Archive for: Απριλίου 13th, 2020

Τεχνολογία απομονώνει ή φέρνει κοντά τους ανθρώπους;

Γράφουν οι μαθήτριες του τμήματος Β΄1: Καρασαββίδου Στέλλα – Κρομμύδα Άννα Μαρία

Στις  μέρες  μας  η  τεχνολογία  έχει  εξελιχθεί  ραγδαία.  Όλες  οι  ηλικίες  πλέον  έχουν  εξοικειωθεί  και  δεν  μπορούν  να  φανταστούν  την  καθημερινότητά  τους  χωρίς  αυτήν.  Σε συνδυασμό  με  τους  σύγχρονους  ρυθμούς  της  κοινωνίας  αυτή  η  εξέλιξη  διευκόλυνε  σε μεγάλο  βαθμό  τις  ζωές  χιλιάδων  ανθρώπων.  Όπως  σε  κάθε  ανθρώπινη  δημιουργία  έτσι  και  σε  αυτή  υπάρχουν  θετικά  και  αρνητικά.

Αρχικά  η  τεχνολογία  με  την  πάροδο  των  χρόνων  έχει  πάρει  μια  ξεχωριστή  θέση  στην  ζωή  μας,  αφού  έχει  γίνει  απαραίτητη  ακόμη  και  για τις  πιο  απλές  καθημερινές μας  ενέργειες.  Επιπρόσθετα  η  τεχνολογία  μας  βοηθάει  στον  τομέα  της  επικοινωνίας, δίνοντάς  μας  την  ευκαιρία  να  μιλάμε  άμεσα   με  άλλους  ανθρώπους  άσχετα  από   την  απόσταση.  Το  οποίο  είναι  και  ένα  από  τα  μεγαλύτερα  προτερήματά  της . Επίσης  έχει ωφελήσει  σε  πολλούς  κλάδους  της  επιστήμης,  όπως  την  ιατρική,  στην  οποία  σήμερα  πραγματοποιούνται  δύσκολες  και   περίπλοκες   επεμβάσεις,   με  μεγαλύτερα   ποσοστά επιτυχίας .

Δυστυχώς  όμως  εκτός  από  τα  πλεονεκτήματα  υπάρχουν  και  μειονεκτήματα  τα  οποία  είναι  εξίσου  σημαντικά.  Η  τεχνολογία  είναι  υπεύθυνη  για  τον εθισμό των ανθρώπων  σε διάφορα παιχνίδια  την απώλεια των  περιουσιών τους  καθώς και την απομόνωση τους . Ένας άνθρωπος  που  δεν έχει επαφή με το περιβάλλον και ζει  σε έναν φανταστικό κόσμο αργά ή γρήγορα θα κυριευθεί από τα παραπάνω. Ο εθισμός   του με ένα παιχνίδι θα φέρει  την  απώλεια  χρηματικών ποσών αφού  μην μπορώντας να σκεφτεί  καθαρά  θα διαθέτει όλο και περισσότερα  χρήματα σε αυτά . Τέλος θα απομονωθεί, δεν θα έχει χρόνο για κανέναν  μη  θέλοντας   να κάνει τίποτα άλλο εκτός από το να κάθεται μπροστά από μια οθόνη.

Συνοψίζοντας  όπως  προαναφέρθηκε η  τεχνολογία   έχει  βοηθήσει   πολύ  το  ανθρώπινο  είδος   να  εξελιχθεί  έχει συντελέσει όμως και στην καταστροφή χιλιάδων ανθρώπων. Το εάν από τη άλλη είναι μέσο κοινωνικής δικτύωσης  ή  μέσο  κοινωνικής  απομόνωσης  θα το κρίνει ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά μιας  και είναι στο χέρι του αν θα αξιοποιήσει  ή όχι την τεχνολογία.

«Τραπ» μουσική: γιατί την προτιμούν οι περισσότεροι έφηβοι;

Γράφουν οι μαθητές της Β” τάξης Παντελής Στυλίδης και Φώτης Δούμας

trap_music2  Στις μέρες μας οι έφηβοι μεταξύ πολλών ειδών μουσικής, κυρίως προτιμούν παρακλάδια της χιπ-χοπ και συγκεκριμένα την «τραπ» μουσική. Παρόλο που η «τραπ» και η χιπ-χοπ συγγενεύουν, είναι δύο διαφορετικά είδη, γεγονός το οποίο, όμως, πολλοί ακροατές αγνοούν συγχέοντάς τα συχνά.

