Archive for: Απριλίου 2016

Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας

Στις 23 Μαρτίου η ομάδα του περιοδικού επισκέφτηκε τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας. Η υπεύθυνη δημόσιων σχέσεων της βιβλιοθήκης κα. Ασπασία Τασιοπούλου μας παραχώρησε την παρακάτω συνέντευξη.

-Κα. Τασιοπούλου, πότε ιδρύθηκε η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας;

-Η Βιβλιοθλήκη ιδρύθηκε το 1952.

-Πόσους τίτλους βιβλίων περιλαμβάνει και τι είδη βιβλίων υπάρχουν;

-Η Βιβλιοθήκη της Βέροιας δεν περιλαμβάνει μόνο βιβλία. Έχει μια μεγάλη συλλογή από 1300 τεκμήρια και, όταν λέμε τεκμήρια, εννοούμε βιβλία , εφημερίδες , περιοδικά, cd rom, dvd ,cd μουσικής, kidls, δηλαδή συσκευές με ηλεκτρονικά βιβλία. Ακόμη, έχουμε επιτραπέζια παιχνίδια, πατρόν ραπτικής, βιβλία σε μορφή braille για άτομα με προβλήματα όρασης και πλέον έχουμε προσθέσει στη συλλογή μας φωτογραφική μηχανή και tablets, τα οποία είναι διαθέσιμα για δανεισμό.

-Πώς λειτουργεί η βιβλιοθήκη και τι είδους υπηρεσίες προσφέρει σε έναν έφηβο πλην του δανεισμού βιβλίων;

-Μετά την ανακαίνιση της Βιβλιοθήκης  και τη δημιουργία του media lab, όλο και περισσότεροι έφηβοι επισκέπτονται τη Βιβλιοθήκη για να κάνουν τις εργασίες τους,  καθώς έχουμε 10 υπολογιστές με δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο , έγχρωμο και ασπρόμαυρο εκτυπωτή και scanner. Από το 2007 διαθέτουμε εξοπλισμό ρομποτικής , ο οποίος μπορεί να δανειστεί και σε σχολεία και επίσης, πρόσφατα προσθέσαμε στον εξοπλισμό μας ένα 3D εκτυπωτή  για να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά μιας μικρής επαρχιακής πόλης να δουν αυτά που πρόκειται να συμβούν στο μέλλον. Αγαπημένο μέρος των εφήβων είναι και το στούντιο ηχογράφησης που λειτουργεί  εδώ και ενάμιση χρόνο και δίνει στους νέους τη δυνατότητα να ηχογραφoούν τις μελωδίες τους.

-Η  Βιβλιοθήκη σας συνεργάζεται με άλλες βιβλιοθήκες;

-Η βιβλιοθήκη μας συνεργάζεται με άλλες βιβλιοθήκες. Από το 2010 που πήρε το βραβείο Gates, έχει δημιουργηθεί ένα δίκτυο βιβλιοθηκών, το οποίο ξεκίνησε από αυτή τη βιβλιοθήκη, το Future Library, στο οποίο συμμετέχει και η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, αλλά και άλλες βιβλιοθήκες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας γίνονται σεμινάρια και ανταλλάσσονται απόψεις  και νέες πρακτικές.

-Τι είναι αυτό που, κατά τη γνώμη σας, μπορεί να καταστήσει μια βιβλιοθήκη πόλο έλξης για τους πολίτες ;

-Λοιπόν, μια βιβλιοθήκη πρέπει να είναι καλά ενημερωμένη και να εμπλουτίζει τη συλλογή της με καινούρια βιβλία, αν και αυτό είναι δύσκολο, γιατί η κρατική επιχορήγηση είναι μικρή. Τα τελευταία χρόνια δεχόμαστε δωρεές βιβλίων από  Κοινωφελή  Ιδρύματα κοινωνικού και πολιτιστικού έργου. Παράλληλα, από το 1999 οργανώνονται σεμινάρια πάνω σε οτιδήποτε νέο υπάρχει.

-Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τη βράβευση της Βιβλιοθήκης από το Ίδρυμα Bill Gates; Ποιοι είναι οι λόγοι που το Ίδρυμα επέλεξε τη Βιβλιοθήκη της Βέροιας;

 

-Το Ίδρυμα Bill Gates από την Αμερική με έδρα το Σιατλ έχει ένα τμήμα το οποίο στηρίζει την παιδεία και υποστηρίζει τις βιβλιοθήκες. Από το τμήμα αυτό έχει ξεκινήσει εδώ και 15 χρόνια ένας θεσμός βράβευσης της καλύτερης βιβλιοθήκης του κόσμου κάθε χρόνο. Αυτή που θεωρείται ως η καλύτερη βιβλιοθήκη είναι αυτή που προσφέρει πρωτοποριακές, καινοτόμες και δυνατές υπηρεσίες στη συγκεκριμένη περιοχή όπου λειτουργεί. Από την Ευρώπη έχουν βραβευτεί η Βιβλιοθήκη του Άρχους στη Δανία και η Βιβλιοθήκη του Ελσίνκι στη Φινλανδία.Όπως αναφέρει το επίσημο δελτίο τύπου που εξέδωσε το Ίδρυμα Gates και μπορείτε να να βρείτε στην ιστοσελίδα μας, η Βιβλιοθήκη της Βέροιας προσφέρει  πρόσβαση στη γνώση μέσω των νέων τεχνολογιών στις οποίες έχει επενδύσει ιδιαίτερα από το 1997. Αξιόλογο είναι και το παιδικό τμήμα <<Τα μαγικά κουτιά >>, που λειτουργεί στο ισόγειο της Βιβλιοθήκης  και το οποίο λειτούργησε ως πρότυπο για τις βιβλιοθήκες που ανακαίνισε το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στη Βόρεια Ελλάδα.

