Archive for: Μαρτίου 2023

I Love-I Hate στην πόλη μου

Γράφουν οι μαθητές της Β» τάξης Ευθυμιοπούλου Μαρία-Φρειδερίκη , Σταύρος Βογιατζής

Στην πόλη μας υπάρχουν πολλά πράγματα που μας αρέσουν και πολλά που δεν μας αρέσουν. Είναι φυσικό για κάθε άνθρωπο κάποια πράγματα να του αρέσουν παραπάνω από κάποια άλλα και έτσι γίνεται και με εμάς.

Η αλήθεια είναι ότι στην πόλη όπου μένουμε δεν υπάρχουν πολλά πράγματα τα οποία να μας αρέσουν εκτός από δυο- τρία. Ένα από τα πράγματα που μας αρέσουν είναι το αμφιθέατρο το οποίο είναι ένας χώρος ο οποίος έχει πολλά γήπεδα, μια παιδική χαρά, ένα ανοιχτό θέατρο και ένα κυλικείο. Εκεί μπορούν να πάνε άτομα οποιασδήποτε ηλικίας  για να παίξουν ή να πιουν τον καφέ τους. Ένα ακόμα μέρος που μας αρέσει είναι η Βετσοπούλου. Η Βετσοπούλου είναι ένας μεγάλος πεζόδρομος όπου έχει πολλά μαγαζιά, καφέ και φαστφουντάδικα.

Παρόλα αυτά τα περισσότερα πράγματα στην Αλεξάνδρεια δεν μας αρέσουν κάποια από αυτά είναι τα εξής. Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που υπάρχει στην πόλη μας είναι τα αδέσποτα, διότι είναι πολύ επικίνδυνα για την σωματική μας ακεραιότητα. Ένα ακόμα πρόβλημα που έχει η πόλη μας είναι τα σκουπίδια τα οποία είναι πεταμένα σε κάθε γωνιά της πόλης μας και ο δήμος δεν κάνει κάτι για να τα μαζέψει με αποτέλεσμα να μολύνεται το περιβάλλον.

Συνοψίζοντας υπάρχουν πράγματα που μας αρέσουν και που δεν μας αρέσουν στην πόλη μας. Το θέμα είναι ότι τα πράγματα που δεν μας αρέσουν πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να τα αντιμετωπίσουμε.

Θα τα πάω καλά στους βαθμούς; (σκέψεις και συναισθήματα)

Γράφουν οι μαθήτριες της Β’ τάξης,  Σαββίδου Κική,  Χριστοδουλακίδου Παναγιώτα και Σιγκούνα Θεοδώρα. 

 ta_mperdemena_mou_synaisthimata_featΤο σχολείο αποτελεί το δεύτερο περιβάλλον κοινωνικοποίησης για τα παιδιά, τα οποία καλούνται να ενταχθούν μετά από αυτό της οικογένειας.  Η εικόνα ενός παιδιού εξαρτάται από το σχολείο και συγκεκριμένα  συνδέεται στενά με τους βαθμούς. Τις περισσότερες φορές, τα παιδιά έχουν την εντύπωση ότι η νοημοσύνη και η αξία τους αποτυπώνεται στους  βαθμούς τους, δηλαδή  στις παρατηρήσεις και τα σχόλια για τις μικρότερες κυρίως τάξεις ή στους βαθμούς που αναγράφονται στους ελέγχους προόδου για τις  τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου. Στην πραγματικότητα, το σχολείο δίνει υπερβολική βαρύτητα στους βαθμούς, ενώ η αξιολόγηση των μαθητών τις περισσότερες φορές έχει και κοινωνικό αντίκτυπο.

   Ένα μεγάλο μέρος των  γονέων και των εκπαιδευτικών δίνουν μεγαλύτερη σημασία από όσο θα έπρεπε στις επιδόσεις και τους βαθμούς, με αποτέλεσμα να παραβλέπουν άλλες εξίσου σημαντικές προόδους των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα, όταν ένας μαθητής παίρνει υψηλούς βαθμούς, τον θεωρούν έξυπνο, εργατικό και άξιο, ενώ, όταν οι βαθμοί κάποιου είναι σχετικά χαμηλοί, τον κρίνουν αρνητικά λέγοντας ότι δεν είναι τόσο ικανός, έξυπνος και ούτω καθεξής. Αυτό, έχει ως επακόλουθο πολλοί μαθητές να απογοητεύονται από τον εαυτό τους και να νιώθουν κατώτεροι σε σύγκριση με τους υπόλοιπους. Ταυτόχρονα, σε περίπτωση που δεν μείνουν ευχαριστημένοι οι γονείς από τις επιδόσεις τους, φοβούνται για τις συνέπειες που μπορεί να ακολουθήσουν, δηλαδή να στερηθούν κάτι πολύ σημαντικό για αυτούς όπως το κινητό, τις εξόδους και τις δραστηριότητες. Ωστόσο, από αυτήν την αποτυχία, υπάρχει περίπτωση να πεισμώσουν, θέτοντας ως στόχο να καταβάλλουν μεγαλύτερη προσπάθεια στο επόμενο τετράμηνο, για να αποδείξουν στον ίδιο τους τον εαυτό και στους γύρω ότι μπορούν να τα καταφέρουν.