  Από τη μία, η χιπ-χοπ αναφέρεται σε σοβαρές καταστάσεις και τα θέματα μπορεί να αφορούν πολιτική και κοινωνική θεματολογία. Η ακμή της χιπ-χοπ σε προτιμήσεις  σημειώθηκε τις δεκαετίες του ’90 και του 2.000 στην Ελλάδα αλλά και γενικότερα στον κόσμο. Από την άλλη, η «τραπ» έχει «έρθει» στην Ελλάδα από το 2010 και μετά. Αναφέρεται συνήθως σε θέματα όπως τα υποτιθέμενα υπερβολικά λεφτά, τις παράνομες ουσίες και τα όπλα, ζητήματα ανούσια σε σύγκριση με τα προβλήματα που θίγονται στους στίχους τραγουδιών της «χιπ-χοπ». Τέλος, οι διαφορές ανάμεσα  στα δύο αυτά μουσικά είδη σίγουρα οφείλονται στο γεγονός ότι καθένα έχει αναπτυχθεί σε διαφορετικές εποχές και κάτω από ανόμοιες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες.

  Πλέον, οι σύγχρονοι έφηβοι προτιμούν να ακούν την «τραπ» μουσική, επειδή είναι πια είδος μουσικής μόδας και νοοτροπίας που έχει επικρατήσει τελευταία. Άλλωστε, είναι στοιχείο της ψυχής του έφηβου να επιλέγει και να «κολλάει» σε οτιδήποτε «μοδάτο» που θα τον διακρίνει από τους υπόλοιπους «συνηθισμένους» συνομήλικους. Επιπλέον, η «τραπ» αρέσει στις μέρες μας, γιατί είναι εξέλιξη της «χιπ-χοπ» και της «ραπ», γεγονός που της δίνει κύρος . Επίσης, από τη στιγμή που η «τραπ» «πουλάει», είναι λογικό να «παίζεται» περισσότερο από άλλα μουσικά είδη στα κλαμπ όπου συχνάζουν οι νέοι, ώστε  η συχνότητα με την οποία ακούγεται σχεδόν σε όλο τον κόσμο την κάνει πιο αγαπητή στους σύγχρονους νέους.

  Οι νέοι, λοιπόν, διαλέγουν τη συγκεκριμένη μουσική, κυρίως με βάση τη μόδα και τα πρότυπα που προβάλλονται από τα Μ.Μ.Ε. και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Απόδειξη αποτελεί και το γεγονός ότι οι φίλοι της «χιπ-χοπ» στην εποχή μας είναι σίγουρα λιγότεροι σε σχέση με τους «τράπερς», όπως φαίνεται και στις υπερβολικά πολλές προβολές και τα αναρίθμητα σχόλια, που αφορούν βίντεο στο «YouTube» με «τραπ» μουσική .

  Κλείνοντας, αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι έφηβοι δεν επιλέγουν την «τραπ»μουσική σύμφωνα με το προσωπικό γούστο, που θα ήταν φυσιολογικό να καλλιεργείται μέσα τους ήδη από την περίοδο της εφηβείας είτε στο πλαίσιο της οικογένειας, είτε στο σχολείο, είτε από κάποιους άλλους φορείς αγωγής. Μάλλον
έχουν πέσει (όπως και οι περισσότεροι ενήλικες) στην «τραπ» (= παγίδα) της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας, όπου πρώτος στόχος είναι το κέρδος και τελευταίος η ποιοτική μουσική.

 

 

Γιατί οι έφηβοι προτιμούν το ψηφιακό/ Virtual παιχνίδι από το πραγματικό;

Γράφουν οι μαθητές της Β” τάξης Παντελής Στυλίδης και Φώτης Δούμας

  gaming Είναι γεγονός ότι στη σύγχρονη εποχή οι περισσότεροι νέοι θέλουν να περνούν την ώρα τους «σερφάροντας» στο διαδίκτυο και παίζοντας διάφορα είδη ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Με πιο απλά λόγια, επιλέγουν να λαμβάνουν ερεθίσματα σκέψης, να μοιράζονται συναισθήματα  και να παίζουν με τους άλλους μέσα στην «εικονική πραγματικότητα» («Virtual Reality»).

   Όσον αφορά το παιχνίδι, η ενασχόληση των εφήβων με τα «Digital Video Games» (τα οποία όντως έχουν εξελιχθεί σε θαυμαστό βαθμό ως πολύ κοντινά στην πραγματικότητα) τους μεταδίδει την ψευδαίσθηση ότι ζουν το παιχνίδι στην πραγματικότητα, προκαλώντας τους ταυτόχρονα έκρηξη της αδρεναλίνης, πάθος, δίψα για «δράση» και, σε πολλές περιπτώσεις, εθισμό. Γιατί στην εικονική πραγματικότητα ενός παιχνιδιού επιτυγχάνουν σε αποστολές, περιπέτειες, εκστρατείες, μάχες, οικονομικές επιχειρήσεις, αποκομίζοντας το αίσθημα ότι έχουν και εκμεταλλεύονται ικανότητες και δεξιότητες, που πιθανά στην πραγματική ζωή δεν διαθέτουν.