-Πώς ξεκίνησε η εκστρατεία υποστήριξης για την ανακαίνιση της Βιβλιοθήκης;

-Με την ανακαίνιση του δεύτερου ορόφου που ξεκίνησε τον Ιανουάριο, παραλάβαμε 1.000.000 δολάρια, δηλαδή περίπου 850.000 ευρώ απο το Ίδρυμα Gates, τα οποία έπρεπε να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία υποδομών και όχι για λειτουργικά έξοδα. Η Βιβλιοθήκη ελεγχόταν απευθείας από το Ίδρυμα, στο οποίο έστελνε κάθε 3 μήνες αναφορά για τη διαχείριση των χρημάτων.Έτσι λοιπόν, βάλαμε φωτοβολταϊκά, αναβαθμίσαμε τον τεχνολογικό εξοπλισμό μας, εγκαταστήσαμε σύστημα αυτοεξυπηρέτησης, ανακαινίστηκε ο πρώτος όροφος, που περιλαμβάνει τον χώρο έμπνευσης, το στούντιο ηχογράφησης , το εργαστήριο με τον εξοπλισμό ρομποτικής , το 3D printer  και το αναγνωστήριο. Το τελευταίο τμήμα του βραβείου αξιοποιήθηκε για την ανακαίνιση του δεύτερου ορόφου, όπου δημιουργήθηκε μια πολύ ωραία αίθουσα εκδηλώσεων χωρητικότητας 80-100 ατόμων. Για την αποπεράτωση της, όμως, υπολειπόταν το ποσό των 100.000 ευρώ και γι΄αυτό, ξεκινήσαμε μια καμπάνια με σύνθημα <<Μαζί θα ανάψουμε τα φώτα>>για την οικονομική μας στήριξη. Κάναμε ανοιχτό κάλεσμα στον κόσμο της Βέροιας, πρακτική πολύ διαδεδομένη στο εξωτερικό, αλλά όχι στην Ελλάδα. Ο κόσμος έχει εμπιστοσύνη στη Βιβλιοθήκη και έτσι, στους δύο πρώτους μήνες καταφέραμε να συγκεντρώσουμε το απαιτούμενο χρηματικό ποσό.

-Ποια είναι η ηλεκτρονική διεύθυνση της Βιβλιοθήκης την οποία μπορούμε να επισκεφτούμε για να ενημερωθούμε για τις δράσεις της;

-www.libvert.gr  ή αλλιώς θα μας βρείτε, κάνοντας αναζήτηση στο Google Δημόσια Βιβλιοθήκη Βέροιας. Επίσης, θα μας βρείτε στο facebook , twitter , flicker, youtube.

Σας ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας.

Το πείραμα του Ερατοσθένη


της  Μαρίας Γάρου και της Φρόσω Γκασνάκη μαθήτριας της Β΄ τάξης

   Ο Ερατοσθένης (Κυρήνη 276 π.Χ. – Αλεξάνδρεια 194 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας μαθηματικός, γεωγράφος, αστρονόμος, ιστορικός και φιλόλογος. Θεωρείται ο πρώτος που υπολόγισε το μέγεθος της Γης και κατασκεύασε ένα σύστημα συντεταγμένων με παράλληλους και μεσημβρινούς. Ακόμα κατασκεύασε ένα χάρτη του κόσμου, όπως τον θεωρούσε. O Ερατοσθένης έζησε και εργάστηκε στην Αλεξάνδρεια. Δεν παντρεύτηκε ποτέ. Το 194 π.Χ. τυφλώθηκε και ένα χρόνο αργότερα σταμάτησε να τρώει και πέθανε. Δεν μπόρεσε να αντέξει τη στέρηση της ανθρώπινης γνώσης που του επέβαλε η τύφλωση.

   Ένα από τα πιο σημαντικά πειράματα που πραγματοποιήθηκε στην ιστορία της ανθρωπότητας ήταν η μέτρηση της περιφέρειας της Γης  από τον Ερατοσθένη τον 3ο π.Χ. αιώνα. Ο Ερατοσθένης πληροφορήθηκε ότι στη Συήνη (σημερινή Ασουάν στη Ν.Αίγυπτο) ο ήλιος κατά το μεσημέρι του θερινού ηλιοστασίου ρίχνει τις ακτίνες του κάθετα στον ορίζοντα και φωτίζει τον πυθμένα ενός πηγαδιού. Την ίδια στιγμή στην Αλεξάνδρεια οι ακτίνες του ηλίου σχηματίζουν μια γωνία 7,2ο με την κατακόρυφο του τόπου. Στη συνέχεια, μέτρησε την απόσταση Αλεξάνδρειας – Συήνης και υπολόγισε με αξιοζήλευτη ακρίβεια την περιφέρεια της γης.

