Οι ιστορικοί έχουν επισημάνει πόσο σημαντικές μπορούν να είναι οι κινηματογραφικές ταινίες και η λογοτεχνία ως μέσα για να γνωρίσουμε το παρελθόν. Ωστόσο, τα βιντεοπαιχνίδια, που εμφανίστηκαν στη σκηνή τη δεκαετία του 1970, έχουν λάβει πολύ λιγότερη προσοχή από δασκάλους και ακαδημαϊκούς. Από τις αρχές του 21ου αιώνα και στο εξής, καθώς το gaming έχει εξελιχθεί σε μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, ορισμένοι ιστορικοί έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν την αξία των βιντεοπαιχνιδιών ως θεμιτές πηγές ιστορικής γνώσης. Έτσι και μεις, ξεχωρίσαμε πέντε βιντεοπαιχνίδια που, εκτός από απολαυστικό gameplay, έχουν να προσφέρουν στον παίκτη και γνώσεις για την ιστορία.
Valiant hearts – the great war
Το Valiant Hearts: The Great War είναι ένα δημιούργημα του studio της Ubisoft στο Montpellier, ένα studio με σπουδαία ιστορία και με τίτλους όπως το Rayman. To Valiant Hearts : The Great War είναι ένα συναισθηματικά φορτισμένο ταξίδι στην ιστορία. Οι developers, σε συνεργασία με τους δημιουργούς της σειράς ντοκιμαντέρ Apocalypse: World War I, δημιούργησαν ένα παιχνίδι που παραμένει πιστό στην ιστορία του Μεγάλου Πολέμου. Μες στο χάος του πολέμου, το Valiant Hearts υφαίνει μια αφήγηση τεσσάρων βασικών πρωταγωνιστών: ενός Αφροαμερικανού στρατιώτη, μιας Βελγίδας νοσοκόμας, ενός Γερμανού στρατιώτη και του Γάλλου πεθερού του. Η ιστορία του παιχνιδιού ακολουθεί το περίγραμμα του πολέμου, ενώ δίνει τη δυνατότητα να τοποθετήσεις σε αντίπαλα στρατόπεδα περισσότερους από έναν χαρακτήρες σου.
Τα γραφικά είναι έγχρωμα και οι σκηνές του παιχνιδιού είναι συνυφασμένες με συναρπαστικές ή τρομακτικές ιστορικές στιγμές. Για παράδειγμα, είναι εντυπωσιακή η σκηνή που παρουσιάζει την επίταξη των παρισινών ταξί από τον Γαλλικό Στρατό για τη μεταφορά στρατιωτών στην Πρώτη Μάχη της Μαρν και η καταστροφή του Υπρ. Πρόσθετες ιστορικές πληροφορίες ενσωματώνονται στην ιστορία ή παρουσιάζονται στο μενού έναρξης, επιτρέποντας στους παίκτες να μάθουν πληροφορίες που απογειώνουν τη συνολική εμπειρία. Έχει βραβευθεί τρεις φορές ως παιχνίδι που προάγει την ιστορική γνώση και είναι εξαίρετη επιλογή αν κάποιος θέλει να μάθει για την ιστορία του 1ου Παγκόσμιου Πολέμου.
Αssassin’s Creed
Η σειρά Assassin’s Creed ξεχωρίζει ανάμεσα στα κορυφαία πέντε πιο δημοφιλή βιντεοπαιχνίδια που έγιναν ποτέ. Υπάρχουν 12 τίτλοι το καθένα σε διαφορετική τοποθεσία και χρονολογία. Ωστόσο, η πλειοψηφία των ιστορικών στοιχείων και προσώπων της χρονολογικής αναδρομής του κάθε παιχνιδιού είναι τόσο ακριβείς που χρησιμεύουν ως εξαιρετικά εργαλεία εκμάθησης για τους αρχαίους και σχετικά μοντέρνους πολιτισμούς. Σε περίπτωση που αναρωτιέστε αν οι αρχαίοι assassins υπάρχουν πραγματικά, θα χαρείτε να μάθετε ότι υπάρχουν πραγματικά αρχεία για ένα τάγμα ασσασίνων που κατοικούσαν στο κάστρο της σημερινής Μασγιάφ στη Συρία κατά τα τέλη του 11ου αιώνα,στο οποίο διαδραματίζεται το πρώτο παιχνίδι της σειράς καθιστώντας το μια χρονολογικά ακριβή εισαγωγή στην σειρά. Η συντριπτική πλειοψηφία χαρακτήρων στην ποικιλία της σειράς είναι πιστά αντίγραφα των αληθινών προσώπων με λίγες αλλαγές στον χαρακτήρα τους με σκοπό την εξέλιξη της πλοκής του παιχνιδιού.
Υπάρχει μεγάλη ποικιλία στις χρονικές περιόδους και στις τοποθεσίες που διαδραματίζονται τα παιχνίδια
όπως και παρακάτω παρουσιάζεται σε χρονολογική σειρά το χρονικό πλαίσιο κάθε παιχνιδιού.