   Επιπλέον προτιμούν την εικονική πραγματικότητα, γιατί, για παράδειγμα, σε ένα αθλητικό παιχνίδι αποδίδουν πολύ καλύτερα απ” ό,τι στην αληθινή ζωή, χωρίς να καταβάλουν κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια και σωματική ενέργεια. Ειδικότερα, σε ένα ηλεκτρονικό μπασκετικό παιχνίδι μπορείς να  σκοράρεις με μεγάλη άνεση και να σημειώνεις επιδόσεις, τις οποίες, στην καθημερινότητα, μπορούν (με ερωτηματικό) να πετύχουν ελάχιστοι αθλητές.

   Κλείνοντας, η συμμετοχή στην εικονική πραγματικότητα μέσω βιντεοπαιχνιδιών επηρεάζει θετικά την ψυχολογία των εφήβων, γιατί τονώνεται η αυτοπεποίθησή τους, τους παρέχονται διάφορες πληροφορίες και αναπτύσσονται κάποιες πολύ συγκεκριμένες δεξιότητές τους. Ωστόσο στο ερώτημα αν θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν είτε σε όμοιες είτε σε παρόμοιες καταστάσεις της πραγματικής ζωής, ελάχιστοι από αυτούς μπορούν να απαντήσουν καταφατικά.

Αδιαφορία των εφήβων για το σχολείο: γιατί άραγε;

Γράφουν οι μαθήτριες της Β” Γυμνασίου Εύα Τραγιαννοπούλου και Ελισάβετ Τσαρούχα

      Ένα από τα θέματα που σχετίζονται με το σχολείο είναι και η επίδοση των μαθητών. Όλο και λιγότερα παιδιά καταβάλλουν αξιόλογη προσπάθεια σχετικά με τα μαθήματα, προκειμένου να πετύχουν διάφορους στόχους

sxoleio2

 στη ζωή τους, και ακόμα λιγότερα θέλουν να αριστεύουν. Επίσης, το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών δε νοιάζονται για τη σχολική τους ζωή, γι” αυτό και αδιαφορούν. Αλλά τι τους προκαλεί τέτοια αδιαφορία για το σχολείο και την επίδοσή τους σε αυτό;

Είναι αλήθεια ότι όλο και πιο συχνά τα παιδιά παίρνουν από το περιβάλλον τους και την κοινωνία το μήνυμα πως όση προσπάθεια και να καταβάλλουν να σημειώσουν υψηλές επιδόσεις και αριστεία, ποτέ δεν θα είναι αρκετό, για να πετύχουν τους στόχους τους. Κι εκτός αυτού, οι έφηβοι αντιλαμβάνονται ότι, ακόμα και να πραγματοποιήσουν κάποιους από τους στόχους τους, όταν πια βγουν στην κοινωνία, οι πιθανότητες επαγγελματικής αποκατάστασης είναι ελάχιστες έως και μηδαμινές. Είναι, λοιπόν, λογικό τα παιδιά να ‘‘βαραίνουν’’ από συναισθήματα απαισιοδοξίας, απογοήτευσης και μελαγχολίας. Αρκετά μεγάλο ποσοστό τους, μάλιστα, ‘‘πέφτουν’’ σε κατάθλιψη.

Ακόμα, στις μέρες μας η τεχνολογία παίζει σημαντικό ρόλο στην ζωή κάθε ανθρώπου. Γι” αυτό, είναι πολύ δύσκολο να μην επηρεαστεί κάποιος από διάφορα πρότυπα, που προβάλλονται μέσω των social media. Είδωλα, όπως τραγουδιστές, μακιγιέρ και influencers, ‘‘σαρώνουν’’ το διαδίκτυο με εικόνες και βίντεο, στα οποία προβάλλεται η περιουσία τους και ο πολυτελής τρόπος ζωής τους. Είναι φυσιολογικό οι μαθητές να επηρεάζονται, ιδίως εξαιτίας της ψυχολογίας τους λόγω εφηβείας, νομίζοντας ότι μπορούν να ζήσουν κι αυτοί μία πολυτελή ζωή, δίχως να κοπιάσουν στη ζωή τους, όπως άλλωστε και τα «πρότυπά» τους.

Αυτοί είναι δύο από τους πιο σημαντικούς λόγους, για τους οποίους οι περισσότεροι μαθητές αδιαφορούν για το σχολείο και αμελούν τις σχολικές υποχρεώσεις τους. Επειδή, όμως, όλα τα προβλήματα των ανθρώπων έχουν ως βασική αιτία την αγωγή και επειδή το σχολείο προσφέρει αγωγή, ας ελπίσουμε ότι πρώτα η οικογένεια και η πολιτεία θα φροντίσουν για την κατάλληλη εκπαίδευση των εφήβων, για τη βελτίωση των σχολείων και κυρίως για την ψυχική τους υγεία.

