Archive for: Δεκεμβρίου 8th, 2019

Το Οχυρό Ρούπελ

γράφουν οι Ασπροκαμπίτη Φωτεινή και  Γάρου Μαρία, μαθήτριες τη Β΄Γυμνασίου   

    Την Πέμπτη 9 Μαΐου πραγματοποιήθηκε μια σχολική εκδρομή με την συνοδεία της ομάδας και των υπεύθυνων καθηγητών του περιοδικού μας στο Οχυρό Ρούπελ , στις Σέρρες καθώς και μια γρήγορη περιήγηση στο Σιδηρόκαστρο και αργότερα στην πόλη των Σερρών.

   Από αυτή την εκπαιδευτική εκδρομή λάβαμε κάποιες πολύ σημαντικές πληροφορίες για το συγκεκριμένο οχυρό. Είναι το 60 και μεγαλύτερο οχυρό κατά μήκος των Ελληνοβουλγαρικών συνόρων, το οποίο φέρει το όνομα »γραμμή Μεταξά». Το συνολικό ανάπτυγμα των καταφύγιων ανέρχεται σε 1.849 μέτρα και το μήκος  των στοών είναι 4.251 μέτρα με βάθος 28 μέτρα. Σήμερα το Ρούπελ  αποτελεί ζωντανό μνημείο της σύγχρονης Ελληνικής ιστορίας και διαχρονικό σύμβολο ανθρώπινων αξιών. Στο συγκεκριμένο οχυρό πραγματοποιήθηκε επί Βυζαντίου η μάχη του κλειδιού το 1014 και η μάχη του Δημητρίτζη το 1185. Την περίοδο του Βυζαντίου η περιοχή ονομαζόταν  «στενωπός του Ρουπελίου».

   Η ξενάγηση διεξήχθη από τον επισμηναγό κ. Τούνη, ο οποίος μας πληροφόρησε σχετικά με τον λόγο για τον οποίο φτιάχτηκαν και τα 21 οχυράν από το 1936 μέχρι το 1940. Κατασκευάστηκαν με σκοπό την άμυνα της Ελλάδος σε περίπτωση εισβολής κατά τον επικείμενο Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο. Λέγοντας «μάχη των οχυρών» εννοούμε το τριήμερο εκείνο το σκληρό, άνισο και επικό αγώνα (6-9 Απριλίου 1941) που έγινε στα οχυρά Μακεδονίας-Θράκης από τον ορεινό όγκο της Κερκίνης (Μπέλες) μέχρι τον Νέστο ποταμό στη γραμμή συνόρων, στη «Γραμμή Μεταξά» με τον απόκρουση της Γερμανικής επίθεσης από το Βουλγαρικό από το Βουλγαρικό έδαφος κατά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο.

Όταν μετά την εισβολή οι Γερμανοί και οι Βούλγαροι είδαν τα οχυρά έμεινα έκπληκτοι . Αλλά και σήμερα όσοι τα επισκέπτονται τα θαυμάζουν. Προτείνουμε μετά από την ευχάριστη και εκπληκτική επίσκεψη μας στο οχυρό αυτό ο καθένας μας να το επισκεφτεί να ζήσει αυτήν την εμπειρία και να θαυμάσει αυτό το υπέροχο κτήριο με την τόση σημαντική ιστορία αλλά και την ηρωική μάχη.

Η πόλη των Ιωαννίνων

γράφουν οι  Παναγιώτα Δούναβη, Καλλιόπη Αρβανιτίδου,  Φωτεινή Θεοδούλου, Μαρκέλλα Μπούκα, Ελισάβετ Ευαγγελοπούλου

μαθήτριες της Β Γυμνασίου

   Τα Ιωάννινα είναι ένας εξαιρετικός προορισμός τον οποίο μπορούν να  επισκεφτούν οικογένειες, τουρίστες, ακόμα και ομάδες σχολείων. Είναι μία από τις καλύτερες τουριστικές περιοχές για να περάσετε καλά και ευχάριστα τον χρόνο σας. Η πόλη βρίσκεται στη βορειοδυτική πλευρά της Ηπειρωτικής Ελλάδας και στο κέντρο του λεκανοπεδίου. Ο πληθυσμός των μόνιμων κατοίκων της περιοχής είναι 66 χιλιάδες ενώ ο αριθμός των φοιτητών φτάνει τις 20 χιλιάδες. Ο νομός ανήκει στην Ήπειρο όμως περιλαμβάνει και παραλίες. Η τουριστική κίνηση γύρω από την λίμνη είναι έντονη γιατί υπάρχει το νησάκι της Κυρά Φροσύνης οπότε η κίνηση των πλοιαρίων είναι υψηλή. Επίσης είναι έντονη λόγω των εμπορικών καταστημάτων  γύρω από τη λίμνη, ταβέρνες και διάφοροι τύποι μαγαζιών. Η λίμνη των Ιωαννίνων λοιπόν  αξιοποιείται από εμπορικής και τουριστικής πλευράς.