   Εν αντιθέσει, υπάρχουν μαθητές οι οποίοι αφιερώνουν περισσότερο χρόνο καθημερινά στα μαθήματά τους και μελετούν πιο προσεκτικά, έχοντας μια πολύ καλή  σταθερή απόδοση. Αυτοί περιμένουν με ανυπομονησία να δουν τους βαθμούς και νιώθουν σιγουριά, χαρά, υπερηφάνεια και ικανοποίηση, εφόσον ανταμείβεται ο κόπος τους, σε σχέση με άλλους που έχουν τρομερή αγωνία. Αξίζει να σημειωθεί, πως η αντιμετώπισή τους μπορεί να έχει δυο όψεις. Από την μια, σίγουρα θα επιβραβευτούν όπως τους αξίζει και θα αποτελέσουν αξιοθαύμαστο παράδειγμα για τους ανερχόμενους μαθητές που θα τους ακολουθήσουν. Από την άλλη, όμως, ίσως χαρακτηριστούν υποτιμητικά ως «φυτά» από συμμαθητές τους, οι οποίοι συνήθως είναι εκείνοι που δε δίνουν την παραμικρή σημασία στα μαθήματα και αδιαφορούν παντελώς.

   Συνοψίζοντας, η αξία ενός παιδιού δεν φαίνεται στους βαθμούς του, αλλά στον χαρακτήρα, τη συμπεριφορά και τον τρόπο που αντιμετωπίζει τους γύρω του. Γι’ αυτό, καλό θα ήταν να μη βιαζόμαστε να κρίνουμε κάποιον μαθητή σύμφωνα και μόνο με την επίδοσή του στο σχολείο, αλλά και από τα χαρίσματα ή τις δεξιότητες που έχει ως άνθρωπος. Έτσι κι αλλιώς, το πόσο ασχολούνται οι μαθητές  με τα μαθήματα εξαρτάται από τους ίδιους και μπορεί να αλλάξει από στιγμή σε στιγμή προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο, ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα δείξουν.

Εθισμός στο διαδίκτυο

 

Γράφουν οι  μαθήτριές της Β’ τάξης,  Παρθένα Παπαχατζή και Φανή Νίτσιου

vr Ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι ένα φαινόμενο που τα τελευταία χρόνια είναι πολύ συχνό. Ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι μια νέα μορφή εξάρτησης και  εμφανίζεται πιο συχνά στους νέους. Έχει να κάνει με την  ενασχόληση με το ίντερνετ για άντληση αισθηματικής ικανοποίησης που συνοδεύεται με αύξηση του χρόνου που καταναλώνεται για την άντληση αυτού του αισθήματος.

Η καθημερινή χρήση του διαδικτύου μπορεί να προκαλέσει διάφορα ψυχολογικά  προβλήματα και ανασφάλειες. Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν συνεχώς το διαδίκτυο είναι σχεδόν αδύνατο να κοινωνικοποιηθούν εύκολα με τον έξω κόσμο, καθώς τους είναι δύσκολο να κάνουν φιλίες στην πραγματική ζωή και μπορούν να επικοινωνούν μόνο μέσω διαδικτυακών φίλιων. Επίσης, το διαδίκτυο μας μαθαίνει τα λάθος πρότυπα. Πολλές φορές, το διαδίκτυο, μας ωθεί, να θέλουμε να μοιάσουμε σε κάποιον και μας κάνει να νιώθουμε ότι άμα δεν είμαστε σαν αυτόν,  δεν είμαστε αρκετά καλοί, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές  που αυτό μας οδηγεί να βάλουμε τον ίδιο μας τον εαυτό σε κίνδυνο.

Πέρα από τα παραπάνω, καθημερινά, βλέπουμε πολλούς ανθρώπους να χάνουν πολλά χρηματικά ποσά σε παιχνίδια και μπορεί να καταλήξουν σε πολύ άσχημη οικονομική κατάσταση. Ακόμη, η πολλή ώρα στο διαδίκτυο μας κάνει να παραμελούμε την σωματική μας υγεία, να μην γυμναζόμαστε και να ξεχνάμε πολλές φορές να φάμε. Επίσης, μας «προτρέπει» να τρώμε πιο ανθυγιεινά φαγητά, γιατί δεν θέλουμε να σηκωθούμε να φτιάξουμε φαγητό και πολλές φορές προτιμούμε τα fast food και έτοιμα φαγητά που σαφώς είναι πιο ανθυγιεινά.

Θα ήταν, ίσως, προτιμότερο να ζούμε σε έναν κόσμο που θα είχε και στοιχεία και από το παρελθόν. Θα ήταν ωραίος ένας συνδυασμός της τωρινής τεχνολογίας, των τωρινών γνώσεων που μας προσφέρει το διαδίκτυο, με την αθωότητα, την κοινωνικότητα, την ανθρώπινη επαφή που υπήρχαν κάποτε στα παιχνίδια και στη διασκέδαση.

Ξύλινα Σπαθιά

Γράφουν οι μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου, Τσαλουχίδου Βικτώρια, Χατζηδημητρίου Τατιανή, Κεφάλα Κωνσταντίνα και Φαντάκη Φωτεινή

 

ΞΥΛΙΝΑ ΣΠΑΘΙΑ

   Τα Ξύλινα Σπαθιά ήταν ένα από τα δημοφιλέστερα μουσικά συγκροτήματα της Ελλάδας, προερχόμενο  από τη Θεσσαλονίκη, που τη δεκαετία του 90 ξεχώρισε για τον ιδιαίτερο ήχο του, ο οποίος ήταν πρωτοφανής  για τα ελληνικά μουσικά δεδομένα της  εποχής.

    Η μουσική τους συνδυάζει στοιχεία της pop, της rock και της electronica.Το συγκρότημα αυτό δημιούργησαν οι: Παύλος Παυλίδης (φωνή, κιθάρα), Βασίλης Γκουνταρούλης (πλήκτρα, samplers), Χρήστος Τσαπράζης (μπάσο) και Πάνος Τόλιος (τύμπανα, κρουστά 1993-1997). Οι έντονα προσωπικοί και βιωματικοί στίχοι του Παύλου Παυλίδη διακρίνονται για την ποιητικότητα και την εικονοπλαστικότητά τους. Συνεργάστηκαν με τη Δισκογραφική εταιρεία: Ano Kato Records Virgin Records. Γενικότερα, στα τραγούδια τους επικρατεί μια ατμόσφαιρα συναισθηματικής φόρτισης. Το συγκρότημα διαλύθηκε το 2003. Μέσα σε αυτά τα χρόνια, από το 1993, όπου ξεκίνησε, μέχρι το 2003, κυκλοφόρησαν 6 άλμπουμ:

  1. «Ξεσσαλονίκη» κυκλοφόρησε το 1993, με τα αγαπημένα δυο τραγούδια «Ο βασιλιάς της Σκόνης», «Τρένο Φάντασμα»
  2. «Πέρα απ’ της Πόλης την Ασφάλτου» το 1995, με αγαπημένο τραγούδι «Λιωμένο Παγωτό»
  3. «Μια Ματιά στη Βροχή» το 1997,  με αγαπημένο τραγούδι «Έχεις Ξανάρθει Εδώ»
  4. «Τροφή για Θηρία» ημερομηνία κυκλοφορίας  1999, με αγαπημένο τραγούδι «Διαστημόπλοια»
  5. «Ένας Κύκλος στον Αέρα»  το 2000, με αγαπημένο τραγούδι «Οι Δαίμονες»
  6. «Live» το 2003, με αγαπημένο τραγούδι «Αδρεναλίνη»

Ένα υπέροχο συγκρότημα, όπου μόνο μέσα σε 10 χρόνια κατάφερε να γίνει διάσημο, όχι μόνο τη δεκαετία το 90, αλλά μέχρι και σήμερα,  καθώς πολλά άτομα ακούν ακόμη τη μουσική του συγκροτήματος.

Podcast ! Τι είναι αυτή η νέα τάση;

Γράφουν οι μαθήτριες  της Β” τάξης Αδαμοπούλου Κατερίνα , Ανεσίδη Αλίκη.

    Top view photo of podcast concept - lightbox with letters podcast on it, headphones and professional microphoneTo podcasting είναι μια υπηρεσία διαθέσιμη σε χρήστες του διαδικτύου, η οποία τους επιτρέπει να ακούσουν μια συζήτηση όποτε το ζητήσουν. Όταν υποστηρίζεται βίντεο ονομάζεται vidcasting ή video podcasting, videocasting, και vodcasting. Για την περιγραφή ενός podcast έχει χρησιμοποιηθεί  λανθασμένα ο όρος ραδιόφωνο , όμως τα podcast είναι ψηφιακά αρχεία και όχι ραδιοκύματα. Σε αντίθεση με το ραδιόφωνο, έχουν διάρκεια στον χρόνο και δεν απαιτούν εξοπλισμό μεγάλου κόστους. Τα podcast μπορούν να δημιουργηθούν από τον καθένα που διαθέτει μικρόφωνο, λογισμικό ηχογράφησης και σύνδεση στο internet. Υπάρχουν, επίσης, πολλά podcast τα οποία έχουν δημιουργηθεί από διεθνούς κύρους δημοσιογραφικούς οργανισμούς, όπως το BBC και την Deutsche Welle.

   Ο όρος «podcast» αναφέρθηκε πρώτη φορά το 2004 σε ένα άρθρο του Ben Hammersley στην εφημερίδα Guardian και είναι παράγωγος του iPod (i: Internet, pod) φορητή συσκευή μουσικής της Apple και του broadcast. Αν και είναι κοινώς αποδεκτό ότι ο όρος έχει να κάνει με το iPod που αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία της Apple, για να αποφευχθούν προβλήματα πνευματικών δικαιωμάτων το podcast αποκαλείται και Personal On Demand broadCAST που σημαίνει μία υπηρεσία που σου επιτρέπει να ακούσεις αρχεία ήχου όποτε το επιθυμήσεις.

    Η λειτουργία του έχει ως εξής: Ο παραγωγός ηχογραφεί τις εκπομπές του και τις ανεβάζει στο Ίντερνετ σε αρχείο  (συνήθως σε μορφή MP3 ή M4A) απ” όπου οι χρήστες μπορούν να το κατεβάσουν και να το ακούσουν όποτε θέλουν. Για να γίνεται αυτόματα η μετάδοση των podcast συνήθως χρησιμοποιούνται blogs (για αυτό και τα podcast ορισμένες φορές ονομάζονται «audioblogs»), στα οποία υπάρχουν άρθρα με συνδέσμους με το αρχείο ήχου. Υπάρχουν, επίσης ,τα podcatchers, προγράμματα δηλαδή που λαμβάνουν podcast. Οι χρήστες μπορούν ,επίσης ,να το μεταφέρουν σε ένα κινητό ή σε μια συσκευή αναπαραγωγής ήχου και να το ακούσουν οπουδήποτε και οποτεδήποτε.

   Το podcast δεν είναι κάτι εντελώς καινούριο στον κόσμο του Ίντερνετ. Ανέκαθεν υπήρχε, απλώς ίσως τα τελευταία χρόνια να βρήκε εύφορο έδαφος λόγω διαφόρων εφαρμογών (πχ. Spotify). Στο Spotify το podcast είναι τόσο διαδεδομένο που είναι ένα είδος από μόνο του. Αποτελείται από 13 κατηγορίες συμπεριλαμβανομένων των «Εγκλημάτων», «Κωμωδίας», «Κοινωνικά», «Νέα και Πολιτική» και «Σπορ». Σύμφωνα με στοιχεία του 2021, υπάρχουν περίπου 2 εκατομμύρια ενεργά podcast και περίπου 48 εκατομμύρια επεισόδια.

   Στα χρόνια της πανδημίας, η χρήση της οθόνης επικράτησε στην εργασία, στην εκπαίδευση, στην ψυχαγωγία. Η κατάχρηση οθονών ωφέλησε τα podcast γιατί όλοι χρειάζονταν να ξεκουράζουν τα μάτια τους χωρίς να χάνουν την ψυχαγωγία και την ενημέρωση. Τα podcast ήρθαν για να μείνουν και μετά την πανδημία.

Το ερώτημα είναι: Γιατί να το βάλουμε στη ζωή μας;

   Γιατί μοιάζει να είναι το παρόν και το μέλλον της ηχητικής ψυχαγωγίας που κερδίζει συνεχώς ακροατές όλων των ηλικιών παγκοσμίως! Και να μην ξεχνάμε την ευκολία του, που έγκειται στο γεγονός ότι μπορείς να το βρεις και να το κατεβάσεις στο κινητό ή στον υπολογιστή/laptop/tablet να το ακούσεις ακόμα και από το smartwatch. Μπορείς να επιλέξεις να ακολουθήσεις μία σειρά και αυτόματα, όταν βγαίνει νέο επεισόδιο ,να το έχεις στο κινητό σου για να το ακούσεις όποτε θες.

Και τι θα ακούσουμε;

    Θα βρούμε θεματολογία για όλα τα ενδιαφέροντα. Από συνεντεύξεις, συμβουλές ειδικών, προσωπικές ιστορίες που θα μας συγκινήσουν ή που θα μας κάνουν να γελάσουμε, ιστορίες μυθοπλασίας και μυστηρίου. Το podcast έχει δώσει βήμα σε όλους όσους έχουν να πουν κάτι και θέλουν να προσεγγίσουν κάποιο κοινό. Η αμεσότητα μετάδοσης του μηνύματος από τον δημιουργό του podcast στον ακροατή είναι πραγματικά εκπληκτική, δίνοντας στον τελευταίο την ευκαιρία να αποκτήσει γνώση πάνω σε θέματα που τον αφορούν.

Παρακάτω σας προτείνουμε ενδιαφέρουσες σελίδες με podcasts:

Σειρά podcast από το ίδρυμα Ευγενίδου

https://www.eef.edu.gr/el/to-idry ma/online-draseis/podcast-series

Σειρά podcast των European schools

http://europeanschoolradio.eu/el/radio-shows-repository

Καλή σας ακρόαση!

 

 

ARCTIC MONKEYS

Γράφουν οι μαθήτριες της Β” τάξης Τσαλουχίδου Βικτώρια, Χατζηδημητρίου Τατιανή, Φαντάκη Φωτεινή, Κεφάλα Κωνσταντίνα

artctic monkeysΟι Arctic Monkeys είναι ενα ανδρικό συγκρότημα από το Sheffield της Αγγλίας. Τραγουδούν εναλλακτική ροκ, ίντι ροκ και ποσκ πανκ. Δημιουργήθηκε το 2002 και πήρε το όνομα του από ένα συγκρότημα της δεκαετίας του ’70.Αρχικά, τραγουδιστής ήταν ο Γκλίν Τζόουνς, ο οποίος όμως αποχώρησε σύντομα μετά τη δημιουργία του συγκροτήματος. Τώρα τα μέλη του αποτελούν ο Αλεξ Τένερ, τραγουδιστής και κιθαρίστας ,ο Τζέιμ Κούκ επίσης στην κιθάρα, ο  Νικ Ο” Μάλλεϊ στο ηλεκτρικό μπάσο και ο Ματ Χέλντερς στα ντραμς.Οι Actic Monkeys ήταν ένα από τα πρώτα συγκροτήματα που έγινε διάσημο μέσω διαδικτύου. Το  πιο διάσημο τραγούδι  και το πιο αγαπημένο  των θαυμαστών τους είναι  το »I wanna be your’s».To σημαντικότερο άλμπουμ τους  είναι το ΑΜ και τα παρακάτω είναι τα αγαπημένα μας τραγούδια και λίγα λόγια για το τι εκφράζουν:

  • I wanna be your’s.

Μιλάει για τον τρελό έρωτα και τα συναισθήματα που τρέφει ο τραγουδιστής για την αγαπημένητου και πως θα έκανε τα πάντα για αυτή. Θέλει να γίνει δικός της.

  • Do I Wanna Know ?

Σε αυτό το τραγούδι ο καλλιτέχνης ρωτάει ρητορικά και θέλει να ξέρει αν τα συναισθήματα για την αγαπημένη του είναι αμοιβαία

  • Snap Out Of It

Η αγαπημένη του τραγουδιστή έχει ερωτευτεί κάποιον άλλον και  έτσι αυτός προσπαθεί να ενθαρρύνει τον εαυτό του να την ξεχάσει και να προχωρήσει.

  • Anabella

Ο τραγουδιστής είναι τρελά ερωτευμένος με την Anabella, σε τέτοιο σημείο που μπορεί πλέον να τον κάνει ότι θέλει αυτή.

  • R U Mine

Ο τραγουδιστής σκέφτεται όλη μέρα την αγαπημένη του, δεν μπορεί να την βγάλει από το μυαλό του. Τρελαίνεται! Το μόνο που θέλει είναι να την ακούει να τον ρωτάει αν είναι δικός της. Οι Arctic Monkeys παρόλο που γράφουν συναισθηματικά τραγούδια γράφουν παράλληλα με σεβασμό .Εκτός από  τους γεμάτο νόημα στίχους ,έχουν και μελωδική μουσική και ξέρουν να τα φέρνουν σε αρμονία μεταξύ τους με τον πιο όμορφο τρόπο. Η μουσική τους είναι χαλαρωτική, ξεκούραστη αλλά πολλές φορές και διασκεδαστική. Προσαρμόζεται στο γούστο του καθενός, και αυτό την κάνει τόσο ιδιαίτερη και ξεχωριστή.

Είναι για εμάς πολύ ταλαντούχοι. Λατρεύουμε τα τραγούδια τους που μας γαληνεύουν και μας κάνουν να νιώθουμε ζεστασιά .Οι Arctic Monkeys, χωρίς καμία υπερβολή, μας οδηγούν σπίτι.