«9 Φεβρουαρίου»: Παγκόσμια ημέρα ελληνικής γλώσσας

                                                                            γράφει η μαθήτρια της Β Γυμνασίου ,Τζουβάρα Ευαγγελία   

           Αποτέλεσμα εικόνας για παγκοσμια ημερα ελληνικης γλωσσας

            Η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του εθνικού ποιητή Διονύσιου Σολωμού, έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας με κοινή απόφαση των υπουργείων Εσωτερικών, Εξωτερικών και Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων,από τον Απρίλιο του 2017.

            Με την καθιέρωση αυτής της παγκόσμιας ημέρας, επιδιώκεται η ανάδειξη του σημαντικού ρόλου που έχει η ελληνική γλώσσα και γραφή, εδώ και πολλούς αιώνες, γιατί μέσα από αυτήν εκφράζεται η φιλοσοφική σκέψη του αρχαίου κόσμου. Ακόμη σε αυτήν στηρίζεται μια σειρά άλλων γλωσσών, όπως η Λατινική. Όλες οι γλώσσες περιέχουν στο λεξιλόγιό τους ελληνικές λέξεις, γι’ αυτό δίκαια πολλοί την θεωρούν ως τη μητρική γλώσσα των άλλων.

            Είναι η γλώσσα που έχει συμβάλλει ουσιαστικά στην εδραίωση του Ευρωπαϊκού όσο και Παγκόσμιου πολιτισμού. Μέσα από αυτήν γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν επιστήμες,τέχνες, μορφοποιήθηκαν και μεταβιβάστηκαν  σημαντικές φιλοσοφικές θεωρήσεις και λογοτεχνικά κείμενα. Γράφτηκαν τα πιο σημαντικά κείμενα του Χριστιανισμού και διαδόθηκαν σε ολόκληρο τον κόσμο.

             Με αφορμή αυτήν  την ημέρα,  όλη η εξερχόμενη αλληλογραφία του Υπ. Εξωτερικών προς τις εδρεύουσες στην Ελλάδα πρεσβείες και τους διεθνείς οργανισμούς, στέλνεται γραμμένη στα ελληνικά για την περίοδο 9 ως 15 Φεβρουαρίου. Επίσης η Γ.Γ. Δημόσιας Διπλωματίας του Υπ. Εξωτερικών δημοσίευσε στο YouTube μια καμπάνια με τίτλο ‘’DID YOU KNOW YOU SPEAK CREEK’’? (ΓΝΩΡΙΖΑΤΕ ΟΤΙ ΜΙΛΑΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ;)

           Η μέρα αυτή λοιπόν, περιλαμβάνει εκδηλώσεις σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας αλλά και της αλλοδαπής που διατηρούν τμήματα εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας.

«Logo’s» εταιρειών: λόγος παραπλάνησης καταναλωτών

   Γράφουν οι μαθήτριες της Β΄ τάξης Παναγιώτα Μοσχοπούλου και Ελένη Μαββίδου

   Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ότι οι πιο δημοφιλείς εταιρείες κρύβουν κάτι και δεν μας το προβάλλουν; Για παράδειγμα, σκεφτήκατε ποτέ για ποιό λόγο χρησιμοποιούν ένα συγκεκριμένο «logo» και τι θέλουν να δείξουν με αυτό; Πιστεύετε ότι αυτό που μας δείχνουν είναι υπερβολικό;

   Yπάρχουν πολλές εταιρείες που επιδιώκουν πολλά και μόνο μέσω των «logo» τους, ακόμα και στις περιπτώσεις που αυτά δεν είναι τόσο πετυχημένα όσο φαίνονται. Μια από αυτές τις εταιρείες είναι το «Twitter», ένα διαδικτυακό σύστημα εύκολης, γρήγορης και λιγόλογης επικοινωνίας. Οι υπεύθυνοι της πλατφόρμας του Twitter ισχυρίζονται ότι ο λόγος για τον οποίο έχει επιλεχθεί και διημιουργηθεί αυτό το όνομα είναι ο ήχος του κελαηδήματος που ακούγεται όταν σου έρχεται μια ειδοποίηση. Επίσης, πιθανό είναι το εικονίδιο-logo του Twitter να έχει διαλεχθεί λόγω της γρήγορης ταχύτητας ενός πουλιού, γι” αυτό και προσομοιάζει σε ένα πτηνό. Εξίσου πασίγνωστη είναι η firefox που χρησιμοποιείται αρκετά ως φύλλο μετρητής (browser) ιστοσελίδων, για να καλύπτει διαδικτυακά πολλές ανάγκες των ανθρώπων. Όλοι γνωρίζουμε πως το σύμβολό της είναι μια αλεπού, ένα έξυπνο και πονηρό ζώο, η επιλογή του οποίου ως συμβόλου-logo εκφράζει την έξυπνη προσέγγιση στον άνθρωπο. Επιπλέον, η φωτιά που απεικονίζεται συμβολίζει την ταχύτητα της διάδοσης των πληρωοφοριών, όπως μια πυρκαγιά εξαπλώνεται εύκολα και γρήγορα. Εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε  ότι όλα αυτά που μας παρουσιάζουν οι υπεύθυνοι αυτών και άλλων επιχειρήσεων είναι υπερβολικά, διότι οι συγκεκριμένες εφαρμογές δεν κάνουν κάτι διαφορετικό και περισσότερο από τις υπόλοιπες.