  ioannina1 Στην πόλη κυριαρχούν καταστήματα με ασημικά είδη προσελκύοντας τους κάτοικους και τους τουρίστες της περιοχής. Στην αγορά της Θεσσαλονίκης λειτουργούν τόσα αντίστοιχα καταστήματα όπως στα Ιωάννινα, γι αυτό οι δύο πόλεις διαφέρουν σε αυτό το κομμάτι και κατά τη γνώμη μας η αγοραστική κίνηση της πρώτης είναι μεγαλύτερη. Στα εστιατόρια και στις ταβέρνες σερβίρονται ιδιαίτερα φαγητά που δεν έχουμε την ευκαιρία να τα καταναλώσουμε στην Αλεξάνδρεια. Κάποια από αυτά είναι ο μπακλαβάς, τα βατραχοπόδαρα, η γίδα η βραστή και το χέλι στην σχάρα. Το μόνο που προλάβαμε να δοκιμάσαμε από αυτά ήταν ο μπακλαβάς. Για διασκέδαση προσφέρονται ταβέρνες με παραδοσιακά φαγητά, αρκετές καφετέριες και μπαρ που μπορείς να περάσεις ευχάριστα τον χρόνο σου. Η ζωή στα Γιάννενα παρέχει ευκαιρίες και για ψυχαγωγία  λόγω πολλών μουσείων που λειτουργούν στη πόλη. Επίσης στις  πανεπιστημιακές σχολές που λειτουργούν στη πόλη σπουδάζουν πολλοί φοιτητές. Η πόλη είναι από τις πιο προνομιούχες στην Ελλάδα διότι  διαθέτει πλούσια ιστορία και βρίσκεται στο κέντρο του κορμού της Ελλάδας.

   Θα προτείναμε στις φίλες και τους φίλους μας να επισκεφτούν τον νομό των Ιωαννίνων γιατί έχει πολλά αξιοθέατα και μουσεία τα ποικιλία εκθεμάτων διαφόρων ιστορικών περιόδων. Επίσης εξαιτίας κάποιων παραδοσιακών εδεσμάτων που αξίζει να δοκιμάσουν, Τέλος θα ενθουσιαστούν λόγω της αρχιτεκτονικής των κτηρίων που αποτελούν υπαίθρια μουσεία και τα οποία παραπέμπουν τόσο στη μεσαιωνική όσο και στη περίοδο της τουρκοκρατίας,

Τι είναι αγάπη;

