Λίγες ημέρες μετά από την μεταφορά δέκα παρθενώνιων θραυσμάτων από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Μουσείο της Ακρόπολης, ένα ακόμη πολύτιμο κομμάτι του Παρθενώνα επιστρέφει στον φυσικό του χώρο.Πρόκειται για απόσπασμα λίθου από τη ζωφόρο, το περίφημο «θραύσμα Fagan», που δανείζεται κατ΄ αρχάς για οκτώ χρόνια από το Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο με ανοιχτή την προοπτική να παραμείνει μόνιμα στον τόπο του, μαζί με τα υπόλοιπα γλυπτά καθώς έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Το «θραύσμα Fagan» αποτελεί μέρος του λίθου VI της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα και σε αυτό απεικονίζονται οι θεοί του Ολύμπου καθιστοί, να παρακολουθούν την πομπή και την παράδοση του πέπλου στην Αθηνά. Το απόσπασμα του λίθου που επιστρέφει από την Σικελία είναι αυτό με τα κάτω άκρα της θεάς Αρτέμιδας, η οποία ατενίζει προς την πομπή των Παναθηναίων, που προσέρχεται προς τον μεγάλο ναό.
Πρόκειται για μια πολιτιστική συμφωνία εξέχουσας διεθνούς σημασίας, που έχει υπογράψει η Σικελία με την Ελλάδα, μεταξύ του Alberto Samonà και της Ελληνίδας Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνας Μενδώνη.Η Σικελία, με αυτόν τον τρόπο, γίνεται πρόδρομος στο θέμα της επιστροφής στην Ελλάδα των μαρμάρων του Παρθενώνα, συμβάλλοντας καθοριστικά στη συζήτηση που διεξάγεται εδώ και καιρό σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η συμφωνία προβλέπει ότι για μια περίοδο 4 ετών, με δυνατότητα ανανέωσης άλλων 4 ετών, το Salinas μεταφέρει στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα το θραύσμα του Παρθενώνα, που σήμερα φυλάσσεται στο Παλέρμο ως μέρος της αρχαιολογικής συλλογής του Άγγλου προξένου Robert Fagan, το οποίο αγοράστηκε από το Βασιλικό Πανεπιστήμιο του Παλέρμο το 1820. Σε αντάλλαγμα, δύο πολύ σημαντικά αντικείμενα από τις συλλογές του Μουσείου της Ακρόπολης θα φτάσουν στο Παλέρμο, το καθένα για μια περίοδο τεσσάρων ετών: πρόκειται για ένα σημαντικό ακέφαλο άγαλμα της Αθηνάς που χρονολογείται περί τα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ. και έναν γεωμετρικού αμφορέα του πρώτου μισού του 8ου αιώνα π.Χ.
Σημαντικός είναι ο τρόπος που οι αρχές της Σικελίας χειρίστηκαν την κατάθεση του θραύσματος στο Μουσείο Ακρόπολης και την κίνηση της διαδικασίας με το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας για τη μόνιμη παραμονή του στην Αθήνα. Αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο θα προχωρήσουν και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, με κορύφωση (ελπίζουμε) αυτή του Λονδίνου και του Βρετανικού Μουσείου, στην επιστροφή και την επανένωση των αρχιτεκτονικών γλυπτών όπως αυτή εκφράστηκε με την Απόφαση της Unesco στις 29 Σεπτεμβρίου 2021.
Κωνσταντίνα Μιχαλούδη Γ4