  Τη Δευτέρα 21/03/2016 οι μαθητές της Ομάδας Πειραμάτων του 1ου Γυμνασίου Αλεξάνδρειας πραγματοποίησαν για δεύτερη φορά φέτος (η πρώτη φορά ήταν στις 24 Σεπτεμβρίου) «το Πείραμα του Ερατοσθένη» που διοργανώθηκε από το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Σερρών σε πανελλαδικό επίπεδο. Οι μαθητές, δουλεύοντας σε ομάδες των τριών ή τεσσάρων ατόμων και ακολουθώντας τον «τρόπο του Ερατοσθένη», μέτρησαν την περίμετρο και την ακτίνα της Γης. Στη συνέχεια, υπολόγισαν την απόκλιση των μετρήσεών τους από τις πραγματικές τιμές. Μάλιστα, μία από τις τρεις ομάδες κατάφερε να μετρήσει την ακτίνα της Γης με απόκλιση μόλις 0,05%. Δηλαδή, υπολόγισαν ότι η ακτίνα της Γης είναι 6374 km, ενώ η πραγματική τιμή της είναι περίπου 6371 km.

  Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν ήταν οι ακόλουθοι: Γάρου Μαρία, Γκασνάκη Φρόσω, Σαπουνάς Γιώργος, Σιταρίδου Κωνσταντίνα, Ματόπουλος Μιχάλης, Γκιάτα Μάρθα, Καραντινινή Σοφία, Σιταρίδου Έλενα, Ματράκα Μελπομένη, Μοσχοπούλου Ηρώ, Μόχλας Απόστολος-Ιωάννης.

Σχέσεις μεταξύ γονέων και παιδιών

γράφουν οι Αντιγόνη Μπάλιου, Μελπομένη Ματράκα,  Αργωρώ Μοσχοπούλου, Δήμητρα Ζέρβα

Η εφηβεία είναι το τελευταίο στάδιο της ανάπτυξης του παιδιού, το τελευταίο πέρασμα  προς την ωριμότητά του. Ειδικότερα, ξεκινά στην ηλικία των 12-13 ετών και ολοκληρώνεται στα 19-2 έτη. Η οικογένεια αποτελεί πρωτ0γενή φορέα κοινωνικοποίησης, καθώς αναλαμβάνει το άτομο από τη στιγμή της γέννησής του  και το επηρεάζει καθ΄όλη τη διάρκεια της ζωής του, καλλιεργώντας αξίες, πρότυπα και τρόπους συμπεριφοράς. Στο πλαίσιο των οικογενειακών του σχέσεων το άτομο μαθαίνει τι είναι αποδεκτό και τι όχι, ταυτίζεται με ανθρώπους του περιβάλλοντός του, αποκτά την ικανότητα να δημιουργεί σχέσεις και τελικά  συγκροτεί την προσωπικότητά του.

   Η συμπεριφορά των εφήβων επηρεάζεται και από άλλους φορείς κοινωνικοποίησης, όπως το σχολείο, τη θρησκεία, τις παρέες των συνομηλίκων και τα ΜΜΕ. Στην εφηβική ηλικία, τα παιδιά εκδηλώνουν συνήθως μια αρνητική συμπεριφορά προς τους γονείς τους. Αυτό οφείλεται συνήθως στο άγχος της καλής σχολικής επίδοσης. Άλλος λόγος της αρνητικής συμπεριφοράς των εφήβων είναι η προσοχή και η αποδοχή που ζητούν από τους άλλους -κυρίως από τους γονείς-  διότι είναι τα πιο οικεία πρόσωπα σ” αυτούς. Ωστόσο, αν δεν καταφέρουν να γίνουν αποδεκτοί με θετικό τρόπο, ενδέχεται να καταφύγουν σε βίαιες ή παραβατικές συμπεριφορές.

   Επιπλέον, ο ασταθής χαρακτήρας των εφήβων που πολύ συχνά ενισχύεται από τις παρέες τους, αποτελεί μια πρόσθετη αιτία σύγκρουσης με τους γονείς τους. Οι παρέες αποτελούν τους μοναδικούς σχεδόν άτυπους, αλλά εξαιρετικά σημαντικούς φορείς κοινωνικοποίησης.  Μέσα από τις παρέες, το παιδί κάνει τις πρώτες του προσπάθειες να δημιουργήσει έναν κόσμο όπου δεν υπάρχει ο αυστηρός έλεγχος των <<μεγάλων>> , η συμπεριφορά του οργανώνεται και αποκτά κοινωνικό χαρακτήρα, δοκιμάζει νέες εμπειρίες, κοινές με τους φίλους του και πιθανόν διαφορετικές απ΄τα πρότυπα της οικογένειας και του σχολείου.

