Δημοσθένης Βουτυράς

Δημοσθένης Βουτυράς,

Έχοντας διαβάσει το απόσπασμα του Δ. Βουτυρά «πόσο ήθελα…», πιστεύετε ότι  οι κοινωνικές διαφορές επιδρούν αρνητικά στην ψυχοσύνθεση ενός παιδιού;

Ο Δημοσθένης Βουτυράς, αν και έγραψε το συγκεκριμένο διήγημα πολλά χρόνια πριν, το 1924, και περιγράφει μια κοινωνία πολύ πιο παραδοσιακή από τη σύγχρονη, ωστόσο φαίνεται αρκετά επίκαιρος.

Ο χώρος του διηγήματος είναι μια μικρή φτωχή συνοικία, όπου ο αστός, με τον τρόπο ζωής του, ξεχωρίζει ανάμεσα στους φτωχούς γείτονες. Ακόμη και αν οι ενήλικες έχουν αποδεχθεί τη μοίρα τους, τα παιδιά είναι λογικό να ζηλεύουν, έστω και καλοπροαίρετα, την άνεση και τα αγαθά που απολαμβάνουν κάποιοι συνομήλικοί τους περισσότερο ευνοημένοι από την τύχη.

Η επίδραση στην παιδική ψυχοσύνθεση μπορεί να είναι θετική, αν το παιδί βάλει στόχο να βελτιώσει μελλοντικά τη ζωή του, μπορεί όμως να είναι και αρνητική, αν θεωρήσει την κατάσταση οριστική και αμετάκλητη. Οι πιθανές απρόβλεπτες αντιδράσεις ενός ανθρώπου που αισθάνεται μειονεκτικά μπορεί να είναι επιζήμιες ή να έχουν κοινωνικές επιπτώσεις, όπως συνέβη και στην περίπτωση των δύο μικρών ηρώων.

Δώρα Αθανασιάδη

Επιστήμονες  υποστηρίζουν  ότι η σημαντικότερη περίοδος για την ανάπτυξη  του ανθρώπου είναι η παιδική του ηλικία. Ωστόσο, ο παράγοντας κοινωνική θέση επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το δρόμο του παιδιού προς την επιτυχία , διότι ένα φτωχό παιδί δεν έχει ίδιες ευκαιρίες με ένα πλούσιο . Οι πολυτέλειες των πλουσίων δρουν αρνητικά στην ψυχολογία των φτωχών παιδιών με αποτέλεσμα να κυριαρχούν αισθήματα κατωτερότητας , ζήλειας και μίσους . Όλα αυτά δεν τους επιτρέπουν να εξελιχθούν σαν προσωπικότητες , διότι για ένα μικρό παιδί επιτυχία σημαίνει να έχεις πολλά υλικά αγαθά . Δεν είναι σε θέση να συνειδητοποιήσει πως η ευτυχία κρύβεται κυρίως στην αγάπη που δέχεται και στις ηθικές αξίες που διαθέτει.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ακόμη ότι κοινωνικές ανισότητες υπήρχαν πάντα, υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν.  Τα μικρά παιδιά που βρίσκονται σε ευαίσθητη και κρίσιμη ηλικία για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους επηρεάζονται από το κοινωνικό τους περιβάλλον , την οικογένεια , το σχολείο και τους φίλους , και υιοθετούν πρότυπα που συχνά επιβαρύνουν την ψυχοσύνθεση τους. Όμως, η ουσία είναι τι κάνουν οι άνθρωποι, για να αλλάξουν αυτή τη δυσάρεστη πραγματικότητα . Ένα παιδί οφείλει να έχει στόχους, επιμονή, υπομονή, αυτοπεποίθηση και να μάχεται για την επίτευξη τους, καθώς και για την πραγματοποίηση των ονείρων του και όσες δυσκολίες και να του παρουσιαστούν είναι σίγουρο ότι θα τα καταφέρει.

Συμπερασματικά, η οικονομική άνεση είναι ένα σημαντικό όπλο ,αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι το κλειδί για την επιτυχία.

Δημήτρης Γκουμάς

Είναι αναμφίβολο το γεγονός πως οι κοινωνικές διαφορές επηρεάζουν διάφορες τάξεις της κοινωνίας. Είναι οι ενήλικες αυτοί που αισθάνονται τις κοινωνικές διαφορές εντονότερα, καθώς εκείνοι είναι που έχουν την ωριμότητα και την εμπειρία στην ζωή να τις αντιληφθούν. Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει πως η ψυχοσύνθεση των παιδιών δεν μένει ανεπηρέαστη από τις κοινωνικές διαφορές. Αρχικά τα παιδιά από τις οικονομικά πιο αδύναμες κοινωνικές τάξεις, επηρεάζονται
αρνητικά από την κακή ψυχολογία που ίσως έχουν οι γονείς τους λόγω των οικονομικών τους προβλημάτων. Επιπλέον, παρατηρώντας πιο εύπορους συμμαθητές τους , αρχίζουν να αισθάνονται μειονεκτικά λόγω των υλικών αγαθών που κατέχουν ή λόγω της πιθανά πιο ευνοϊκής αντιμετώπισης που λαμβάνουν. Όμως , αυτό δεν σημαίνει πως τα παιδιά από πιο εύπορες οικογένειες δεν επηρεάζονται αρνητικά από την κοινωνικής τους τάξης . Συχνά αυτά τα παιδιά έχουν την αίσθηση της παραμέλησης, καθώς οι γονείς τους τείνουν να είναι υπερβολικά απασχολημένοι με τις δουλειές τους για να ασχοληθούν
με τα παιδιά τους , με αποτέλεσμα μεγαλώνοντας αυτά τα παιδιά να κατηγορούν την κοινωνική τους τάξη. Κλείνοντας πρέπει να τονιστεί πως τα παραπάνω δεν αποτελούν γενικό κανόνα , καθώς υπάρχουν αρκετές παράμετροι που καθορίζουν την ψυχοσύνθεση των παιδιών
Αδαμόπουλος Δημήτρης

Top