   Επίσης, χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση της εταιρείας αθλητικών ειδών «Puma». Το logo της αποτελεί προσομοίωση ενός ευκίνητου ζώου, του ομώνυμου «Puma». Μέσω του συγκεκριμένου «logo» η εταιρεία προσπαθεί έμμεσα να μεταδώσει το μήνυμα ότι επιλέγοντας παπούτσια παραγωγής της μπορούμε να τρέξουμε με ταχύτητα ανάλογη με αυτήν του ζώου.

   Εξίσου δημοφιλής για όλες – κυρίως τις μεγαλύτερες ηλικίες- είναι τα παπούτσια της εταιρείας «Lacoste». Σύμβολό της αποτελεί ένας κροκόδειλος, ζώο που διακρίνεται για το γερό και σκληρό δέρμα του. Μεσω αυτού, η εταιρεία θέλει να μας δείξει ότι τα παπούτσια είναι ανθεκτικά και καλής ποιότητας. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, οι διαφημίσεις αυτές είναι παραπλανητικές, διότι παπούτσια αρκετών ανώνυμων ή και ντόπιων εταιρειών είναι ανάλογης και, σε πολλές περιπτώσεις, ανώτερης ποιότητας.

   Συνοψίζονται, μπορούμε να πούμε πως τα λογότυπα των εταιρειών και οι διαφημίσεις που προωθούν τα προϊόντα τους αποτελούν εργαλεία για να επηρεαστούν οι καταναλωτές και να καταναλώσουν όσο γίνεται περισσότερα. Κι από τη στιγμή που αποτελούν μέσα για δημιουργία εντυπώσεων με απώτερο στόχο το κέρδος, είναι λογικό να υπερβάλλουν παραπλανώντας το καταναλωτικό κοινό. Δυστυχώς, όμως, αρκετοί άνθρωποι δεν το αντιλαμβάνονται αυτό και επηρεάζονται.

Το φαινόμενο της «μαθητικής διαρροής»

ΣΧΟΛΙΚΗ-ΔΙΑΡΡΟΗΓράφουν οι μαθήτριες της Β” γυμνασίου Κωνσταντίνα Κομπατσιάρη, Γεωργία Ρακοπούλου και Εύα Μπράβου

   Στις μέρες μας όλο και περισσότεροι έφηβοι εγκαταλείπουν νωρίς το σχολείο, θεωρώντας πως αυτό δεν τους  είναι απαραίτητο. Όμως η σχολική διαρροή, όπως ονομάζεται το φαινόμενο αυτό, μπορεί να αποδειχθεί επιζήμιο για τους νέους και το μέλλον τους.

   Και αυτό γιατί στα χρόνια της μάθησης το παιδί δεν αποκτά μόνο σημαντικά εφόδια ακαδημαϊκά αλλά και κοινωνικά. Διακόπτοντας δηλαδή ένας μαθητής τη φοίτησή του στο σχολείο, δυσκολεύει τη ζωή του τόσο σε θέματα επιβίωσης, όπως η επαγγελματική του αποκατάσταση, όσο και σε ζητήματα κοινωνικής αγωγής, για την πιο αρμονική συνύπαρξή του με τους συμπολίτες του.

   Πολλοί είναι οι λόγοι που ένας έφηβος εγκαταλείπει το σχολείο. Αρχικά,  πιστεύει πως και χωρίς αυτό μπορεί να πετύχει πολλά στη ζωή του, διότι επηρεάζεται εύκολα από αρνητικά πρότυπα, που προβάλλονται από τα Μ. Μ. Ε. καθώς και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα οποία είναι συνήθως άνθρωποι που έχουν κερδίσει περιουσία και αναγνωρισιμότητα εύκολα, γρήγορα και χωρίς προσπάθεια. Επίσης, συνηθισμένος λόγος για τη μαθητική διαρροή είναι και ότι πολλές οικογένειες ζουν σε συνθήκες κάτω από το όριο της φτώχειας, ώστε τα παιδιά δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις σχολικές υποχρεώσεις, γι” αυτό και το εγκαταλείπουν. Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι αρκετοί έφηβοι συνεχίζουν το επάγγελμα των γονιών τους, παρόλο που δεν το θέλουν.