γράφουν οι μαθήτριες της Β΄τάξης, Μαλάμογλου Άρτεμη και Μυταρά Σταυρούλα

    Όλοι έχουμε αναρωτηθεί σε κάποια στιγμή της ζωής μας τι είναι αγάπη; Αγάπη είναι το βαρύ συναίσθημα αφοσίωσης και συμπαθείας ανάμεσα σε άτομα τα όποια έχουν ισχυρούς ψυχικού δεσμούς. images ΑΓΑΠΗΚύρια χαρακτηριστικό της το ενδιαφέρον, η ανιδιοτέλεια, η δοτικότιτα. Η αξία της, ανεκτίμητη τόσο για το σύνολο όσο για τον κάθε ένα ξεχωριστά. Υπάρχου πολλά είδη αγάπης με συχνότερα την γονεϊκή την φιλική και την ερωτική ο που ανάλογα με το είδος της υπάρχει και διαφορετικός τρόπος έκφρασης της.
Αναμφισβήτητα η αξία της αγάπης είναι ανεκτίμητη. Σε κοινωνικό επίπεδο, η αγάπη μεταξύ των ανθρώπων την ερωτική επίλυση των διαφόρων και των προβλημάτων και χαρίζει την αίσθηση του συνόλου, της ομονοίας. Οι άνθρωποι νιώθω ωραία με τους συνάνθρωπούς τους και δεν είναι καχύποπτοι ούτε προσπαθούν να βλάψουν, να τους εκμεταλλευτούν. Ο ένας βοηθού τον άλλον χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα όποτε ότι γίνεται είναι αληθινό και χωρίς συμφέρον. Έτσι το κοινωνικό σύνολο λειτουργεί με υγιή τρόπο και σημειώνεται σημαντική ανάπτυξη.
Όσον αφορά την αξία της αγάπης σε προσωπικό επίπεδο, δίνει στο άτομο ένα απέραντο χαμόγελο διότι ξέρει ότι κάποιος νοιάζεται και ενδιαφέρεται για αυτόν αληθινά χωρίς να περιμένει οτιδήποτε. Το άτομο ολοκληρώνεται ηθικά καθώς καλλιεργεί αρετές όπως καλοσύνη, δυτικότατα, γνήσιο ενδιαφέρον, ανιδιοτέλεια, το βοηθάει να ξεπεράσει τους εγωισμούς και κακίες. Το να ξέρεις ότι κάποιος σε αγαπήσει, σε παρηγορεί σε μια δυσκολία και απαλύνει τον πόνο καθώς ακούς παρηγορητικά λόγια και δέχεσαι πράξεις που σκοπεύουν στο να σε κάνουν να νιώθεις καλυτέρα.
Την αγάπη την εκδηλώνουμε με διαφόρους τρόπους ανάλογα με το μέσο που επιλεγούμε και ανάλογα το είδος της αγάπης. Λεκτικά, γίνεται απλά λέγοντας στον άλλον οποιοσδήποτε και να είναι, το παιδί σου, ο σύντροφος ή η σύντροφος σου, ο γονιός σου, ένας φίλος σου, ότι τον αγαπάς. Οι γονείς απέναντι στα παιδιά τους προσπαθούν να τα συμβουλέψουν, να τα προστατευόσουν, να τα ενθαρρύνουν, να τους κάνουν να νιώσουν καλυτέρα σε μια δύσκολη κατάσταση με ένα καλό λόγο. Σε μια σχέση οι σύντροφοι κάνουν ακριβώς το ίδιο μόνο που εδώ κυριαρχεί και ο έρωτας. Στηρίζουν ο ένας τον άλλον, του ενθαρρύνουν όταν υπάρχει θλίψη, τον συγχωρούν στα παραπτώματα τους. Ακόμα και να αποδείξεις την αγάπη σουν είναι έμπρακτα. Μια αγκαλιά και ένα φιλί δείχνει πολλά είτε είναι ανάμεσα σε γονείς και παιδιά, είτε είναι σε μια ερωτική σχέση, είτε ανάμεσα σε φίλους. Οι γονείς κάνουν τα πάντα και στερούνται πολλά για να μη στερηθούν τίποτα τα παιδιά τους τα παιδιά τους και για να τους εκπληρώσουν όλες τους τις επιθυμίες. Πιέζονται στην καθημερινότητα τους μόνο και μόνο για να καλύψουν τις ανάγκες των παιδιών τους οποίες και να είναι αυτές και για να βρουν έστω λίγο χρόνο να περάσουν με αυτά. Στην ερωτική σχέση με τα χάδια, τις αγκαλιές, τα φιλιά, το κράτημα του χεριού εκδηλώνουν την αγάπη για τον άλλον. Ένα ρομαντικό δείπνο, μια βόλτα μαζί, το να ανέχεσαι κάποια πράγματα, να ξέρεις να συγχωρείς είναι δείγματα αληθινής. Οι φίλοι μεταξύ τους πολλές φορές υποχωρούν, βάζουν τον φίλο τους πιο πάνω από τον εαυτό τους, κάνουν τα πάντα για να είναι καλά και δεν τον προδίδουν, τον υπερασπίζονται, δεν τον αφήνουν ποτέ μόνο του.
Η αγάπη λοιπόν, είναι εκείνο το συναίσθημα που γεννιέται βαθιά μέσα μας. Σπάνια είναι αληθινό, κυρίως στην εποχή που ζούμε, αλλά όταν είναι η αγάπη γνήσια είναι η βάση για κάθε υγιή και ανιδιοτελή σχέση καθώς έχει πολύ μεγάλη σημασία τόσο για την κοινωνία όσο για κάθε άνθρωπο ξεχωριστά γι αυτό είναι καλό και πρέπει να δείχνουμε την αγάπη μας προς τους άλλους κάνοντας τους, έτσι χαρούμενους και σίγουρα όταν κάνεις κάποιον που αγαπάς χαρούμενο είσαι και εσύ ο ίδιος!i-love-you-cover ΑΓΑΠΗ

