά τους ελκυστικό, αφού έχουν να συναγωνιστούν το διαδίκτυο που αποσπά την προσοχή των μαθητών.
Άποψη του εκπαιδευτικού φιλόλογου, Ανδρέα Ζήση
Ως νέος εκπαιδευτικός με περίσσεια αγάπη, ζέση και πάθος για την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά έλλειψη εμπειρίας, πιστεύω ότι ο ρόλος του νέου εκπαιδευτικού θα πρέπει να συνταυτίζεται με αυτόν ενός εκπαιδευτικού με περισσότερα έτη στην εκπαίδευση. Ουσιαστικός πρωταγωνιστής της όλης διαδικασίας, είναι ο εκπαιδευτικός. Αυτός θα πρέπει να εγκαταλείψει τον παραδοσιακό ρόλο του και να αναλάβει το ρόλο του διοργανωτή. Θα πρέπει να διευκολύνει την μάθηση και όχι μόνο να μεταδίδει γνώσεις. Ένας νέος εκπαιδευτικός θα πρέπει να συνεργάζεται με τους συναδέλφους του, με τους γονείς και με άλλους κοινωνικούς φορείς προκειμένου να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου. Είναι πολύ σημαντικό να εντάξει στο ρόλο του την εξατομικευμένη διδασκαλία, δηλαδή διδασκαλία προσαρμοσμένη σε μαθητές με ιδιαίτερα «προβλήματα» και ανάγκες. Δεν πρέπει να παραλειφθεί πως οι νέοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να εξοικειωθούν σε θέματα νέων τεχνολογιών, τις οποίες θα πρέπει να εντάξουν στο εκπαιδευτικό τους έργο.
Ένας νέος εκπαιδευτικός θα πρέπει να έχει εμψυχωτικό και καθοδηγητικό ρόλο, δηλαδή να προτρέπει τους μαθητές να θέτουν ερωτήματα και να τους βοηθάει σε ζητήματα αυτοέλεγχου και αυτοπειθαρχίας. Θα πρέπει να καινοτομεί αλλά και να πειραματίζεται με νέες πρακτικές προκειμένου να αποφευχθεί ένα τέλμα στην εκάστοτε μαθητική κοινότητα.
Κλείνοντας, θα ήθελα να προσθέσω ότι το προφίλ ενός νέου εκπαιδευτικού του 21ου αιώνα θα πρέπει να συνδυάζει παλαιά και νέα πρότυπα, για να είναι επιτυχές και ικανό να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις.