Γράφει η Ελίσα Φειζούλλα
Τα παιδιά και οι νέοι σήμερα μεγαλώνουν σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον και επεξεργάζονται πληροφορίες από μια ευρεία ποικιλία πηγών. Χρειάζονται κρίσιμες δεξιότητες για να προστατευθούν από τις πιθανές παγίδες όταν «καταναλώνουν¨ ειδήσεις, ιδιαίτερα, όταν χρησιμοποιούν διαδικτυακές πηγές και κοινωνικά μέσα για αυτό το σκοπό.
«Η επιδημία των fake news μπορεί να έχει συνέπειες στον πραγματικό κόσμο» διαβάζουμε συχνά και αυτό γιατί η επιρροή τους σήμερα είναι πολύ μεγαλύτερη από ό, τι στο παρελθόν. Ωστόσο οι παραποιημένες ειδήσεις υπήρχαν σε κάθε εποχή. Απλώς σήμερα οι δυνατότητες αναπαραγωγής και διασποράς χαλκευμένων ειδήσεων είναι πολλαπλάσιες. Η παρουσία του διαδικτύου γενικά και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ειδικότερα, κάνουν τη διαδικασία διάχυσης ψευδών ειδήσεων πολύ πιο εύκολη και μαζική. Επίσης σήμερα στο χώρο δεν κινούνται μόνο οι επαγγελματίες δημοσιογράφοι, αλλά και η ατέλειωτη στρατιά των δημοσιογράφων – πολιτών. Ο έντονος ανταγωνισμός, που ολοένα οξύνεται, αποτελεί δυστυχώς κίνητρο για αρκετά Μέσα και δημοσιογράφους να γράφουν και να πολλαπλασιάζουν ψευδείς ειδήσεις.
Ο πολλαπλασιασμός των ψεύτικων ειδήσεων στο διαδίκτυο οδηγεί τα παιδιά να εμπιστεύονται λιγότερο τις ειδήσεις που κυκλοφορούν. Ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών λαμβάνει τα νέα από ιστότοπους και τα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης, ωστόσο μόνο το ένα τέταρτο αυτών των παιδιών εμπιστεύονται τις πηγές ειδήσεων στο διαδίκτυο. Η έκθεση διαπίστωσε επίσης ότι οι μισοί δάσκαλοι πιστεύουν ότι το εθνικό πρόγραμμα σπουδών δεν εξοπλίζει τα παιδιά με τις δεξιότητες που χρειάζονται για να εντοπίσουν τα ψεύτικα νέα και το ένα τρίτο αισθάνεται ότι οι κριτικές δεξιότητες που διδάσκονται στα σχολεία δεν εφαρμόζονται.
Συνεπώς, είναι σημαντική η διαμόρφωση ενημερωμένων παιδιών / πολιτών με κριτική σκέψη που μπορούν να ξεχωρίζουν τις αληθινές ειδήσεις και τα υπαρκτά γεγονότα από τα fake news και τις κατασκευασμένες αναλήθειες ή τα χονδροειδή ψέματα.