Ζάχαρη: Η «πικρή» αλήθεια

γράφει η ομάδα πειραμάτων του σχολείου μας

Ο μέσος Ευρωπαίος προσλαμβάνει καθημερινά περίπου 101 γραμμάρια ζάχαρης, καμουφλαρισμένης συνήθως μέσα στα επεξεργασμένα τρόφιμα του εμπορίου.  Κρυμμένη σε τυποποιημένα τρόφιμα και σε παραπλανητικές ετικέτες, η ζάχαρη βρίσκεται παντού: σε φρουτοποτά και σνακ, σε σιρόπια και ζύμες, σε έτοιμα γεύματα και σάλτσες.

 Η ζάχαρη λειτουργεί ως «δόλωμα», γιατί όση περισσότερη βάζει ο κατασκευαστής στο προϊόν, τόσο πιο πολύ θα θέλετε να το αγοράσετε, καθώς ενεργοποιεί  το κέντρο της ευχαρίστησης ή ανταμοιβής, με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν οι ναρκωτικές ουσίες.

Μικρές συμβουλές για λιγότερη ζάχαρη

  • Διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες των τυποποιημένων τροφίμων. Οσο πιο ψηλά στη λίστα των συστατικών βρίσκεται η ζάχαρη, τόσο μεγαλύτερη ποσότητα περιέχεται σ’ αυτά.
  • Περιορίζουμε την κατανάλωση αναψυκτικών, καθώς η  περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη είναι πολύ υψηλή.
  •  Τρώμε τα φρέσκα φρούτα ολόκληρα, αντί να στύβουμε   το χυμό τους, καθώς με αυτήν τη διαδικασία απομακρύνονται οι φυτικές ίνες του φρούτου και μένουν στο ποτήρι μόνο τα σάκχαρα.
  • Οταν αγοράζουμε τρόφιμα, ελέγχουμε αν περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη – είτε διαβάζοντας την ετικέτα είτε ρωτώντας τον πωλητή. Π.χ., στην αγορά διατίθενται αποξηραμένα φρούτα με και χωρίς ζάχαρη.

Η ομάδα πειραμάτων πραγματοποίησε μετρήσεις σε προϊόντα που καταναλώνουν οι μαθητές και κατασκεύασε ταμπλό με τίτλο «Πόση ζάχαρη καταναλώσατε σήμερα»

Προϊόν

Συσκευασία

Συνολική ποσότητα σε ζάχαρη

1 κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη = 4,15 gr

Πορτοκαλάδα

330 ml

42,9 gr

Λεμονάδα

250 ml

19,8 gr

Γκαζόζα

250 ml

22,5 gr

Κόκα κόλα

330 ml

33 gr

Φρουτοποτό

250 ml

36 gr

Σουρωτή

330 ml

0 gr

Κρουασάν

1

10,5 gr

Σοκοφρέτα

1

16,1 gr

Σοκολάτα

1

17 gr

«Μειώστε τη ζάχαρη και κάντε το τώρα».

Καταπίεση εφήβων

γράφει η μαθήτρια της Γ” τάξης Γρηγοράκη Ιωάννα 

  Λαμβάνοντας υπόψη αποτελέσματα σχετικών ερευνών, ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα θέματα, που έχει καταλήξει αντικείμενο προσοχής και συζήτησης παγκοσμίως είναι η καθημερινή καταπίεση που βιώνουν τα παιδιά, και ιδιαίτερα οι έφηβοι, στα πλαίσια της οικογένειάς τους, από τους γονείς.