   Επιπρόσθετα, τα Μ.Μ.Ε. επηρεάζουν τα άτομα σε μεγάλο βαθμό, καθώς έχουν την δυνατότητα να προβάλλουν πρότυπα και αξίες, κατευθύνοντάς τα με μεγαλύτερη ευκολία μέσω της εικόνας. Η εξουσία αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ενημέρωση, την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση των ατόμων. Συχνά όμως, οικονομικά συμφέροντα παρεμβαίνουν στα Μ.Μ.Ε., κυρίως μέσω της διαφήμισης  με αποτέλεσμα τον κίνδυνο παραπληροφόρησης και καθοδήγησης των νεαρών ατόμων σε αρνητικά πρότυπα.

   Από την άλλη πλευρά, οι γονείς μπορεί να μην έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην εφηβεία δεδομένου ότι ο έφηβος ρίχνει το βλέμμα του προς τον εσωτερικό του κόσμο και στους φίλους του, αλλά συνδράμουν αποφασιστικά στην ψυχοσυναισθηματική ολοκλήρωση και στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του. Οι γονείς, χωρίς να ξέρουν πως να διαχειριστούν τις αλλαγές της συμπεριφοράς του εφήβου, θέλουν να αποκτήσουν τον έλεγχο. Για να το κάνουν αυτό, συνηθίζουν να προσπαθούν να επιβάλλουν τα δικά τους «θέλω» στις επιθυμίες των παιδιών, γεγονός που οδηγεί στην πρόκληση εντάσεων μέσα στην οικογένεια. Αναμφισβήτητα, κάθε εφηβεία είναι διαφορετική και ο ρόλος των γονέων αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολος. Οι τελευταίοι καλούνται να διαχειριστούν όχι μόνο τις πολύπλοκες και συχνά ακατανόητες γι” αυτούς ψυχολογικές διακυμάνσεις των εφήβων, αλλά και τις κοινωνικές αλλαγές που επηρεάζουν τις ανθρώπινες σχέσεις και ειδικότερα την επικοινωνία με τους εφήβους.

Η ζωή των νέων στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας

 Γράφουν οι  Μαντζιουκοπούλου Θεοδώρα,  Μιχαλακάκη Αρετή,  Κουτσογιάννη Ελένη,  Μεσσαλά Ξανθούλα  μαθήτριες της Β” τάξης        

   Ο δικός μας τόπος στον οποίο μεγαλώνουμε και διασκεδάζουμε, είναι η Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Ζώντας ένας νέος στην Αλεξάνδρεια, συναντά πλεονεκτήματα, καθώς επίσης πληθώρα μειονεκτημάτων στον τρόπο διασκέδασης και ψυχαγωγίας.

Είναι γνωστό πως τα σημερινά χρόνια, η νεολαία έχει περισσότερες απαιτήσεις και εντελώς διαφορετικό τρόπο διασκέδασης από ότι τα παλαιότερα χρόνια. Συγκεκριμένα, οι νέοι στην Αλεξάνδρεια  ξοδεύουν τον χρόνο τους χωρίς να κάνουν κάτι δημιουργικό, έχουν μονότονη ζωή και τέλος, δε διαθέτουν επιλογές, ώστε να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους δημιουργικά.

   Βεβαίως, είναι ευτυχές γεγονός ότι στην πόλη μας υπάρχουν διάφοροι αθλητικοί και χορευτικοί σύλλογοι, σώμα προσκόπων, κατηχητικό. Θετικό αυτών είναι πως κεντρίζουν το ενδιαφέρον των νέων, καθώς οι τελευταίοι συμμετέχουν σε συλλόγους, στον προσκοπισμό όπου εκεί αποκτούν νέες γνώσεις, μαθαίνουν να συνεργάζονται, καλλιεργούν τα ταλέντα τους και διευρύνουν τον ορίζοντά τους. Όσα προαναφέρθηκαν αποτελούν τα θετικά γνωρίσματα της ζωής των νέων στην Αλεξάνδρεια.

   Πέρα από τα πλεονεκτήματα όμως, είναι απόλυτα λογικό σε μια μικρή πόλη της Ημαθίας να εκφράζονται παράπονα από τους νέους για την καθημερινή και μονότονη ζωή τους στην Αλεξάνδρεια, όπως πολλοί από αυτούς τη χαρακτηρίζουν. Παραπάνω αναφέρθηκε πως τα σημερινά χρόνια η διασκέδαση των νέων έχει αλλάξει κατά πολύ σε σχέση με τα παλαιότερα χρόνια. Αυτό συνέβη λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας που επηρεάζει και συχνά παρασύρει τους νέους. Το πρόβλημα αυτό το συναντάμε και στη μικρή μας πόλη, σε καφετέριες και διάφορα μαγαζιά με ηλεκτρονικά παιχνίδια, τα οποία με μεγάλη θλίψη πρέπει να πούμε πως είναι πολυσύχναστα και προτιμώνται από τους νέους. Σε καθημερινή βάση, οι καφετέριες είναι γεμάτες από νεαρά κορίτσια και αγόρια με αποτέλεσμα αυτή η «μόδα» να κρατά τους νέους μακριά από πιο δημιουργικές δραστηριότητες. Με αυτόν τον τρόπο, χάνουν οποιαδήποτε επικοινωνία με τους γύρω τους και δε συμμετέχουν σε εκδηλώσεις ή σε αθλητικές, πολιτιστικές ομάδες της πόλης. Αναμφίβολα, αυτό προκαλεί αρνητικές επιπτώσεις στους νέους και ειδικότερα, στη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους, την ομαλή κοινωνικοποίηση και την ευαισθητοποίησή τους σε θέματα που σχετίζονται με την πόλη τους. Συμπεραίνει, λοιπόν, κανείς πως η περιοχή μας δεν προσφέρει πολλά κίνητρα στους νέους, οπότε, δίκαια ίσως, θα χαρακτηρίζαμε τη ζωή μονότονη.

