Το Γενικό Λύκειο Πολυγύρου έχει θέσει ως στόχο τη συμμετοχή του Σχολείου σε ευρωπαϊκά προγράμματα καθώς η εμπλοκή των εφήβων σε αυτά προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για την ανάπτυξη ενός ευρύτερου συνόλου δεξιοτήτων και εμπειριών που θα τους ωφελήσει καθ” όλη τη διάρκεια της ζωής τους.
Μέσα από την επαφή με νέες κουλτούρες και την αλληλεπίδραση με συνομηλίκους από διαφορετικές χώρες, οι έφηβοι αποκτούν βαθύτερη κατανόηση και εκτίμηση για τη διαφορετικότητα. Οι έφηβοι έχουν την ευκαιρία να βελτιώσουν τις γλωσσικές τους ικανότητες, ειδικά στην αγγλική γλώσσα που είναι συχνά η γλώσσα εργασίας στα ευρωπαϊκά προγράμματα, καθώς και σε άλλες ξένες γλώσσες. Επίσης, η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, ανταλλαγές μαθητών και άλλες ακαδημαϊκές δραστηριότητες μπορεί να ενισχύσει τις γνώσεις τους και να τους δώσει πρόσβαση σε διαφορετικές μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης. Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι έφηβοι μαθαίνουν να συνεργάζονται με άτομα από διαφορετικά υπόβαθρα, να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να επιλύουν προβλήματα, αναπτύσσοντας δεξιότητες ζωής που θα τους είναι χρήσιμες στο μέλλον. Εξαιρετικό όφελος είναι και η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των εφήβων καθώς αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις και αναλαμβάνουν ευθύνες σε διεθνή περιβάλλοντα. Μέσα από πρακτικές εμπειρίες, όπως εθελοντισμό ή πρακτική άσκηση, οι έφηβοι μπορούν να αποκτήσουν επαγγελματικές δεξιότητες και να αναπτύξουν ένα δίκτυο επαγγελματικών επαφών. Τέλος, οι έφηβοι αποκτούν μια αίσθηση του ότι είναι μέλη της ευρύτερης ευρωπαϊκής κοινότητας, κάτι που μπορεί να ενισχύσει την ευρωπαϊκή συνοχή και συνεργασία στο μέλλον.
Κατά τη φετινή Σχολική Χρονιά υλοποιήσαμε 2 Ευρωπαϊκά Προγράμματα Erasmus+ και τρέχει ακόμη ένα πρόγραμμα eΤwinning.
Τα δύο προγράμματα Erasmus είχαν κοινό παρονομαστή την πόλη Λαβάλ όπου εδρεύουν τα δύο συνεργαζόμενα σχολεία Lycée Agricampus και Collège Saint Jean-Baptiste de La Salle. Η σύνδεση με την όμορφη πόλη της Μαγιέννης έγινε μέσα από το Πρωτόκολλο Φιλίας και Συνεργασίας που έχει υπογράψει η Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής με το Δήμο Λαβάλ Γαλλίας. Η γνωριμία αυτή που κρατάει χρόνια μας έχει δώσει πολλές ευκαιρίες για κοινές δράσεις και μας έχει εμπνεύσει τον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ορθογραφίας που διενεργεί το Γενικό Λύκειο Πολυγύρου “Dictée Lavalloise”. Θεωρούμε πολύ σημαντική τη συνεισφορά της τοπικής αυτοδιοίκησης στο έργο εξωστρέφειας του Σχολείου.
Τον Απρίλιο 2024, μαθητές της Γ Λυκείου του Lycée Agricampus επισκέφθηκαν την πόλη μας. Δουλέψαμε μαζί το πολύ ενδιαφέρον θέμα «Sur les pas des philosophes et mathématiciens grecs» (Στα βήματα των Ελλήνων φιλοσόφων και μαθηματικών) μέσα από διαλέξεις, βιωματικά εργαστήρια και επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, με αποκορύφωμα την επίσκεψη στα Αρχαία Στάγειρα, γενέτειρα του Αριστοτέλη. Οι νέοι από το Λαβάλ και οι καθηγητές τους έφυγαν ενθουσιασμένοι από την υποδοχή και τη φιλοξενία με την προσδοκία να επιστρέψουν την επόμενη χρονιά.