 

Τι είναι οι Αλκυονίδες Μέρες;

Γράφει η μαθήτρια της Β” τάξης, Χρυσούλα Μήτσιου

Bird flying over the sea

  Αλκυονίδες Μέρες ονομάζεται η περίοδος από τις 15 Δεκεμβρίου έως τις αρχές του Φεβρουαρίου κατά την οποία επικρατεί καλοκαιρία με έντονη ηλιοφάνεια ,καθώς και ορισμένες φορές υψηλές θερμοκρασίες χωρίς σύννεφα και ανέμους. Όμως, γιατί συμβαίνει αυτό;

  Σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία , η Αλκυόνη, κόρη του Αιόλου, ήταν μια πολύ όμορφη γυναίκα και πολλοί την ήθελαν για δικιά τους, όμως εκείνη παντρεύτηκε τον Κήυκα. Οι δυο τους ήταν τόσο ευτυχισμένοι μαζί που πίστευαν ότι ήταν ισάξιοι με τους Θεούς του Ολύμπου. Ο Δίας ,όμως, θύμωσε μ’αυτό και έτσι μια μέρα που ο Κήυκας σάλπαρε στη θάλασσα, βούλιαξε το καράβι του και τον άφησε να πνιγεί. Η Αλκυόνη έτρεξε να τον βρει, όμως το μόνο που κατάφερε να βρει ήταν μερικές σανίδες της κατεστραμμένης βάρκας. Εκείνη άρχισε να θρηνεί για τον σύζυγό της και ο Δίας την λυπήθηκε και την μεταμόρφωσε σε ένα πανέμορφο πουλί με γαλάζια φτερά το οποίο έφερε το όνομά της, που όμως ήταν καταδικασμένο να γεννάει τα αυγά του τον χειμώνα. Από τότε, η Αλκυόνη γεννούσε τα αυγά της στην ακροθαλασσιά, όμως εκείνα παρασύρονταν από τα κύματα. Έτσι κάποια στιγμή, ο Δίας αποφάσισε να στέλνει στα μέσα του χειμώνα 14 μέρες καλοκαιρίας και διέταξε τον Αίολο να συγκρατεί αυτές τις μέρες τους ανέμους. Την περίοδο αυτήν την ονομάζουμε Αλκυονίδες Μέρες. Αυτή την ονομασία την οφείλουμε στον Αριστοτέλη.

  Από μετεωρολογική άποψη, τις μέρες αυτές του χειμώνα λόγω του γεωγραφικού πλάτους της Ελλάδας ,δημιουργούνται ορισμένες φορές συνθήκες υψηλών βαρομετρικών πιέσεων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει πεδίο ανέμων πάνω από μία περιοχή αλλά αντίθετα, έντονη ηλιοφάνεια, ακόμη και αν η θερμοκρασία είναι χαμηλή.

Η ύπαρξη ημερών καλοκαιρίας στην Ελλάδα μέσα στον χειμώνα δεν είναι κάτι καινούργιο ,αλλά έχει παρατηρηθεί διαχρονικά, αν και οι Αλκυονίδες Μέρες δεν έρχονται κάθε χρόνο.

Τι γιορτάζουμε την Καθαρά Δευτέρα και τις Απόκριες στην Ελλάδα;

Γράφουν οι μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου, Κουμαντζία Ευαγγελία και Κουμαντζία Βασιλική

    εικονα αποκριαΗ  γιορτή της Καθαράς Δευτέρας θεωρείται το τέλος των Αποκριών  οι οποίες ουσιαστικά γίνονται αισθητές την Τσικνοπέμπτη και τελειώνουν την Καθαρά Δευτέρα. Οι μέρες της Καθαράς Δευτέρας και των Αποκριών εορτάζονται  έντονα σε όλη την Ελλάδα με διάφορα έθιμα. Οι Απόκριες του 2023 ξεκινάν την Κυριακή, στις 16 Φεβρουαρίου, και τελειώνουν στις 26, ενώ την επόμενη μέρα, στις 27 Φεβρουαρίου, είναι η Καθαρά Δευτέρα.

     Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η Ελλάδα διαθέτει πολλά έθιμα στις Απόκριες. Το κύριο γνώρισμα στις Απόκριες  είναι οι  μεταμφιέσεις, τις οποίες συναντάμε σε ολόκληρη την Ελλάδα, καθώς και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Το όνομα των μεταμφιεσμένων διαφέρει από τόπο σε τόπο: κουδουνάτοι, καμουζέλες, μούσκαροι, αλλά το κοινότερο είναι μασκαράδες και καρνάβαλοι. Οι κουδουνάτοι αποτελούνται από μια τριάδα μεταμφιεσμένων ανθρώπων στους οποίους διακρίνουμε τον γέρο, την κορέλα και τον Φράγκο. Ο γέρος, ο οποίος είναι ο πρωταγωνιστής, παριστάνει έναν γέρο-τσοπάνη ντυμένο από την μέση και κάτω με άσπρο μάλλινο κοντοβράκι των τσοπάνηδων, με άσπρες υφαντές κάλτσες και πέτσινα σανδάλια. Στο πάνω μέρος μέχρι την μέση φοράει την τσοπάνικη κάπα μαύρου χρώματος και για να σχηματιστεί η καμπούρα του, τοποθετεί στη ράχη του κουρέλια ή μαξιλάρι. Ακόμη, προχωρεί με ρυθμικούς βηματισμούς κουνώντας τη μέση του ώστε να ακουστούν τα κουδουνάκια. Οι «καμουζέλες» ή ελαφάκια, στα παλιά τα χρόνια, ήταν μασκαράδες βαμμένοι με κάρβουνα, σκεπασμένοι με χράμια (πολύχρωμες υφαντές κουβέρτες) και κραδαίνοντας την κοκάλα γύρναγαν στους δρόμους του χωριού πειράζοντας και διασκεδάζοντας τους κατοίκους.