  Επομένως, η διακοπή της φοίτησης στο σχολείο εξηγείται από αρκετούς και σοβαρούς λόγους, οι οποίοι όμως τις περισσότερες φορές δεν βαραίνουν τα ίδια τα παιδιά αλλά τους ενήλικες και όσους, γενικότερα, προσφέρουν αγωγή. Γι” αυτό κρίνεται απαραίτητο η κάθε οικογένεια αλλά και η πολιτεία να συμβάλλουν, ώστε το παιδί από πολύ νωρίς να αντιληφθεί την αξία της εκπαίδευσης και της οργανωμένης σχολικής ζωής στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του, άρα και στην πορεία του στη ζωή. Γιατί μέσω του σχολείου μπορούμε στο μέλλον να ενταχθούμε ομαλά στην κοινωνία και να συνυπάρχουμε με τους υπόλοιπους ως ενεργοί σαν πολίτες.

Γεωθερμία

                                                                                     γράφει η μαθήτρια της Β Γυμνασίου , Στεφούλη Ελένη

   geothermia-1Τα ηφαίστεια, οι ατμίδες και οι πηγές θερμού νερού δείχνουν ότι το εσωτερικό της γης περιέχει μεγάλες ποσότητες θερμότητας. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται γεωθερμία και συναντάται σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Πολλοί άνθρωποι μπορούν να αποκομίσουν αρκετά οφέλη από αυτή την ιδιότητα του εδάφους.

   Η προέλευση της θερμότητας της γης δεν είναι με ακρίβεια γνωστή. Υπάρχουν διάφορες θεωρίες που αναφέρονται στους μηχανισμούς που συμμετέχουν στην  παραγωγή της. Μεγάλη σημασία για τον άνθρωπο έχει η αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας για την κάλυψη αναγκών του, καθώς είναι μια πρακτικά ανεξάντλητη πηγή ενέργειας. Η γεωθερμία συναντάται με την μορφή νερού, ατμού, αερίων ή μείγματα αυτών και χωρίζεται σε πέντε κατηγορίες συστημάτων: υδροθερμικά συστήματα, αβαθή γεωθερμία, προχωρημένα γεωθερμικά συστήματα, γεωπεπιεσμένα συστήματα και μαγματικά συστήματα.

   Από αυτό το φυσικό φαινόμενο οι άνθρωποι αποκομίζουν σημαντικά οφέλη. Ένα από αυτά είναι η ελάττωση των εκπομπών των αερίων που δημιουργεί το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Επίσης, βοηθάει στην αποφυγή του μικροκλίματος εντός του αστικού ιστού, ιδιαίτερα την περίοδο της ψύξης. Η κυριότερη θερμική χρήση της γεωθερμικής ενέργειας παγκοσμίως αφορά στη θέρμανση θερμοκηπίων. Τέλος, χρησιμοποιείται, στις υδατοκαλλιέργειες, όπου εκτρέφονται υδρόβιοι οργανισμοί αλλά και για την τηλεθέρμανση, δηλαδή θέρμανση συνόλου κτιρίων, οικισμών, χωριών ή και πόλεων.

   Επομένως, η γεωθερμία είναι ένα πολύ σημαντικό φυσικό φαινόμενο που ωφελεί την ανθρωπότητα. Δεν προσφέρει μόνο περιβαλλοντικά αλλά και αισθητικά πλεονεκτήματα σε όλη την κοινωνία.

Τα προβλήματα του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος

γράφουν οι μαθήτριες της Β” Γυμνασίου, Ανδριάνα Μοσχοπούλου και Δέσποινα Παύλου

   sxoleioEδώ και πολλές δεκαετίες, το εκπαιδευτικό σύστημα έχει παραμείνει το ίδιο. Σε αντίθεση με την εξέλιξη της τεχνολογίας και του συγχρόνου τρόπου ζωής,  το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν έχει αλλάξει, έτσι ώστε να συγχρονιστεί με τις σημερινές συνθήκες ζωής. Το γεγονός αυτό έχει αρνητικές συνέπειες στην εκμάθηση των μαθητών.

   Το λάθος εκπαιδευτικό σύστημα επηρεάζει αρκετά τους μαθητές. Αρχικά, είναι γενικά αποδεκτό ότι κάθε μαθητής είναι διαφορετικός, έχει διαφορετικά ενδιαφέροντα από τους άλλους. Επομένως, δεν γίνεται ο καθένας να ενδιαφέρεται το ίδιο για όλα τα μαθήματα που διδάσκεται. Για παράδειγμα,ένας μαθητής που του αρέσουν τα μαθηματικά, δεν νοιάζεται τόσο για τα αρχαία, όπως και ένας μαθητής που θέλει να γίνει βιολόγος,ίσως δεν του είναι αναγκαίες οι γνώσεις της γερμανικής γλώσσας. Επιπροσθέτως, κάποιοι μαθητές μαθαίνουν γρήγορα ,ενώ κάποιοι μαθητές χρειάζονται περισσότερο χρόνο, αλλά στο σχολείο έχουν όλοι τον ίδιο χρόνο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο μαθητής που μαθαίνει πιο γρήγορα να επιβραβεύεται ως καλύτερος μαθητής, καθώς ο άλλος μαθητής μπερδεύεται  και καταλήγει να μην μαθαίνει τίποτα. Συνεπώς, αυτόματα ο μαθητής που έγραψε άριστα θεωρείται πιο έξυπνος από αυτόν που έγραψε μέτρια. Όμως, αυτό το αποτέλεσμα δεν εξαρτάται μόνο από αυτόν τον παράγοντα. Είναι πιθανό ένας μαθητής να μην γράψει καλά εξαιτίας κάποιου προσωπικού προβλήματος.Απεναντίας ένας μαθητής που ήταν σε καλύτερη ψυχολογική κατάσταση,θα αποδώσει καλύτερα.

   Συμπληρωματικά, είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι οι έφηβοι δυσκολεύονται να ξυπνήσουν πριν τις 8:30 το πρωί. Οι επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι το ανθρώπινο μυαλό δεν αρχίζει να λειτουργεί πριν τις 10:00 το πρωί, όπως και το ότι οι έφηβοι που δεν κοιμούνται καλά είναι επιρρεπείς στο κάπνισμα και το αλκοόλ. Ωστόσο, αυτό δεν γίνεται αντιληπτό από τους δημιουργούς των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Το άγχος που προκαλούν οι καθηγητές με τον λάθος τρόπο παράδοσης του μαθήματος και με τις απαιτήσεις τους , όπως και με την πιθανή ακραία συμπεριφορά τους κατά την διάρκεια του μαθήματος, μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση. Παράλληλα, είναι γνωστό πως η αυτονομία είναι σημαντική για τους εφήβους. Οι έφηβοι αποφασίζουν οι ίδιοι πως και πότε θα μελετήσουν, καθορίζοντας ποιο είναι το καταλληλότερο πρόγραμμα γι’αυτούς, για το καλύτερο αποτέλεσμα. Το σχολείο κάνει ακριβώς το αντίθετο. Ελέγχει κάθε λεπτό το πρόγραμμα των μαθητών, με σύμπτωμα την αντιπάθεια των μαθητών προς το σχολείο και το ότι νιώθουν υποσυνείδητα ότι δεν μπορούν να ελέγχουν την ζωή τους. Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, πλέον στις μέρες μας, διαθέτουμε απίστευτη τεχνολογία που μας προσφέρει οποιαδήποτε γνώση και αν ψάχνουμε και μπορεί να μας βοηθήσει σε οτιδήποτε θέμα για το οποίο προβληματιζόμαστε.Αυτή όμως δεν χρησιμοποιείται από το εκπαιδευτικό μας σύστημα.

    Ανακεφαλαιώνοντας, το εκπαιδευτικό σύστημα δεν γίνεται να αλλάξει αμέσως, αλλά αν αρχίσουμε από τώρα να προσπαθούμε, η αλλαγή που θα προκύψει στο τέλος θα είναι ωφέλιμη για τους εφήβους, και συγκεκριμένα θα οδηγήσει σε έναν αποτελεσματικότερο τρόπο εκμάθησής .

«Smartphone/ Screen addiction», η σύγχρονη εξάρτηση των εφήβων

                                       γράφουν οι μαθήτριες της Β” Γυμνασίου, Ελένη Παναγιωτίδου και Ζωήνα Μιχαλοπούλου

  smartphoneΤην τελευταία δεκαετία παρατηρείται στην Ελλάδα θεαματική αύξηση των εφήβων  που δεν κατέχουν απλώς ένα κινητό τηλέφωνο αλλά ασχολούνται πολλές ώρες με αυτό, είτε για να επικοινωνούν με τους φίλους τους, είτε για να παίζουν παιχνίδια σε αυτό, είτε για να παρακολουθούν ιστοσελίδες ενδιαφέροντός τους. Η υπερβολική αυτή ενασχόληση έχει ήδη χαρακτηριστεί από πολλούς  ψυχιάτρους παγκοσμίως ως είδος εθισμού. Λόγω αυτού, πολλά παιδιά δυσκολεύονται να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία, γεγονός που συχνά τα οδηγεί  σε παραβατικές συμπεριφορές.

  Η διαρκής καταφυγή στο διαδίκτυο αποτελεί συνήθως ένδειξη αυξημένων εντάσεων ή δυσκολιών στο πλαίσιο της οικογένειας και επιθυμία του νέου να αποστασιοποιείται από το απαίσιο κλίμα που βιώνει στο σπίτι του. Στον χώρο του διαδικτύου, ο νέος -ιδίως ο έφηβος- αισθάνεται την ελευθερία να υιοθετεί και να διαμορφώνει μια προσωπικότητα διαφορετική από την πραγματική. Μολονότι ο διαδικτυακός εθισμός δεν αποτελεί ακόμη «επίσημη κατηγορία» στα εγχειρίδια ταξινόμησης ψυχικών διαταραχών, ωστόσο συγκεντρώνει εκείνα τα χαρακτηριστικά που αφορούν στους εθισμένους σε ουσίες και στον τζόγο. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί ερευνητές, αναφερόμενοι στη «Spartphone/ Screen Addiction», εξισώνουν πια την έννοια της «ουσίας» με αυτήν του διαδικτύου. Παράλληλα, έρευνες περιγράφουν τον εθισμό στο διαδίκτυο και με όρους ψυχαναγκασμού. Σύμφωνα με αυτές τις έρευνες, ένα  παιδί εθισμένο στο διαδίκτυο τις περισσότερες φορές εμφανίζει τα ακόλουθα συμπτώματα:
•  Εξιδανίκευση του μέσου: Ο χρήστης θεωρεί τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το Διαδίκτυο το σημαντικότερο «κεφάλαιο» της καθημερινότητάς του.
• Τροποποίηση της διάθεσης: Σε όσους εθίζονται στα ηλεκτρονικά  παιχνίδια, παρουσιάζεται αύξηση της παραγωγής του νευροδιαβιβαστή του εγκεφάλου «ντοπαμίνη», η οποία συνδέεται με την ευχαρίστηση.
• Αίσθημα του ανικανοποίητου: Το άτομο χρειάζεται σταδιακά όλο και περισσότερες ώρες χρήσης του υπολογιστή, ώστε να νιώθει ευχαρίστηση.
• Σύγκρουση: Ενώ το παιδί αισθάνεται ότι έχει πρόβλημα, δεν μπορεί να κάνει κάτι, ώστε να περιορίσει τη χρήση του υπολογιστή.

   Όλα αυτά επιφέρουν, όπως είναι επόμενο, σοβαρές επιπτώσεις σε διάφορους τομείς της λειτουργικότητας του ατόμου. Μειώνεται ο χρόνος που περνάει ο έφηβος με την οικογένειά του, περιορίζονται τα χόμπι και οι κοινωνικές συναναστροφές του, αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης παχυσαρκίας, καθώς και διάφορων παθήσεων (οφθαλμικών και ορθοπαιδικών) λόγω των πολλών ωρών ακινησίας μπροστά στην οθόνη. Παράλληλα, οι εθισμένοι στο Διαδίκτυο νέοι παραμελούν τη σωματική τους υγιεινή ενώ απουσιάζουν συχνά από το σχολείο, με αποτέλεσμα ακόμη και να χάνουν την σχολική χρονιά.

   Δεν είναι ανάγκη, όμως, να φθάσουν τα πράγματα σε τέτοια άκρα. Συμπεριφορές όπως οι παραπάνω αποτελούν προειδοποιητικά καμπανάκια και οι γονείς πρέπει να έχουν ανοικτά τα αφτιά τους, ώστε να τα ακούν. Αν οι γονείς δουν ότι οι σχολικές επιδόσεις του παιδιού πέφτουν, χωρίς να υπάρχει άλλος λόγος εκτός από τη συνεχή ενασχόληση με τον υπολογιστή, αν καταλάβουν ότι το παιδί χάνει την κοινωνικότητά του και απομονώνεται, επιβάλλεται να αντιδρούν, να βρίσκουν τρόπους διαχείρισης της κατάστασης, θέτοντας ένα ξεκάθαρο πλαίσιο, για να απομακρύνουν τον έφηβο από την εμμονική ενασχόλησή του με το διαδίκτυο.

   Κλείνοντας, το συγκεκριμένο είδος εθισμού είναι σοβαρό, ώστε έχει  προκαλέσει έντονη ανησυχία ακόμα και σε κύκλους ειδικών, οι οποίοι ήδη καταβάλλουν προσπάθεια να περιορίσουν την ενασχόληση των εφήβων με τα κινητά και τα υπόλοιπα τεχνολογικά μέσα. Τελικά, το αρχαιοελληνικό «παν μέτρον άριστον» είναι ανάγκη επίκαιρη όσο καμία άλλη.

Top