Στην Ελλάδα το 431 Π.Χ.
(AC Odyssey)
Στην Αίγυπτο το 48-38 Π.Χ.
(AC Origins)
Στην Σκανδιναβία το 873
(AC Valhalla)
Στους Αγίους τόπους το 1191
(Assassin’s Creed 1)
Στην Αναγεννησιακή Ιταλία το 1459-1499
(Assassin’s Creed 2)
Στην Ρώμη το 1507
(Assassin’s Creed Brotherhood)
Στην Κωνσταντινούπολη το 1511
(Assassin’s Creed Revelations)
Στην Καραϊβική το 1715-1722
(Assassin’s Creed IV Black Flag)
Στην Αμερική το 1752-1784
(Κατά την διάρκεια τριών παιχνιδιών)
(Assassin’s Creed 3, Assassin’s Creed Rogue
Assassin’s Creed 3 liberation)
Στην Γαλλία το 1776-1808
(Assassin’s Creed Unity)
Και τέλος στην Αγγλία το 1868
(Assassin’s Creed Syndicate)
Το Assassin’s Creed: Brotherhood, ειδικότερα, απεικονίζει ακριβείς χαρακτήρες και ορόσημα από το 1500 έως το 1507. Οι κύριοι ανταγωνιστές του παιχνιδιού, ο πάπας Borgia, είναι μια πραγματική οικογένεια που κατείχε σημαντική δύναμη κατά την περίοδο της Αναγέννησης. Επιπλέον, το παιχνίδι περιλαμβάνει ακριβή ορόσημα για να περπατήσετε, όπως το Πάνθεον, το Βατικανό και το Κολοσσαίο, μεταξύ άλλων. Αν θέλετε μια πιο εις βάθος ματιά στην αρχαία Αίγυπτο και την Ελλάδα, μη διστάσετε να εξερευνήσετε τον ανοιχτό κόσμο στο Assassin’s Creed Origins και την Odyssey ή δώστε προσοχή στις αφηγήσεις σχετικά με τις εκπληκτικά ακριβείς απεικονίσεις της πραγματικής ιστορίας αυτών των τόπων
Total war
Η σειρά Total War είναι από τα πιο ακριβή ιστορικά βιντεοπαιχνίδια που έγιναν ποτέ. Από την αρχαία Ρώμη έως την Ιαπωνία, το Total War υπερηφανεύεται για την απεικόνιση ακριβών γεγονότων, όπλων και οπλισμού ειδικά για τη χρονική περίοδο ενός παιχνιδιού. Με εξαίρεση το Total War: Warhammer, τα άλλα παιχνίδια έχουν μείνει πιστά στην ιστορία ενσωματώνοντας ιστορίες με βάση τα συμφραζόμενα και στρατιωτικές τακτικές που βασίζονται στα αντίστοιχα της πραγματικής ζωής.
Total War: Ο Attila διαδραματίζεται μεταξύ 395 και 447 μ.Χ. και εξιστορεί τα γεγονότα που οδήγησαν στην πτώση της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Το Total War: Shogun, από την άλλη, διαδραματίζεται στην Ιαπωνία του 16ου αιώνα και περιλαμβάνει ιαπωνικές επαρχίες καθώς και δημοφιλείς φυλές που αγωνίζονται για ηγεσία εκείνη την εποχή. Επιπλέον, το Total War: Three Kingdoms σας μεταφέρει στον 3ο αιώνα της αρχαίας Κίνας, όπου μπορείτε να μάθετε για δυναστείες και διαφορετικά κράτη από την αυτοκρατορική περίοδο της Κίνας. Ανεξάρτητα από το αν θέλετε να κυβερνήσετε μια μεσαιωνική, σογκούν ή ρωμαϊκή αυτοκρατορία, θα απολαύσετε μια ακριβή περιγραφή των γεγονότων που σχετίζονται με την επιλεγμένη χρονική περίοδο.
L.A. NOIRE
Με διάθεση για μια διαδρομή στο Λος Άντζελες της δεκαετίας του 1940, γιατί να μην δείτε το L.A. Noire; Το παιχνίδι διαδραματίζεται στο Λος Άντζελες μετά τον Β” Παγκόσμιο Πόλεμο και απεικονίζει μια έννοια ανοιχτού κόσμου για το πώς θα μπορούσε να ήταν το Λος Άντζελες. Παρά το γεγονός ότι η πλοκή είναι μια φανταστική ιστορία εγκλήματος, το L.A. NOIRE προσπαθεί να αναδημιουργήσει αυτοκίνητα, ρούχα και κτίρια της δεκαετίας του 1940, καθώς και αληθινούς χαρακτήρες και εγκλήματα.
