Την Παρασκευή 28 Απριλίου 15 μαθητές της Α΄Λυκείου συμμετείχαμε διαδικτυακά στο Πανελλήνιο μαθητικό υβριδικό συνέδριο «Έλα να σου μιλήσω για τον τόπο μου» που διοργάνωσε το Πειραματικό Λύκειο Πατρών, με θέμα την παρουσίαση του αρχαίου Πειραιά, των τριών φυσικών λιμανιών του και των Μακρών Τειχών (461 π. Χ. -455 π.Χ.) που τον πλαισίωναν και τον καθιστούσαν προστατευμένο επίνειο την Αθήνας.
Το βιβλίο με τις περιλήψεις των εισηγήσεων των σχολείων που συμμετείχαν στο Συνέδριο μπορείτε να δείτε εδώ:
Μέσα από τη συμμετοχή αυτή συνειδητοποιήσαμε πώς οργανώνεται μια παρουσίαση συνεδρίου, αποκτήσαμε την εμπειρία έρευνας και καταγραφής των ευρημάτων της σε κείμενο αλλά και σε ψηφιακό αρχείο παρουσίασης.
Είχαμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε μια δημόσια ομιλία διαδικτυακά, να ανταλλάξουμε μηνύματα με μαθητές άλλων σχολείων και να συνομιλήσουμε με τους ενήλικες συντονιστές του Συνεδρίου.
Ιδιαίτερα για μένα το συνέδριο αυτό που διοργανώθηκε από το Πειραματικό Λύκειο Πατρών, ήταν μία πρωτόγνωρη εμπειρία, καθώς δεν είχα συμμετάσχει ξανά σε κάτι ανάλογο. Αποτέλεσε αφορμή μελέτης των τοπικών μνημείων και της ιστορίας της αρχαίας Αθήνας και του επινείου της, του Πειραιά. Η θέση των ερειπίων των Μακρών Τειχών αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης μας, αφού τμήματα των αστικών πυλών Πειραιώς και του βορείου μακρού τείχους βρίσκονται λίγα μέτρα από το σχολείο μας, αν και ουκ ολίγες φορές “περνάνε απαρατήρητα” από μας. Αυτό ήταν είναι ένα γεγονός που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, όταν τα μελέτησα για να εκπονήσω το δικό μου κομμάτι της εργασίας.
Ξέραμε ότι θα συμμετάσχουμε στο συνέδριο αρκετούς μήνες πριν την διεξαγωγή του. Βέβαια, η προετοιμασία μας κορυφώθηκε κάποιες εβδομάδες πριν, όταν και ξεκίνησε η διαμόρφωση των κειμένων και της παρουσίασής μας.
Αποφάσισα, στο διάστημα αυτό, πως θέλω να αναδείξω την έρευνα που κάναμε ως ομάδα μέσα από ένα βίντεο. Θεωρώ πως οι νέες τεχνολογίες πρέπει να διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού του τόπου μας. Έτσι, σε διάστημα μιας εβδομάδας, φωτογράφησα και βιντεοσκόπησα τμήματα των Μακρών Τειχών στο Μοσχάτο, στον Ταύρο και τον Πειραιά, της πειραϊκής οχύρωσης και των δύο πολεμικών λιμένων του Πειραιά (Λιμήν Ζέας και Λιμήν Μουνιχίας). Ύστερα, επιδίωξα να αναπαραστήσω ψηφιακά, σε τρισδιάστατη μορφή την Αθήνα και το επίνειό της, ενωμένα με τον “ασφαλή διάδρομο”, αυτόν που αποτελούσαν τα Μακρά Τείχη. Κατασκεύασα τρεις φορές την ψηφιακή αναπαράσταση προβαίνοντας σε διαδοχικές διορθώσεις, μετά τις παρατηρήσεις των υπευθύνων καθηγητριών και των συμμαθητών μου.
Νίκος Πανταζής Α2