    Οι μέρες αυτές είναι μέρες  γλεντιού, μασκαρέματος,  ψυχαγωγίας και αναβίωσης πολλών εθίμων.  Το πιο γνωστό πανελλαδικό έθιμο που διατηρείται μέχρι και σήμερα είναι το γαϊτανάκι. Αυτό  αποτελείται από δεκατρία άτομα. Ο ένας κρατάει έναν μεγάλο στύλο στο κέντρο  από την κορυφή του  οποίου κρέμονται δώδεκα μακριές κορδέλες  διαφορετικού χρώματος η κάθε μία. Οι κορδέλες αυτές λέγονται γαϊτάνια και δίνουν το όνομα τους στο έθιμο. Οι υπόλοιποι δώδεκα χορευτές κρατούν από ένα γαϊτάνι και χορεύουν σε ζευγάρια. Καθώς χορεύουν γύρω από τον στύλο τα ζευγάρια εναλλάσσουν κορδέλες με το ταίρι τους, ώστε να πλέξουν τις κορδέλες και να δημιουργήσουν χρωματιστούς συνδυασμούς. Ο χορός τελειώνει όταν όλες οι κορδέλες τυλιχτούν στον στύλο, αφού οι χορευτές έρθουν πιο κοντά. Έτσι, το στολισμένο γαϊτανάκι μένει να θυμίζει το αποκριάτικο πνεύμα. Επιπλέον,  τα Σάββατα της Αποκριάς, αλλά και της Σαρακοστής που θα ακολουθήσουν είναι Ψυχοσάββατα. Μοιράζονται φαγητά, κόλλυβα και συνηθίζεται η μετάβαση στα νεκροταφεία.

   Η ημέρα της Καθαράς  Δευτέρας σηματοδοτεί την έναρξη της Σαρακοστής και παράλληλα το τέλος της Αποκριάς.  Την πρώτη ημέρα, δηλαδή, την Καθαρά Δευτέρα δεν καταναλώνονται τα υπόλοιπα της Τυρινής. Καθαρίζονται ακόμη και τα πιατικά και τα υπόλοιπα φαγητά δίνονταν παλιότερα σε όσους δεν νήστευαν. Συνηθίζεται πανελλαδικά να τρώγεται λαγάνα, δηλαδή άζυμο ψωμί που παρασκευάζεται μόνο εκείνη τη μέρα, ταραμάς, χαλβάς, θαλασσινά, λαχανικά, ελιές και φασολάδα χωρίς λάδι. Επιπλέον, ένα έθιμο της Καθαράς Δευτέρας αποτελεί ο χαρταετός. Ο χαρταετός είναι μια ελαφριά κατασκευή, σκοπός της οποίας είναι να πετά με τη βοήθεια του αέρα. Αυτός, κρατιέται από αυτόν που τον πετά μέσω της καλούμπας, ενός λεπτού σχοινιού. Ο σκελετός των χαρταετών κατασκευάζεται από καλάμι, ελαφρύ ξύλο ή από πλαστικό, ενώ το μέρος που φέρνει αντίσταση στον αέρα από πλαστικό φύλλο ή χαρτί. Η συνήθεια του πετάγματος χαρταετού προέρχεται πιθανότατα από την Κίνα. Στην Ελλάδα, το πέταγμα του χαρταετού είναι  έθιμο από τα λεγόμενα κούλουμα.

   Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι  η Καθαρά Δευτέρα και οι Απόκριες ψυχαγωγούν τον κόσμο, ενώ αποτελούνται  σε πανελλαδικό επίπεδο από πολλά διαφορετικά  και διασκεδαστικά κατά κάποιο τρόπο έθιμα.

Παιδικά παιχνίδια μιας άλλης εποχής

Γράφει η μαθήτρια Αλεξόπουλου Ανθή

    Πολλά χρόνια πριν δεν υπήρχαν τηλεοράσεις, στερεοφωνικά ή ηλεκτρονικά παιχνίδια, δεν υπήρχαν χρήματα για ακριβά  παιχνίδια και οι γονείς ήταν πολύ απασχολημένοι με τις δουλειές τους για να παίξουν με τα παιδιά.