Λίγο αργότερα μία ομάδα 16 μαθητών της Α΄ Λυκείου του Σχολείου μας αναχώρησε για την πόλη Λαβάλ με σκοπό να συμμετάσχει σε μία προσομοίωση ολυμπιακών αγώνων εμπνευσμένη από τη διοργάνωση που θα λάβει χώρα το καλοκαίρι στο Παρίσι.
Χριστίνα Χατζηπαντελή, Καθηγήτρια Γαλλικών
Το ταξίδι με το πρόγραμμα ERASMUS+ στη Γαλλία.
Στις 14 Απριλίου, μετά από προετοιμασία πολλών μηνών, 16 μαθητές από την Ελλάδα και 16 από τη Μάλτα ξεκινήσαμε με ενθουσιασμό και ανυπομονησία για ένα ταξίδι στη Γαλλία, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS+ “Les Jeux Olympiques au Coeur de l’Europe” με αφορμή τους Ολυμπιακούς αγώνες που θα διεξαχθούν στο Παρίσι το καλοκαίρι του 2024.
Το ταξίδι μας ξεκίνησε με μια επίσκεψη στο Παρίσι όπου περιηγηθήκαμε στα πιο γνωστά αξιοθέατα και περιπλανηθήκαμε σε εμβληματικά σημεία της πόλης που μας εντυπωσίασαν.
Τις υπόλοιπες τέσσερις μέρες διαμείναμε στη Λαβάλ, μία πανέμορφη μικρή πόλη στην οποία μένουν οι οικογένειες των παιδιών που μας φιλοξένησαν. Μένοντας σε μια γαλλική οικογένεια είχαμε τη δυνατότητα να ζήσουμε μία εντελώς διαφορετική καθημερινότητα από την δική μας. Στη Λαβάλ πήγαμε στο σχολείο των παιδιών που μας φιλοξενούσαν. Εκεί γνωρίσαμε το γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα που μας εντυπωσίασε καθώς υπήρχαν πολλές διαφορές με το ελληνικό. Τα μαθήματα, το κτήριο αλλά και τα ωράρια, αφού στη Γαλλία τα παιδιά έχουν περισσότερες ώρες μάθημα και τρώνε μεσημεριανό στο σχολείο, ήταν κάτι καινούργιο για εμάς.
Σε αυτό το πρόγραμμα κάναμε αναπαράσταση των Ολυμπιακών αγώνων. Μετά από την τελετή έναρξης όπου έγινε η αφή της φλόγας από δύο διακεκριμένους Γάλλους αθλητές, αγωνιστήκαμε κατά τη διαμονή μας σε πέντε αθλήματα: βόλεϊ, πινγκ πονγκ, κολύμβηση, δίαθλο, και μπάσκετ με αναπηρικά αμαξίδια. Η συμμετοχή παιδιών από τρεις διαφορετικές χώρες ήταν αυτό που έκανε τα αγωνίσματα ακόμα πιο ξεχωριστά. Κάναμε γνωριμίες, ανταλλάξαμε πληροφορίες για τις χώρες μας και ταυτόχρονα ζήσαμε καινούργιες δοκιμασίες μέσα από τα αθλήματα. Η επίσκεψη στο κολυμβητήριο που βρισκόταν στην περιοχή του σχολείου αλλά και το μπάσκετ με αναπηρικά αμαξίδια ήταν άγνωστο για εμάς. Ακόμα συμμετείχαμε στην τελετή έναρξης και λήξης των ολυμπιακών αγώνων όπου βρεθήκαμε στη θέση των αθλητών μπροστά σε όλα τα παιδιά του σχολείου. Αυτή η εμπειρία ήταν πολύ μοναδική καθώς μπορέσαμε να βιώσουμε μια επακριβή αναπαράσταση των ολυμπιακών αγώνων καθώς και να βρεθούμε στον ίδιο χώρο με πρωταθλητές που είχαν έρθει για την ενίσχυση του προγράμματος.
