Ερ: Καλημέρα, κυρία Βλαχάβα! Ευχαριστούμε πολύ που δεχτήκατε να μας παραχωρήσετε συνέντευξη. Ασχολείστε με τον τομέα της εκπαίδευσης;
Απ: Καλημέρα σας. Ναι, είμαι φιλόλογος. Υπηρετώ στη δημόσια εκπαίδευση από τη θέση της εκπαιδευτικού στην τάξη και επί 6 χρόνια διετέλεσα Υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης.
Ερ: Και ποια τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά σας πέρα από τη διδασκαλία;
Απ: Ενδιαφέρομαι για τη βιωματική μάθηση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και για το πώς μπορεί να προωθηθεί το νέο, το διαφορετικό στη διδασκαλία μέσα από τα μαθήματα και κυρίως τη λογοτεχνία.
Ερ: Πολύ ενδιαφέρον. Πείτε μας τώρα για τις δράσεις που έχετε κάνει σε σχολεία ως υπεύθυνη;
Απ: Ως Υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού, ενημέρωσα τους μαθητές για θέματα όπως οι σχέσεις των εφήβων με το διαδίκτυο, η διαπολιτισμική εκπαίδευση, τα ανθρώπινα δικαιώματα και ιδιαίτερα προσπάθησα να προωθήσω τη διαμεσολάβηση ως μέσο ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων στα σχολεία, στα πλαίσια των δράσεων κατά της βίας.
Ερ: Και ποιος ήταν ο στόχος αυτών των βιωματικών δράσεων ;
Απ: Ο στόχος της βιωματικής μάθησης είναι η πιο εύκολη πρόσληψη της διδασκαλίας. Ακόμα και οι ενήλικες μαθαίνουν πολύ πιο εύκολα και πιο γρήγορα μέσω της βιωματικής μάθησης, πόσο μάλλον τα παιδιά που έχουν μια ιδιαίτερη έφεση προς την κίνηση και το παιχνίδι.
Ερ: Όσον αφορά τα παιδιά, τι αποκομίζουν πιστεύετε κάθε φορά από αυτές τις δράσεις-παιχνίδια;
Απ: Οι δράσεις αυτές, όταν γίνονται στα πλαίσια δημιουργικών δράσεων, προγραμμάτων, σχολικών δραστηριοτήτων ή πρότζεκτ προωθούν τη συνεργατική μάθηση, τη δυνατότητα έκφρασης των μαθητών με το δικό τους τρόπο, είτε γράφοντας κείμενο, είτε με κίνηση, είτε με ζωγραφική. Αυτό είναι θετικό γιατί δίνει διέξοδο στη διερευνητική διάθεση των μαθητών και μαθητριών, αλλά και στη δυνατότητα τους να εκφραστούν ελεύθερα και με τρόπο που ταιριάζει περισσότερο στην ηλικία τους.
Ερ: Εσείς, ως εκπαιδευτικός, θεωρείτε πως το σχολείο συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση των μαθητών για θέματα όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα;
Απ: Υπάρχουν πολλά προγράμματα στα οποία συμμετέχουν μαθητές και εκπαιδευτικοί και θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό
οι θεματικές των προγραμμάτων να συμπεριλαμβάνουν και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ερ: Η παιδεία καλλιεργείται τυπικά η ουσιαστικά;
Απ: Η παιδεία καλλιεργείται ουσιαστικά και από τα κείμενα της λογοτεχνίας και στο γυμνάσιο και στο λύκειο που διαπνέονται από την αναφορά στα δικαιώματα, στην ισότητα και είναι επιλεγμένα με προσανατολισμό την αποδοχή του διαφορετικού. Επίσης, οι δραστηριότητες των σχολείων και οι επισκέψεις σε χώρους με ιστορικές αναφορές σε περιόδους που τα δικαιώματα καταπατούνται, η συζήτηση στην τάξη για την αποδοχή του διαφορετικού, η θεματική εβδομάδα που αναφέρεται και στα ανθρώπινα δικαιώματα συμβάλλουν στην καλλιέργεια των ανθρωπιστικών και δημοκρατικών συμπεριφορών. Στα πλαίσια των προγραμμάτων, των πρότζεκτ τα σχολεία καλούν ειδικούς και γίνονται δραστηριότητες και βιωματικά παιχνίδια κατά του ρατσι-σμού και κατά της βίας. Όλα αυτά οδηγούν στην ευαισθητοποίηση των μαθητών στο πλαίσιο στο οποίο αναφερόμαστε. Το σχολείο είναι επικοινωνία με τα προβλήματα της κοινωνίας, με την ανθρωπότητα, με τον κόσμο.