 10B41C39-36F2-4B76-BA5E-E01211EB1AA2Ευτυχώς ,δεν υπήρχε  κίνηση στους δρόμους  ή ήταν μικρή , οπότε τα παιδιά παίζανε στους  δρόμους, τα πεζοδρόμια, καθώς και στους μικρούς κήπους των σπιτιών τους. Κάποια παιχνίδια τους ήταν  οι βόλοι , περνά περνά η μέλισσα, κουτσό, σχοινάκι, οικογένεια, η μένα και τα παιδιά κ.α. Τα αγόρια έπαιζαν «βόλους», δηλαδή τους έστρωναν σε μια σειρά, σχεδόν κολλητά μεταξύ τους  και  έριχναν το καθένα το δικό του βόλο από κάποια καθορισμένη απόσταση, προσπαθώντας να πετύχουν κάποιον από τους «στρωμένους» βόλους. Όποιο βόλο πετύχαινε το παιδί τον κέρδιζε. Το κουτσό ήταν, επίσης ,ένα από τα παιχνίδια που έπαιζαν τότε τα παιδιά. Το κουτσό παιζόταν από δυο άτομα. Το πρώτο παιδί που άρχιζε, έριχνε μια στρογγυλή πέτρα στην αρχή του σχεδίου. Έπρεπε στηριγμένο στο ένα πόδι να σπρώξει με αυτό την πέτρα ώστε να βγει έξω από το σχέδιο.

   Τα παλιά χρόνια τα αγόρια και τα κορίτσια είχαν διαφορετικά ενδιαφέροντα. Τα κορίτσια έπαιζαν με τις κούκλες τους, έκαναν τα μαλλιά τους, βαφόντουσαν, ντυνόντουσαν σαν τις μητέρες τους . Τα αγόρια έπαιζαν ποδόσφαιρο, μπάσκετ και γενικά πολλά αθλήματα τα οποία υπάρχουν εδώ και χρόνια και πολύς κόσμος ασχολείται με αυτά ακόμη και τώρα.

Αποκριάτικα έθιμα

 Γράφουν οι μαθήτριες της Β τάξης, Γεωργιάδου Λυδία και Κωστογλίδη Ελένη

έθιμα

   Στην Ελλάδα, όπως και σε κάθε άλλη χώρα, κάθε χρόνο εορτάζονται οι Αποκριές. Αποκριά ονομάζουμε τις  τρεις εβδομάδες πριν την Καθαρά Δευτέρα οπότε και  αρχίζει  η Σαρακοστή. Όμως, κάθε περιοχή της Ελλάδας γιορτάζει τις Αποκριές με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο. Το κύριο γνώρισμα στις Αποκριές είναι οι μεταμφιέσεις, τις οποίες συναντάμε σε ολόκληρη την Ελλάδα αλλά και στην  Ευρώπη.  Ωστόσο, το όνομα και το θέμα των μεταμφιέσεων διαφέρει από τόπο σε τόπο.Αρχικά, μία περιοχή με  ιδιαίτερο  έθιμο είναι η Σκύρος. Εκεί οι συνηθέστερες στολές Αποκριάς είναι ο Γέρος, η Κορέλα και ο Φράγκος. Τα σοκάκια της γεμίζουν από τους ήχους των κουδουνιών, αλλά, επίσης, και το θέαμα είναι πραγματικά πανέμορφο. Το έθιμο αυτό δημιουργήθηκε πριν πολλά χρόνια. Ο Γέρος και η Κορέλα υπενθυμίζουν μια φυσική καταστροφή που κατέστρεψε όλα τα κοπάδια του νησιού. Μετά από αυτήν την καταστροφή, ένας βοσκός, με τα κουδούνια των ζώων, του γύρισε ολόκληρο το χωριό, για να πει το κακό νέο και στους υπόλοιπους κατοίκους του χωριού.

Έπειτα, ένα άλλο εντυπωσιακό έθιμο είναι οι Μπουμπούνες στην Καστοριά. Μπουμπούνες ονομάζουμε τις μεγάλες φωτιές που ανάβουν στις πλατείες της Καστοριάς. Την Κυριακή της Αποκριάς, όλοι οι πολίτες μικροί και μεγάλο μαζεύονται στη γειτονιά τους και ανάβουν τις φωτιές, καθώς ορχήστρες παίζουν τοπικά τραγούδια. Ο συνδυασμός των κερασμάτων που έχουν ετοιμάσει οι κάτοικοι  εκεί μαζί και με το κρασί κάνουν το γλέντι να κρατάει μέχρι και τα ξημερώματα.

Αυτά, λοιπόν,  είναι κάποια από τα έθιμα των Αποκριών που γιορτάζονται σε διαφορετικές περιοχές της χώρας μας. Έτσι, συμπεραίνουμε ότι κάθε τόπος έχει και τον δικό του τρόπο εορτασμού, ο οποίος είναι μοναδικός από όλους τους άλλους που υπάρχουν στην χώρα ή και στον κόσμο.

Top