Europa universalis
Αν ενδιαφέρεστε να εξερευνήσετε χώρες σε όλο τον κόσμο από τον Μεσαίωνα έως την Σύγχρονη περίοδο, θα πρέπει να δείτε τη σειρά Europa Universalis, ένα μεγάλο παιχνίδι στρατηγικής. Είναι, πράγματι, αναμφισβήτητο πώς η Paradox Entertainment ξεπερνά τον εαυτό της αναπτύσσοντας ένα σε βάθος, καλά ερευνημένο μεγάλο παιχνίδι στρατηγικής που βασίζεται σε ιστορικά γεγονότα και γεγονότα της πραγματικής ζωής που συνέβησαν πριν από 400 χρόνια.
Σε αντίθεση με το όνομά του, το Europa Universalis σας επιτρέπει να παίξετε οποιαδήποτε χώρα από οποιαδήποτε ήπειρο. Τα πάντα, από τον στρατιωτικό εξοπλισμό μέχρι τη διοίκηση, είναι εξαιρετικά ακριβή. Μπορείτε να μάθετε για τις γεωγραφικές τοποθεσίες των εθνών σε όλο τον κόσμο, καθώς και για τα συστήματα διακυβέρνησής τους και τους συμμάχους τους. Γίνεται πιο ενδιαφέρον όταν έρχεσαι αντιμέτωπος με δύσκολες καταστάσεις που καθορίζουν το μέλλον του κόσμου. Ορισμένες από τις αποφάσεις ενός παίκτη μπορούν να αλλάξουν την ιστορική ακρίβεια του τρόπου με τον οποίο διαδραματίζονται ορισμένοι πόλεμοι και εξεγέρσεις. Ωστόσο, το παιχνίδι κάνει εξαιρετική δουλειά στη διατήρηση ιστορικών γεγονότων.
Συνέντευξη με τον Κ. Ηλία Στουραΐτη
Έπειτα από την έρευνα μας για το πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα βιντεοπαιχνίδια ως πηγή ιστορικής γνώσης, αποφασίσαμε να πάρουμε μια συνέντευξη από τον Κ. Ηλία Στουραΐτη, ένας ιστορικός που ασχολείται με το θέμα του άρθρου μας.
Αρχικά, αναρωτηθήκαμε τι ήταν αυτό που τον οδήγησε στην ενασχόληση αυτού του θέματος
Η απάντησή του ήταν η εξής:
Μία πρώτη επαφή με τον τομέα των παιχνιδιών έγινε από νεαρή ηλικία και είναι ο κύριος λόγος της ενασχόλησης του και με βάση την ολοκλήρωση των σπουδών του αποφάσισε να συνδυάσει τα δύο αυτά θέματα.
Έπειτα, ρωτήσαμε αν πιστεύει πως τα παιχνίδια μπορούν να διδάξουν αποτελεσματικά ιστορικά γεγονότα.
Μας απάντησε πως:
Ναι,με εξαίρεση τα παιχνίδια ειδικού σκοπού με στόχο συγκεκριμένα την εκμάθηση,υπάρχουν κάποια εμπορικά παιχνίδια τα οποία παρουσιάζουν
κάποια ιστορικά στοιχεία με μια σχετική ακρίβεια.
Σκεφτήκαμε επίσης το πως τα παιχνίδια ιστορικού περιεχομένου θα μπορούσαν να γίνουν πιο ιστορικο κεντρικά παρά προσανατολισμένα προς την ευχαρίστηση του παίκτη.
Η απάντησή του ήταν:
Παρόλο την πλειοψηφία που επικεντρώνονται ως προς βία και πολέμους,μπορούμε να πούμε πως είναι σίγουρα δυνατό με κάποια παραδείγματα να είναι τα προαναφερθέντα παιχνίδια ειδικού σκοπού.
Αναρωτηθήκαμε επίσης ποια είναι κατά την γνώμη του, τα καλύτερα μη ειδικού σκοπού παιχνίδια για μάθηση ιστορίας.
Μας απάντησε ότι:
Ένα παράδειγμα είναι το assassins creed το οποίο έχει δώσει μεγάλη σημασία στην απεικόνιση και στην αναπαράσταση του σκηνικού της χρονικής περιόδου παρά στην ουσία της το οποίο το κάνει λίγο προβληματικό λόγω της πιθανής διαστρέβλωσης ή μη ακριβής αναπαράστασης των κοινωνικών ομάδων για παράδειγμα.
Επίσης, τον ρωτήσαμε ποιες πιστεύει ότι είναι οι πιο σημαντικές περίοδοι που θα έπρεπε να συμπεριληφθούν σε βιντεοπαιχνίδι.
Η απάντηση που πήραμε ήταν:
Θεωρώ ότι καμία ιστορική περίοδος δεν είναι πιο σημαντική από τις άλλες αλλά θα υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον για μια αναφορά προς τον μεσαίωνα,πέρα από τις πολεμικές αναμετρήσεις και τα παιχνίδια στρατηγικής και μια άλλη πτυχή της Ευρώπης εκείνη την εποχή θα ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα.