Μάθημα… αλλά αλλιώς
Σίγουρα όλοι μας θα έχουμε ακούσει για νέους, μοντέρνους τρόπους μάθησης, που κάνουν ακόμα και τον πιο αδιάφορο μαθητή να αγαπήσει την μάθηση. Εδώ και μερικά χρόνια ειδικοί, που ασχολούνται με την μελέτη πάνω στο θέμα της διδασκαλίας του μαθήματος, έχουν σκεφτεί και προωθούν διδακτικές μεθόδους για να κάνουν πιο ευχάριστες τις ώρες του σχολείου. Μία από αυτές τις μεθόδους, και ίσως η πιο ευρέως διαδεδομένη, είναι η Βιωματική μάθηση.
Στην ανάγκη απομνημόνευσης μεγάλου όγκου πληροφοριών, μια νέα μορφή διδασκαλίας έρχεται να προστεθεί στις παλαιές μεθόδους μάθησης, για να δώσει την δυνατότητα στους μαθητές, όχι μόνο να κατανοούν καλύτερα τις δύσκολες έννοιες και τα περίπλοκα θεωρήματα, αλλά να τα κάνουν κτήμα τους και να μπορούν να τα χρησιμοποιούν οι ίδιοι. Ακόμα η καθιστική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο μαθητής καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος κάνει την όλη διαδικασία κουραστική για τον ίδιο και βαρετή. Αντίθετα μέσα από την ενεργό δράση του μαθητή, σε ένα πείραμα ή σε κάποια παρουσίαση εργασίας, μειώνεται σε μεγάλο βαθμό.
Σκοπός της Βιωματικής μάθησης, όπως αναφέραμε παραπάνω, είναι η ενεργός δράση του μαθητή πάνω στο θέμα του μαθήματος και συγχρόνως ο προβληματισμός του. Η επιστημονική γνώση μετατρέπεται έτσι σε βιωματική γνώση, δηλαδή ο μαθητής αντλεί την πληροφορία μέσα από την εμπειρία του. Δεν είναι λίγες οι φορές που ο καθηγητής χρειάζεται να φέρει κάποιο παράδειγμα από την καθημερινή μας ζωή για να ερμηνεύσει καλύτερα κάποιο θεωρητικό κομμάτι του μαθήματος ή ακόμα και να κατανοήσουν οι μαθητές κάποια επιμέρους πορίσματα. Επομένως μια ζωντανή αναπαράσταση των γεγονότων, όχι μόνο κεντρίζει το ενδιαφέρον του μαθητή, αλλά και του δίνει την ευκαιρία να παρατηρήσει από μια άλλη πλευρά κάποια γεγονότα, που μόνος του δεν θα μπορούσε.
Δεν είναι αναγκαίο λοιπόν να κάνουμε το μάθημά μας μόνο μέσα από εικόνες και κείμενα, αλλά θα ήταν καλύτερο να εστιάσουμε σε έναν καλύτερο και πιο αποδοτικό τρόπο, με τον οποίο ο μαθητής μπορεί να συγκρατεί πιο εύκολα τις γνώσεις. Δεν θα έπρεπε σε καμία περίπτωση όμως να αδιαφορούμε και να παραμερίζουμε τους παραδοσιακούς τρόπους διδασκαλίας, καθώς έχουν και αυτοί πολλά να προσφέρουν στο μαθητικό κοινό.
ΧΑΣΙΩΤΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ Α3