   Η Αλεξάνδρεια είναι μια μικρή κωμόπολη με περιορισμένη προσφορά επιλογών στους νέους.  Ωστόσο, όλοι μαζί οι νέοι έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε κάτι που θα μας ενεργοποιήσει ομαδικά και ατομικά για να ζούμε αρμονικά χωρίς την εξάρτηση των υπολογιστών και την συντροφιά της καφετέριας. Γιατί … η πραγματική ζωή είναι γύρω μας.

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος

του Αντώνη Καπετάνιου, μαθητή της Β΄ Γυμνασίου

   Αναμφίβολα, η παρουσία του ελληνικού πολιτισμού έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον δυτικό αλλά και τον ανατολικό πολιτισμό σε όλους σχεδόν τους τομείς, όπως η γλώσσα, οι φυσικές επιστήμες και οι τέχνες. Ένας από τους διασημότερους Έλληνες που άφησε το στίγμα του στον χώρο της τέχνης ήταν ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco).

   Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος γεννήθηκε το 1541 στην Κρήτη και απεβίωσε το 1614 στο Τολέδο της Ισπανίας. Ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, καθώς και την αρχιτεκτονική. Αρχικά, εκπαιδεύτηκε ως αγιογράφος στην Κρήτη και αργότερα, ταξίδεψε στη Βενετία. Ισχυρή επίδραση στα έργα του άσκησαν μεγάλες προσωπικότητες της ιταλικής τέχνης, όπως ο Τιτσιάνο, του οποίου υπήρξε και μαθητής, καθώς και ο Τιντορέτο. Υιοθέτησε στοιχεία του Μανιερισμού (Manierismo), καλλιτεχνικό ρεύμα το οποίο αναπτύχθηκε κατά την τελευταία περίοδο της Αναγέννησης στη ζωγραφική, που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό του την υπερβολή στις συνθέσεις, την ασυμμετρία και την κατάργηση των φυσικών αναλογιών των αντικειμένων. Τα έργα του αναζητούν από τον θεατή όχι μόνο το βλέμμα και τον θαυμασμό αλλά και την ψυχική και πνευματική συμμετοχή του. Τον παρακινούν να νιώσει τη σκηνή που απεικονίζεται. Αυτό επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό από τις ιδιαίτερες και δραματικές, θα έλεγε κανείς, φωτοσκιάσεις του -στοιχείο της εποχής του ρεύματος Μπαρόκ (Baroque), της οποίας οι πίνακες χαρακτηρίζονται από δραματικές σκηνές, θερμά και σκούρα χρώματα, ενώ το φως παρουσιάζεται έντονο, δημιουργώντας έντονες τονικές αντιθέσεις των χρωμάτων.

Απόστολος Παύλος, 1602-1605

Απόστολος Παύλος, 1602-1605

Τα περισσότερα έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου έχουν θρησκευτικό θέμα ή είναι προσωπογραφίες, ενώ τα τοπία είναι ελάχιστα. Η συμβολή του στην ισπανική προσωπογραφία ήταν μεγάλη, γιατί αποτέλεσε πρότυπο για διάφορους μεγάλους Ισπανούς καλλιτέχνες, όπως ο Ντιέγκο Βελάσκεθ και ο Πάμπλο Πικάσο. Η καλλιτεχνική αξία των έργων του αρχίζει να κλιμακώνεται συνεχώς από την εποχή του ρομαντισμού.

Σήμερα στο χωριό Φόδελε, την ιδιαίτερη πατρίδα του στο νομό Ηρακλείου στεγάζεται το μουσείο El Greco, το οποίο φιλοξενεί αντίγραφα πολλών έργων του.

 

Βιβλιογραφία

Η φιλία

της Ειρήνης Λαμπροπούλου και της Σοφίας Ιωαννίδου, μαθήτριες της Β’τάξης

Πόσο σημαντικοί είναι οι φίλοι για τους εφήβους;

   Φιλία είναι ο στενός, ελεύθερος ψυχικός δεσμός δύο ή περισσότερων ατόμων που στηρίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό, την ανιδιοτελή αγάπη, την εκτίμηση,  την εμπιστοσύνη και την αλληλοκατανόηση.