Η συμμετοχή μας σε αυτό το πρόγραμμα ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία η οποία θα μας μείνει αξέχαστη! Γυρίσαμε πίσω γεμάτοι με νέες αναμνήσεις, γνώσεις και φιλίες. Αυτό το ταξίδι είναι σίγουρα κάτι που θα μείνει για πάντα στις μνήμες μας και ελπίζουμε μελλοντικά να γίνουν και άλλα παρόμοια προγράμματα ERASMUS που έχουν να προσφέρουν πολλά στα νέα παιδιά.
Από τις μαθήτριες της Α΄ Λυκείου: Άννα-Μαρία Κουκούτση και Νεφέλη Χατζοπούλου
(φωτογραφίες από Μαρία Λιτζερίνου και Β. Ζωγραφάκη)
Για το πρόγραμμα eTwinning
Ακόμα, τη φετινή σχολική χρονιά καταθέσαμε και εγκρίθηκε από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΔΕ) Χαλκιδικής ως Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων (ΠΣΔ) ένα πρόγραμμα eTwinning το οποίο ήδη είχε εγκριθεί από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Ο τίτλος του προγράμματος είναι «Ψηφιακή Αφήγηση: Ιστορίες από το Ολοκαύτωμα» (Digital Storytelling: stories from the Holocaust) και εντάσσεται στη θεματολογία του ψηφιακού και ιστορικού γραμματισμού, της αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, της ενασχόλησης με την τοπική ιστορία καθώς και της καλλιέργειας δεξιοτήτων σχετικών με τη μουσική, τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο. Συμμετέχουν τα εξής σχολεία: το VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie της Πολωνίας, το SOU»Josip Broz Tito»-Bitola της Β. Μακεδονίας, το IISS «G.B. Vico» di Nocera Inferiore της Ιταλίας και το ΓΕΛ Πολυγύρου. Για τις ανάγκες του προγράμματος δημιουργήθηκε στην πλατφόρμα ESEP της COMMISSION το Twinspace του προγράμματος στο οποίο αναρτώνται όλες οι δράσεις και το υλικό που παράγεται. Το πρόγραμμα είναι ακόμα σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουνίου με την ανάρτηση των εργασιών ψηφιακής αφήγησης των μαθητών όλων των χωρών που συμμετέχουν. Ως τελικό παραδοτέο θα δημιουργηθεί ένα ebook με όλη τη δράση του προγράμματος. Ευελπιστούμε ότι θα μπορέσουμε να το μετατρέψουμε σε πρόγραμμα Erasmus + την επόμενη σχολική χρονιά ώστε να επεκτείνουμε τις δράσεις μας στην ίδια θεματική και να ωφεληθούν και περισσότεροι μαθητές από τη συμμετοχή τους σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα.
Β. Ζωγραφάκη
Από την Αντιπεριφέρεια Χαλκιδικής
Η Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής (Π.Ε.Χ.) βρίσκεται πάντα δίπλα στη σχολική κοινότητα στηρίζοντας την, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της.
Με τη συμμετοχή των σχολείων μας σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα, μόνο θετικά αποτελέσματα μπορούν να αποκομίσουν τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί. Η γνωριμία τους με διαφορετικές κουλτούρες, διευρύνει τους ορίζοντες τους και αναπτύσσει την κοινωνικότητα τους, την κρίση τους και την εξωστρέφεια τους.
