Παπαχρήστου Κατερίνα, Α4
Στις 13 Φεβρουαρίου του 2020, τα τμήματα Α4 και Α5 του ΓΕΛ Τυρνάβου επισκέφτηκαν το μουσείο αρχαίας ελληνικής παιδείας. Εκεί με την καθοδήγηση αλλά και την ξενάγηση της έμπειρης ξεναγού μας πραγματοποιήσαμε μια πολύ αξιόλογη περιήγηση στον χώρο του μουσείου που μας έφερε κοντά με την γνωριμία αλλά και την ανάμνηση κάποιων παλιών σχολικών αντικειμένων .
Η ξενάγηση περιλάμβανε τα εξής θέματα και δράσεις :
- Γνωριμία των μαθητών με σχολικά αντικείμενα και τη διαμόρφωση μιας τάξης παλαιάς εποχής.
- Η δημιουργία των μετεώρων.
- Προέλευση της Θεσσαλίας (σύμφωνα με τον Ηρόδοτο ).
- Ο τρόπος ανάβαση των μοναχών στα μετέωρα (1924).
- Η κούπα του Πυθαγόρα.
Σχετικά με τη δημιουργία των Μετεώρων
Το φαινόμενο των βράχων δεν αναφέρεται ούτε στη μυθολογία ούτε από κάποιον Έλληνα ή ξένο ιστορικό. Εδώ και χίλια περίπου χρόνια άρχισαν να ασχολούνται οι ιστορικοί και οι γεωλόγοι με τη δημιουργία αυτών των βράχων, διατυπώνοντας διάφορες θεωρίες.
Η επικρατέστερη θεωρία είναι του Γερμανού γεωλόγου Φίλιπσον, ο οποίος ήρθε στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα. Σύμφωνα με τη θεωρία του ένας μεγάλος ποταμός είχε τις εκβολές του στην περιοχή αυτή, που για εκατομμύρια χρόνια καλυπτόταν από ένα στενό και βαθύ θαλάσσιο τμήμα. Τα νερά του ποταμού εναποθέτουν στις εκβολές φερτές ύλες και πέτρες και γενικότερα διάφορα υλικά που μεταφέρονταν με τα νερά του από βορειότερα τμήματα της αρχέγονης κεντρικής Ευρώπης. Από τη συσσώρευση των υλικών αυτών σχηματίστηκαν δελτογενείς κώνοι.
Πριν από 25-30 εκατομμύρια χρόνια μετά από γεωλογικές μεταβολές που συνέβησαν κατά τη διάρκεια των αιώνων, ανυψώθηκε το κεντρικό τμήμα της σημερινής Ελλάδος και βυθίστηκε η περιοχή της Θεσσαλίας, η οποία αποτέλεσε μία λίμνη. Αργότερα δημιουργήθηκε το άνοιγμα των Τεμπών, με αποτέλεσμα τα νερά να χυθούν στο σημερινό Αιγαίο και να αποκαλυφθεί η θεσσαλική πεδιάδα.
Η Θεσσαλία είναι γεωγραφικό διαμέρισμα της Ελλάδας. Προσαρτήθηκε στο ανεξάρτητο κράτος της Ελλάδας το 1881, συμπεριλαμβάνοντας τη σημερινή Φθιώτιδα. Αποτελείται από τις περιφερειακές ενότητες (νομούς) Λαρίσης, Μαγνησίας, Τρικάλων, Καρδίτσας και Σποράδων. H συνολική της έκταση είναι 14.036 χλμ² και αντιπροσωπεύει περίπου το 11% της συνολικής έκτασης της ελληνικής επικράτειας. Συνορεύει βόρεια με τις περιοχές της Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας, νότια με την περιοχή Στερεάς Ελλάδος, δυτικά με την περιοχή Ηπείρου, ενώ ανατολικά βρέχεται από το Αιγαίο Πέλαγος.
