ΜΑΡΤΙΟΣ

Στην αρχαιότητα

Ήταν ο μήνας που γιόρταζε η Δήλος τον μουσηγέτη θεό της, ενώ εορταζόταν επίσης και ο Διόνυσος των Ελευθερών. Με τα Διονύσια συνδέθηκαν επίσης και τα Ασκληπιεία με θυσίες προς τιμήν του Ασκληπιού. Τα Μεγάλα ή εν άστει Διονύσια ήταν μία πολυήμερη, ανοιξιάτικη γιορτή που διαρκούσε από τις 8 έως τις 13 του μηνός Ελαφηβολιώνος. Κατά τη διάρκειά της τελούνταν δραματικοί αγώνες, στους οποίους διαγωνίζονταν τρεις τραγικοί ποιητές με μια τετραλογία (τρεις τραγωδίες και ένα σατυρικό δράμα) και πέντε κωμικοί με μια κωμωδία ο καθένας.

Κατά το αρχαίο ρωμαϊκό ημερολόγιο το έτος άρχιζε από τον Μάρτιο, με συνέπεια η Πρωτοχρονιά να γιορτάζεται την 1η Μαρτίου. Την Πρωτοχρονιά γιορτάζονταν επίσης τα Ματρωνάλια προς τιμή της θεάς Ήρας και μητέρας του Άρη, καθώς και τα γενέθλια του ίδιου του Άρη προς τιμήν του οποίου ο γιος του, ο μυθικός Ρωμύλος, έδωσε στον Μάρτιο το όνομα του πατέρα του, που θεωρούνταν γενάρχης των Ρωμαίων. Γι’ αυτό και, κατά τον Πλούταρχο, ο Μάρτιος απεικονίζεται ως άνδρας ενδεδυμένος με δέρμα λύκαινας. Κατά τους χρόνους όμως την «ελεύθερης ρωμαϊκής πολιτείας» ο Μάρτιος ήταν αφιερωμένος στον θεό Ερμή.

Στην ελληνική λαογραφία

Ένα από τα πιο διαδεδομένα έθιμα, που προέρχεται από την αρχαιότητα, είναι η τοποθέτηση από τις μητέρες την 1η Μαρτίου ενός μικρού βραχιολιού από άσπρο και κόκκινο νήμα στο χέρι των παιδιών τους, για να μην τα μαυρίσει ο Ήλιος. Ο «Μάρτης» θεωρείται ότι προστάτευε τις κοπέλες από το κάψιμο του ήλιου. Τον έβγαζαν τη μέρα της Λαμπρής και τον έβαζαν στο αρνί, για να μην καεί κατά το ψήσιμο.

Κατάλοιπο της αρχαιότητας είναι και το έθιμο που ήθελε τις ανύπαντρες κοπέλες να βάζουν των Αγίων Θεοδώρων κόλλυβα κάτω από το προσκέφαλό τους για να τους φανερώσουν τον άντρα που θα έπαιρναν. Επίσης κατά το μήνα αυτό συνηθίζονταν παλιά και το έθιμο της χελιδόνας.

Ο λαός μας έχει δώσει στον Μάρτιο διάφορες ονομασίες που σχετίζονται κυρίως με τις ασταθείς καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη διάρκειά του. Γι’ αυτό είναι γνωστός ως Κλαψομάρτης, αλλά και Πεντάγνωμος: «Ο Μάρτης ο Πεντάγνωμος, πέντε φορές εχιόνισε και πάλι το μετάνιωσε πως δεν εξαναχιόνισε», και «Μάρτης, γδάρτης και κακός παλουκοκαύτης», και «Κάλιο Μάρτης στις γωνιές, παρά Μάρτης στις αυλές». Παρ” όλα αυτά ο Μάρτης θεωρείται ο καταλληλότερος μήνας για φύτεμα δένδρων και γι’ αυτό ονομάζεται και Φυτευτής, ενώ λόγω της γιορτής του Ευαγγελισμού ονομάζεται και Βαγγελιώτης. Τον Μάρτη πάντως ξεκινάει και η Άνοιξη, γι’ αυτό ονομάζεται και Ανοιξιάτης, ενώ χαρακτηριστική είναι και η παροιμία «από Μαρτιού καλοκαιριά, κι απ’ Αύγουστο χειμώνας». Ο Μάρτης περιλαμβάνει επίσης και το κύριο μέρος της νηστείας της μεγάλης τεσσαρακοστής.

Παροιμίες

«Φύλα ξύλα για τον Μάρτη να μη κάψεις τα παλούκια»

«Όπως ασπρίζουν τα βουνά το Μάρτη από τα χιόνια, έτσι ν΄ ασπρίσουν τα μαλλιά της νύμφης απ΄ τα χρόνια»

«Αν ρίξ” ο Μάρτης δυο νερά κι Απρίλης άλλο ένα, χαρά σε κείνο το ζευγά πό “χει πολλά σπαρμένα»

«Μάρτης βρέχει; Ποτέ μην πάψει» ή «Μάρτης έβρεχε κι ο θεριστής χαιρόταν»

«Κάλλιο Μάρτης καρβουνιάρης παρά Μάρτης λιοπυράρης»

«Οπόχει κόρη ακριβή τον Μάρτη ήλιος μην τη δει»

«Του Μάρτη οι αυγές με κάψανε του Μάη το μεσημέρι…»

«Τον Μάρτη στον ήλιο μη κοιμηθείς»

Πηγή: Βικιπαίδεια

Ελένη Πορφυρίδου/ Μαρία Παπαϊωάννου  Γ΄5