     Ως προς τις απόψεις που διατυπώνονται, είναι διαμετρικά αντίθετες. Αφενός μεγάλο ποσοστό των ερωτώμενων υποστηρίζουν ότι για τα παιδιά είναι απαραίτητες τόσο η ηθική ενίσχυση από τους γονείς όσο και η γενικότερη στήριξή τους. Αφετέρου, θα ήταν σημαντική παράλειψη να μην αναφερθούμε και στην άλλη όψη του νομίσματος δηλαδή στην άποψη ότι αρκετοί τρόποι γονεϊκής συμπεριφοράς, συντελούν στην καταπάτηση των δικαιωμάτων των ανηλίκων, στερώντας τους την ευκαιρία να απολαύσουν ξένοιαστα την παιδική τους ηλικία, όπως από τη φύση αρμόζει.
Όσον αναφορά στην πρώτη άποψη, με την ενθάρρυνση των γονέων, οι νέοι καταβάλλουν προσπάθειες, ώστε να καλλιεργούν και να βελτιώνουν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους. Μεταξύ άλλων, αναπτύσσεται στενότερη σχέση ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας, καθώς πυρήνα της σχέσεις γονέων και νέων αποτελούν η εμπιστοσύνη και η αλληλοκατανόηση. Τέλος, οι έφηβοι επιθυμώντας να ικανοποιούν όλο και περισσότερο τον εαυτό τους αλλά και τους γονείς τους, θέτουν υψηλούς στόχους στο σχολικό περιβάλλον, επιχειρώντας να επιτυγχάνουν όλο και καλύτερες επιδόσεις στα μαθήματα.
Από την αντίθετη πλευρά, υποστηρίζεται πως οι νέοι που προσλαμβάνουν υπερπροστατευτική αγωγή και βρίσκονται διαρκώς υπό πίεση, κατακλύζονται από συναισθήματα ενοχής, καταπιέζονται, μετατρέπονται με τον καιρό σε άβουλα όντα, εξαρτημένα από τους άλλους και ανίκανα να συμμετέχουν στη λήψη τον κατάλληλων αποφάσεων για τους ίδιους. Ένα άλλο εξίσου δυσάρεστο επακόλουθο είναι το γεγονός ότι εξαιτίας της έλλειψης αυτονομίας και της επακόλουθης παθητικότητας τους, διακρίνονται για τη χαμηλή αυτοπεποίθηση και για συμπλέγματα κατωτερότητας. Τέλος, δυστυχώς προάγεται αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των μαθητών, λόγω της επιδίωξης πρωτείων και της βαθμοθηρίας, που καταλήγουν αυτοσκοπός τους.
Αποτιμώντας, λοιπόν, τις παραπάνω όψεις του ζητήματος και τις συνέπειές του καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι γονείς οφείλουν να μην προβάλλουν τις ψυχικές ανεπάρκειες, τα απωθημένα και τις ανασφάλειες τους, στα παιδιά ούτε να πάψουν να επιβάλλουν σε αυτά την προσωπική τους κοσμοθεωρία, επιτρέποντας τα να διαμορφώσουν τη δική τους προσωπικότητα και να ζουν τα πιο αθώα τους χρόνια αυθόρμητα, δίχως καταπιέσεις και τους περιορισμούς που γεννά η γονική υπερπροστασία.

Οικονομική κρίση

γράφει η μαθήτρια της Β” τάξης Παύλου Πέρσα

   Στις μέρες μας με τα προβλήματα που πλήττουν τη χώρα μας έχουν άμεση επίδραση στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Προβλήματα όπως ο ρατσισμός και η οικονομική κρίση προκαλούν την καταπάτηση βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων. Δεν είναι λίγες οι φορές που μαθαίνουμε από τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων και διαβάζουμε στις εφημερίδες για παραβιάσεις ανθρώπινων δικαιωμάτων σε διάφορες χώρες. Κρίνεται, λοιπόν, αναγκαία η αναφορά σε φαινόμενα παραβίασης των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

   Λίγοι θα διαφωνήσουν με την άποψη πως η οικονομία μιας χώρας αποτελεί βασική αιτία για την καταπάτηση βασικών δικαιωμάτων των ανθρώπων. Η οικονομική εξαθλίωση μιας χώρας επηρεάζει κατά μεγάλο ποσοστό τους πολίτες. Η οικονομική αθλιότητα οδηγεί στην ανεργία και τη δυσκολία επιβίωσης. Όταν μία οικογένεια δεν καταφέρνει να διασφαλίσει τα απαραίτητα αγαθά για τη διαβίωσή της με τους μισθούς «πείνας» των δύο γονέων, τότε τα παιδιά της οικογένειας αναγκάζονται να βοηθήσουν και αυτά.

   Καταλήγουμε, λοιπόν, στο συμπέρασμα πως μόνο αν συνειδητοποιήσουμε την κρισιμότητα της κατάστασης θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της οικονομικής κρίσης στην εποχή μας.

Top