Το έδαφος, ως προς τη διαμόρφωσή του, είναι 50% ορεινό-ημιορεινό και 50% πεδινό και στα όριά του περιλαμβάνεται η πεδιάδα της Θεσσαλίας (βλέπε Θεσσαλικός κάμπος), η δεύτερη μεγαλύτερη πεδιάδα και σιτοβολώνας της ελληνικής επικράτειας (μεγαλύτερη είναι εκείνη της Μακεδονίας, στην περιοχή Βέροιας – Γιαννιτσών), που διαρρέεται στον άξονα ανατολή-δύση από τον ποταμό Πηνειό, το τρίτο μεγαλύτερο ποτάμι της χώρας. Στις ορεινές περιοχές περιλαμβάνονται ο Όλυμπος, το νότιο τμήμα της οροσειράς της Πίνδου, το βόρειο τμήμα των Αγράφων, η Όσσα, το Πήλιο και η Όθρυς. Ιδιαίτερης σημασίας γεωστρατηγικό και οικονομικό έργο στην περιφέρεια της Θεσσαλίας είναι η τεχνητή λίμνη του Ταυρωπού, η οποία δημιουργήθηκε ύστερα από απόφραξη της κοίτης του Ταυρωπού, παραπόταμου του Αχελώου.
Το υπέδαφος της περιφέρειας Θεσσαλίας διαθέτει ορυκτό πλούτο, κυρίως χρωμίτη, θειούχα μεταλλεύματα, αμίαντο, ιλμενίτη και κοιτάσματα λιγνίτη.
Διοικητική πρωτεύουσα της Θεσσαλίας είναι η Λάρισα.
Εντύπωση μας έκανε ο τρόπος ανάβασης των μοναχών
Το δίχτυ ανάβασης Η αγωνία του επισκέπτη- αναβάτη που σαν ψάρι ή άγριο θηρίο μέσα στο δίχτυ ανέβαινε σιγά – σιγά και στριφογύριζε στον αέρα σε ύψος 40-50 μέτρων κατά την ανάβαση ήταν αποτυπωμένη στο πρόσωπό του. Το δίχτυ ήταν αυτοσχέδιος μηχανισμός (ανεβατόρι) που χρησιμοποιούσαν παλιότερα οι μοναχοί για να ανέβουν στις μονές ή να ανεβάσουν τις προμήθειές τους ή για τη μεταφορά των υλικών για την αναστύλωση των μονών.
Τέλος η κούπα του Πυθαγόρα θεωρείται εφεύρεση του Πυθαγόρα που ήθελε να διδάξει τους μαθητές του την αναγκαιότητα τήρησης του μέτρου στις ζωές τους. Λέγεται και «κούπα του Δικαίου» γιατί εκφράζει τις βασικές αρχές του δικαίου (της ύβρης και της νέμεσης).
Όταν το μέτρο ξεπεραστεί (ύβρις) δεν χάνονται μόνο όσα ξεπέρασαν το όριο αλλά και όσα έχουν αποκτηθεί μέχρι τότε.
Συνέντευξη από την ξεναγό του μουσείου:
Πότε εγκαινιάσατε το μουσείο και ποιος είναι ο ιδρυτής του;
- Το μουσείο Αρχαίας ελληνικής παιδείας λειτουργεί εδώ και πέντε χρόνια και ο ιδρυτής είναι ο Παύλος Μπαλογιάννης.
Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια για το μουσείο, θέλετε να το επεκτείνετε;
- Βέβαια, το υλικό του κ. Μπαλογιάννη υποστηρίζει πως υπάρχει υλικό για άλλα τρία μουσεία! Βέβαια, πρέπει να στηριχθεί αυτό το έργο για επέκταση του μουσείου και φυσικά ελπίζουμε στο μέλλον περισσότερα σχολεία να μας επισκέπτονται και να βλέπουν αυτόν τον θησαυρό.
Δέχεσθε αντικείμενα από ιδιώτες που θα ήθελαν να τα δωρίσουν στο μουσείο;
-Βέβαια, δεχόμαστε πολλά αντικείμενα και ιδιαίτερα χάρτες που βρίσκονται σε εγκαταλελειμμένες περιοχές και χώρους, αλλά και άλλα παλαιά σχολικά αντικείμενα (βιβλία ,παιχνίδια ,τσάντες κ.λπ.)
ΠΗΓΕΣ
https://www.google.com/search
http://tovaltino.blogspot.com/2012/
https://www.google.com/search