«Κοιτάζοντας τη Γκουέρνικα»

ΑΠΟ: ΘΩΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ - Μαρ• 04•14

της Ροζαλίας Λαδοπούλου (Γ2, Γυμνάσιο)

DSC_0002

Η «Γκουέρνικα» είναι ένα από τα πιο γνωστά ζωγραφικά έργα του Πάμπλο Πικάσσο, ο οποίος ζωγράφισε τον πίνακα το 1937, αποδίδοντας τα δραματικά βιώματα του εμφυλίου πολέμου που είχε ξεσπάσει στην πατρίδα του, την Ισπανία. Ο διάσημος αυτός πίνακας είναι μεγαλύτερος από τον τοίχο ενός συνηθισμένου δωματίου και δεν είναι πολύχρωμος. Άσπρο, μαύρο και γκρι είναι οι μόνοι χρωματισμοί που συναντάμε. Απεικονίζει ζώα και ανθρώπους με ανοικτά στόματα, ζωγραφισμένα στραβά, κομματισμένα κι άσχημα πάνω σε έναν τοίχο. Ακόμα, βλέπουμε πως όλα αυτά τα όντα συνδυάζονται με διάφορα γεωμετρικά σχήματα, όπως είναι το τρίγωνο και το τετράγωνο, έτσι ώστε να δημιουργείται η εντύπωση ότι όλα είναι ενωμένα μεταξύ τους. Πάνω αριστερά κοντά στο κέντρο, βλέπουμε τον ήλιο, ο οποίος έχει ζωγραφιστεί σαν μάτι. Λίγο πιο αριστερά βλέπουμε το κεφάλι ενός ταύρου πάνω από μια γυναικεία μορφή που κοιτάζει προς τα πάνω, σαν να κραυγάζει. Κάτω από αυτήν, βλέπουμε κι έναν άλλον άνθρωπο ξαπλωμένο κατά μήκος της βάσης του έργου και, από πάνω του, μια μάζα που δημιουργείται από έναν συνδυασμό ανθρώπων, ζώων και σχημάτων. Πάνω δεξιά είναι ζωγραφισμένη μια γυναικεία μορφή που απλώνει τα δυο χέρια της και τα τεντώνει σαν να θέλει κάτι να πιάσει.

Πίσω από αυτό το έργο διακρίνονται πλήθος σκηνές τρόμου και απελπισίας, εξαιτίας του πολέμου. Η αχρωμία της «Γκουέρνικα» μας δημιουργεί ένα μονότονο και άδειο συναίσθημα, ενώ οι παραμορφωμένες μορφές της θυμίζουν μεταλλαγμένα όντα. Ο Πικάσο θέλει να αποδώσει το δράμα του πολέμου. «Αποστηθίζει» μια πολεμική σκηνή όπου κυριαρχούν οι τρομαγμένες μορφές και τις αποδίδει ως τρομακτικές. Τα ανοικτά στόματα των όντων φέρνουν στο νου μας κραυγές πόνου και δυστυχίας, ενώ τα ορθάνοικτα στυλωμένα μάτια τους είναι σαν πεθαμένα. Ο Πικάσο έφτιαξε το έργο με αφορμή τον πόλεμο, και ο πίνακας του αποτελεί τη μεγαλύτερη αντιπολεμική διαμαρτυρία. Γι’ αυτό το λόγο η «Γκουέρνικα» έγινε τόσο διάσημη: άνθρωποι από όλον τον κόσμο τη βλέπουν και καταλαβαίνουν τι ήθελε να πει ο ζωγράφος, απεικονίζοντας τη φρίκη του πολέμου.

Σχολιάστε

Top