   Για τη δημιουργία μιας στέρεης φιλίας θα πρέπει αδιαμφισβήτητα να υπάρξουν πρώτα κάποιες προϋποθέσεις. Καταρχάς, σε μία φιλία πρέπει να kyriarxe;i ειλικρίνεια και ανιδιοτέλεια. Ανάμεσα στα μέλη μιας φιλίας πρέπει να υπάρχει κατανόηση,ψυχική επαφή,ισότητα,ανταπόκριση και σεβασμός προς τον άλλον. Τα μέλη μεταξύ τους πρέπει να έχουν κοινά ενδιαφέροντα, έλλειψη εγωισμού, υποχωρητικότητα, συχνή επαφή και επικοινωνία μεταξύ τους.

   Η φιλία έχει πάρα πολύ μεγάλη αξία για τον άνθρωπο. Είναι ένα μέσο το οποίο τον βοηθά να επικοινωνεί με τους συνανθρώπους του και να γίνεται κοινωνικός. Επίσης, η φιλία παρέχει μια ψυχική ισορροπία καθώς με αυτή καταπολεμάται η μοναξιά. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι φίλοι μεταξύ τους μπορούν να μοιραστούν τα συναισθήματα, τις σκέψεις τους και να συμπαραστέκονται ο ένας στον άλλον σε κάθε δύσκολη στιγμή. Επιπλέον, βοηθά στην υιοθέτηση ηθικής συμπεριφοράς λόγω του αλληλοσεβασμού,της έλλειψης εγωισμού και της ανιδιοτέλειας. Ακόμα, με το διάλογο οι φίλοι οδηγούνται στη λήψη σωστών αποφάσεων. Πέρα από αυτό, βοηθά στην κατάκτηση της αυτογνωσίας, καθώς ο έφηβος γνωρίζει καλύτερα τον εαυτό του και οι αληθινοί μας φίλοι παραδέχονται με ειλικρίνεια τα προτερήματα και τις αδυναμίες μας.

   Στη σημερινή εποχή οι άνθρωποι δεν έχουν αληθινούς φίλους, διότι λείπει η αγάπη, το πραγματικό ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο , ενώ κυριαρχεί ο ατομισμός. Η αλήθεια είναι πως η υπερεργασία,το άγχος και η έλλειψη ελεύθερου χρόνου δεν βοηθά τους ανθρώπους να αναπτύξουν αληθινές φιλικές σχέσεις. Επίσης, κυριαρχεί ο ανταγωνισμός και η υποκρισία που δεν ενισχύουν την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων. Επιπρόσθετα, η τηλεόραση και γενικά όλα τα ηλεκτρονικά μέσα αποξενώνουν τους ανθρώπους και τους στερούν τον χρόνο για ουσιαστική επικοινωνία.

   Η φιλία όμως δεν είναι πάντα ωφέλιμη, αλλά ενδέχεται να εγκυμονεί κινδύνους. Είναι σίγουρο ότι η κακή επιλογή φίλου ή φίλων έχει αρνητικές συνέπειες για το άτομο, όπως η εκμετάλλευση του ενός από τον άλλο, η απώλεια της προσωπικότητας,ψυχική καταπίεση του πιο αδύναμου μέλους. Μερικές φορές, η «φιλία»  ωθεί στη δημιουργία αισθήματος κατωτερότητας και τέλος μπορεί να στρέψει τον έφηβο σε αντικοινωνικές πράξεις και να τον οδηγήσει σε παραβατική συμπεριφορά. Γι’αυτό, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στη επιλογή των φίλων μας, ιδιαίτερα  κατά την περίοδο της εφηβείας.

 

Ξενοφοβία

της Ερμιόνης Κεφαλά μαθήτρια της Γ τάξης

   Ως  ξενοφοβία ορίζεται  το αίσθημα της αποστροφής ή ακόμη και της εχθρότητας απέναντι στους ξένους, αλλά και σε οτιδήποτε ξενόφερτο.Η ξενοφοβία πυροδοτείται από τη γενικότερη οικονομική κρίση, η οποία εμφανίζεται πολλές φορές ως αποτέλεσμα της αθρόας εισβολής μεταναστών.

   Όμως, τα βαθύτερα αίτια που οδηγούν στην ξενοφοβία είναι πολλά. Πρώτα απ” όλα, η ανεπαρκής μεταναστευτική πολιτική η οποία δεν είναι ικανή να ελέγξει το μεγάλο ρεύμα εισροής ξένων μεταναστών και προσφύγων. Επίσης, η σημερινή παιδεία δεν καλλιεργεί τον ανθρωπισμό  και έτσι οι μαθητές  οδηγούνται συχνά  σε ρατσιστικές συμπεριφορές. Ένας ακόμη λόγος ενίσχυσης της ξενοφοβίας είναι  η λανθασμένη αντίληψη ότι απειλείται η εθνική και πολιτισμική μας ταυτότητα. Τέλος, η  έξαρση της εγκληματικότητας και η παραβατική συμπεριφορά των αλλοδαπών που προβάλλονται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με ιδιαίτερη έμφαση στην ταυτότητα του δράστη , οδηγούν τους πολίτες σε μια προκατειλημμένη στάση απέναντι σε οτιδήποτε ξένο.