Από την πλευρά μας στηρίζουμε έμπρακτα, υλικά και ηθικά, τέτοιου είδους δράσεις, με πρόσφατο παράδειγμα την στήριξή μας στην αποστολή του Γενικού Λυκείου Πολυγύρου στη Γαλλία όπου είχαμε τη χαρά να συνοδεύσουμε την αποστολή και να ζήσουμε από κοντά τη χαρά των παιδιών μας που συμμετείχαν στη δράση.
Η Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής η οποία έχει υπογράψει Πρωτόκολλο Φιλίας και Συνεργασίας με το Δήμο Λαβάλ εδώ και 20 χρόνια, και το ανανέωσε πρόσφατα, έδειξε πολύ νωρίς το δρόμο για κοινές δράσεις και συνεργασίες με Ευρωπαϊκές χώρες.
Εμείς από την πλευρά μας θα συνεχίσουμε, όπως άλλωστε πράτταμε έως σήμερα, να είμαστε αρωγοί των δράσεων εξωστρέφειας της σχολικής κοινότητας και καλούμε τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να συμμετέχουν και να είναι συνοδοιπόροι σε δράσεις που μόνο θετικό αποτύπωμα μπορούν να τους αφήσουν.
Αικατερίνη Π. Ζωγράφου, Αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής
Από τον Δήμο Πολυγύρου
Ο Δήμος Πολυγύρου δε θέλει να παίξει μόνο τον ρόλο του διαχειριστή των σχολικών μονάδων της επικράτειας του, όπως είναι υποχρεωμένος να το κάνει μέσα από το νομικό πλαίσιο των Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που ουσιαστικά είναι υπεύθυνες για τη λειτουργία των Σχολικών Μονάδων. Έχει την πρόθεση να συνεισφέρει ώστε να δημιουργηθούν όλες εκείνες οι συνθήκες που θα δώσουν ευκαιρία σε εκπαιδευτικούς και μαθητές να λαμβάνουν υψηλής ποιότητας παιδεία, που θα βασίζεται και θα ενδυναμώνει τις αρχές της αειφορίας, της προστασίας του περιβάλλοντος, του σεβασμού της διαφορετικότητας, της δημοκρατίας, της ισότητας, της διατήρησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Για όλους τους παραπάνω λόγους ο Δήμος Πολυγύρου έχει έρθει ήδη σε επαφή με την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης και έχει συμφωνηθεί πως θα προσχωρήσει εντός του Μαΐου στη σύμπραξη της UNESCO για την Πράσινη Εκπαίδευση (Greening Education Partnership). Μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα εφαρμοστούν σε αυτό το πλαίσιο στα σχολεία του Δήμου μας οι μαθητές θα κάνουν κτήμα τους πως η εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία πρέπει να αποτελεί κεντρικό στοιχείο κατά τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο μέλλον για όλους τους πολίτες. Ως πολίτες της Ε.Ε. θέλουμε επίσης έναν Δήμο Πολυγύρου εξωστρεφή, ανοιχτό στην τοπική κοινωνία αλλά και ανοιχτό σε κουλτούρες και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Έχουμε ήδη δρομολογήσει λοιπόν, είτε ως leader είτε συνεργαζόμενοι, να οργανώσουμε ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα μέσω του ERASMUS+ που στοχεύουν στην ανταλλαγή εκπαιδευτικών και μαθητών, αλλά κυρίως ιδεών και τρόπου σκέψης μεταξύ των λαών της Ευρώπης, ώστε οι μαθητές από μικρή ηλικία να κατανοήσουν τα οφέλη που απορρέουν και από την Ευρωπαϊκή του ιθαγένεια και να αποκτήσουν στάσεις και δεξιότητες που θα τις αξιοποιήσουν στο μέλλον τους υπέρ των ίδιων αλλά και υπέρ του τόπου στον οποίο ζουν.
Γεώργιος Εμμανουήλ, Δήμαρχος Πολυγύρου