   Ωστόσο, το φαινόμενο αυτό ενδέχεται να έχει  σοβαρές συνέπειες  και οι επιπτώσεις του μπορεί να επηρεάσουν όλη την κοινωνία. Αρχικά, η ξενοφοβία προκαλεί εκρήξεις βίας και συγκρούσεις, αλλά και εμποδίζει τους ξένους να ενταχθούν ομαλά στο κοινωνικό σύνολο. Ακόμη ,το αίσθημα της ξενοφοβίας εμποδίζει τη συνεργασία μεταξύ των πολιτών μιας χώρας με αποτέλεσμα ν” απουσιάζει η αλληλεγγύη  και η κοινή προσπάθεια για πρόοδο.

  Συνοψίζοντας , μπορεί εύκολα να γίνει αντιληπτό ότι η ξενοφοβία είναι από τα πιο σοβαρά προβλήματα  που ταλανίζουν τη σύγχρονη κοινωνία  και μπορεί να έχει ολέθριες συνέπειες .Για αυτό το λόγο, πρέπει η πολιτεία,  οι φορείς,  αλλά και κάθε άτομο ξεχωριστά να αγωνιστεί για την εξάλειψη του φαινομένου.

 

CHATROOM

της Μαρίας Γάρου και Φρόσως  Γκασνάκη, μαθήτριες της Β” Γυμνασίου

   Στις 2 Φεβρουαρίου 2016 η Β’ και η Γ’ τάξη του 1ου Γυμνασίου Αλεξάνδρειας παρακολούθησε τη θεατρική παράσταση “Chatroom”. Η παράσταση αυτή πραγματοποιήθηκε στην Αντωνιάδειο Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών της Βέροιας. Το “Chatroom” εγκαινίασε τη Νεανική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, που απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων.

   Πέντε έφηβοι γνωρίζονται σε ένα διαδικτυακό δωμάτιο επικοινωνίας. Ένας από αυτούς, ο Γουίλιαμ, έχει το χάρισμα να αποσπά τον θαυμασμό και την προσοχή, γοητεύοντας τους υπόλοιπους. Στην ψηφιακή ζωή, όμως, τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Όταν ο Τζιμ, ένα παιδί από την ιντερνετική παρέα, αναφέρει τα κοινωνικά και οικογενειακά του προβλήματα, ο Γουίλιαμ βρίσκει το ιδανικό θύμα και προσπαδεί να κατευθύνει τον νεαρό σε ένα αυτοκαταστροφικό μονοπάτι χωρίς επιστροφή. Όμως, δεν καταφέρνει να πραγματοποιήσει τον στόχο του. Στο τέλος, συναντιέται όλη η παρέα και στην πραγματικότητα και γίνονται όλοι καλοί φίλοι.

Με λίγα λόγια, πρόκειται για ένα έργο που παρουσιάζει τον ψυχολογικό κόσμο των περισσότερων εφήβων που έχουν διάφορα προβλήματα είτε με τους φίλους τους ,είτε με την οικογένειά τους.Η παράσταση είχε στόχο να ενημερώσει τόσο τους μαθητές, όσο και τους εκπαιδευτικούς για τους κινδύνους που εγκυμονεί το διαδίκτυο. Σύμφωνα με το έργο, μια απλή οθόνη μπορεί να οδηγήσει τους νέους ακόμα και στην αυτοκτονία. Τα παιδιά πιστεύουν ότι μπορούν να δουν μέσα από το γυαλί τα ωραία, τα ασυνήθιστα και τα πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή. Παρόλα αυτά, την πραγματική ζωή συναντά κανείς έξω από το γυαλί.

   Οι ηθοποιοί έπαιξαν τους ρόλους τους με μοναδική ζωντάνια, αποδεικνύοντας όχι μόνο το πόσο δούλεψαν στις πρόβες, αλλά και τη μελέτη που είχε προηγηθεί πάνω στο θέμα της βίας στο διαδίκτυο. Η σκληρή προσπάθειά τους απέδωσε καρπούς, καθώς οι θεατές έμειναν όλοι έκπληκτοι. Οι ηθοποιοί της παράστασης είναι ο Βαγγέλης Μάγειρος, ο Γιάννης Βαρβαρέσος, ο Έλιο Μπέικο, η Ευτυχία Σπυριδάκη, η Αγγελική Νοέα και η Ρόζα Σταμούλη. Οι συντελεστές της παράστασης είναι η Ιωάννα Μητσίκα που ασχολήθηκε με την επιμέλεια της κίνησης, ο Θάνος Καζαντζής που έκανε τη μουσική και τα video και ο Κωστής Καπελώνης και ο Γιώργος Βέγγος που επιμελήθηκαν τον φωτισμό. Σκηνοθέτης είναι ο Κωστής Καπελώνης, βοηθός σκηνοθέτη ο Αλέξανδρος Κωχ και η προβολή-επικοινωνία έγινε από την Κατερίνα Γρηγοριάδου. Τέλος, το “Chatroom” το έγραψε ο Enda Walsh και μεταφράστηκε από τους Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Αριάδνη Καβαλιέρου και Νικορέστη Χανιωτάκη.

 

Αδιαφορία για τη μέρα κατά του παιδικού καρκίνου

της Μαρίας Κίτσα , μαθήτριας της Β”  Γυμνασίου

     Στις 14 Φεβρουαρίου γιορτάστηκε η μέρα των ερωτευμένων, γιορτή που προβλήθηκε ιδιαίτερα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.  Πόσοι όμως από εμάς γνωρίζουμε ότι μόλις μία μέρα πριν, δηλαδή στις 13 Φεβρουαρίου, ήταν η μέρα κατά του παιδικού καρκίνου; Μήπως στην καταναλωτική  εποχή που ζούμε, είναι πιο σημαντικό  να γιορτάζουμε πράγματα αυτονόητα, παρά να συμπαραστεκόμαστε σε παιδιά που πολεμάνε με σοβαρές αρρώστιες;

    Σήμερα 250.000 παιδιά σε όλο τον κόσμο έχουν καρκίνο. Ο παιδικός καρκίνος έχει πολλές μορφές , όπως είναι η οξεία λεμφοβλαστική λευχαιμία  από την οποία νοσούν περίπου το 26% των παιδιών που πάσχουν από καρκίνο , ο καρκίνος του εγκεφάλου που έχει προσβάλει το 21% των ασθενούντων, το νευροβλάστωμα  με ποσοστό 7%. Στους έφηβους αντίστοιχα είναι μεγάλο το ποσοστό  των ασθενών με το λέμφωμα Hodgkin  (15%), με καρκίνο του θυροειδούς (11%), με όγκους στον εγκέφαλο (10%) και τέλος,  με όγκους στους όρχεις (8%).

    Ο παιδικός καρκίνος δεν είναι μεταδοτικός,  δεν είναι ιός  που κολλάει , είναι εντελώς ακίνδυνος για τα άλλα παιδιά.Έτσι, μπορούμε να συναναστρεφόμαστε με τα παιδιά-πάσχοντες άφοβα.Στην πραγματικότητα, τα παιδιά με καρκίνο κινδυνεύουν από εμάς, γιατί είναι ευαίσθητα και μπορούν εύκολα να κολλήσουν κάποιο μικρόβιο που θα επιβαρύνει την ήδη κλονισμένη υγεία τους.

    Συμπεραίνουμε , λοιπόν, ότι  μπορούμε και πρέπει να στεκόμαστε στο πλευρό αυτών των παιδιών και του χρόνου, στις 13 Φεβρουαρίου,  ας θυμηθούμε  να ευχηθούμε να βρεθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα ένα φάρμακο που να καταπολεμά  τον καρκίνο, αλλά και κάθε ασθένεια.

Έθιμα Τσικνοπέμπτης

της Γκουτσίδου Χρύσας, μαθήτριας της Α “τάξης

   Η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου και συγκεκριμένα της Κρεατινής ονομάζεται Τσικνοπέμπτη ή Τσικνοπέφτη, επειδή αυτήν την ημέρα όλοι οι άνθρωποι ψήνουν στα σπίτια τους κρέας και έτσι ο  μυρωδάτος καπνός, δηλαδή η τσίκνα, είναι διάχυτος παντού. Από αυτή την τσίκνα, λοιπόν , πήρε το όνομα της η Τσικνοπέμπτη.

    Είναι ένα έθιμο που δεν γνωρίζουμε ακριβώς την προέλευσή του. Εικάζεται, όμως ότι  προέρχεται από τις γιορτές των αρχαίων Ελλήνων και των Ρωμαίων και επιβίωσε στα χρόνια του Χριστιανισμού. Την Τσικνοπέμπτη ξεκινούν ουσιαστικά οι εκδηλώσεις  της Αποκριάς , που κορυφώνονται την  τελευταία Κυριακή των Αποκριών, την Τυρινή,  με παρελάσεις καρναβαλιστών  σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.Την επόμενη μέρα γιορτάζονται τα Κούλουμα με το πέταγμα του χαρταετού και αρχίζει η Σαρακοστή, δηλαδή η νηστεία για σαράντα ημέρες, για να προετοιμαστούν οι χριστιανοί για το Πάσχα.

   Στην Ελλάδα, τα έθιμα του κάθε τόπου για την Τσικνοπέμπτη είναι διαφορετικά.Έτσι στην Κομοτηνή καψαλίζουν μία κότα που θα μαγειρέψουν την επόμενη Κυριακή. Στις Σέρρες ανάβουν μεγάλες φωτιές και αφού ψήσουν τα κρέατα, πηδούν από πάνω τους, ενώ στην Πάτρα έχουν το έθιμο της Γιαννούλας της κουλουρούς. Και όλα αυτά, βέβαια, με κέφι ,τραγούδι και άφθονο κρασί.

Top