Αρχαία 2021-2022

Η παθολογία του εμφυλίου πολέμου προσβάλλει την ανθρώπινη ψυχή;          

 

Στον πόλεμο οι άνθρωποι κάνουν πολλά εγκλήματα και ειδικότερα στον εμφύλιο πόλεμο ο οποίος μάλιστα μπορεί να θεωρηθεί ως και η χειρότερη περίπτωση ενός πολέμου, γιατί επικρατούν τα πάθη και η μανία εξόντωσης μεταξύ των αδελφών . Με λίγα λόγια, όλοι στρέφονται εναντίον των συμπατριωτών τους κάνοντας ειδεχθή εγκλήματα τα οποία εκφράζουν την ψυχική τους κατάσταση εκείνη τη στιγμή. Ένας εμφύλιος πόλεμος μπορεί να σε οδηγήσει στην παράλογη τρέλα και να καταστρέψεις ανθρώπινες υπάρξεις. Εξαχρειώνονται τα ήθη των ανθρώπων με αποτέλεσμα ο εγωισμός, η βία, η μανία για εκδίκηση να πλεονάζουν. Επίσης εξουδετερώνει συνειδήσεις, απογυμνώνει τον άνθρωπο και επικρατεί η αντίληψη <<ο θάνατος σου η ζωή μου>>.

 

Στην εποχή της προόδου και της τεχνολογίας τι ρόλο παίζουν οι ηθικές αξίες στη ζωή του ανθρώπου;

Σήμερα, στη σύγχρονη τεχνοκρατική εποχή δεν είναι εύκολο να καλλιεργηθούν οι ηθικές αξίες καθώς οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για τον υλικό ευδαιμονισμό και η μόνιμη επιδίωξη τους είναι η απόκτηση υλικών αγαθών και η καλοπέρασή τους. Οι ηθικές αξίες, όπως ο σεβασμός, η αγάπη, η σωφροσύνη, η δικαιοσύνη σε μια τέτοια κοινωνία έχουν υποβαθμιστεί τις έχουν υποσκελίσει οι υλικές. Έχουν αναδυθεί πλέον η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, η βιοτεχνολογία κλπ. Ο άνθρωπος είναι στραμμένος στα τεχνολογικά μέσα. Είναι  ανάλγητος, χάνει την αυτοκυριαρχία του, δεν ελπίζει σε ένα καλύτερο αύριο και η ανασφάλεια που νιώθει μαζί με την αγωνία του τον ωθεί σε αντικοινωνικές πράξεις. Έπαψε να είναι συνάνθρωπος, δεν αντιμετωπίζεται ως αξία, αλλά ως μέσο για εκμετάλλευση. Ιδανικός τύπος ανθρώπου της εποχής μας είναι ο οικονομικά επιτυχημένος και όχι «ο καλός καγαθός». Ο άνθρωπος δηλαδή στην εποχή μας έγινε ηθικά αδιάφορος.

 

<<Αν νικήσουμε στη ναυμαχία θα κόψουμε το δεξί χέρι όλων των αιχμαλώτων>>. Θεωρείτε κατά την γνώμη σας σωστό περιεχόμενο της φράσης; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.

Κατά τη γνώμη μου το περιεχόμενο της φράσης δεν είναι καθόλου σωστό, καθώς δείχνει ότι οι Αθηναίοι είναι αλαζόνες, κυριαρχούν και επιβάλλουν το δίκαιο του ισχυρότερου. Στη σημερινή κοινωνία οι συνήθειες αυτές δεν ταιριάζουν καθώς οι Αθηναίοι δεν είναι σύμφωνοι με τις ηθικές αξίες. Οι συνήθειες αυτές δεν συνάδουν με την εποχή τη δική μας, όπου η δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι τα σημαντικότερα στον σύγχρονο άνθρωπο. Στις μέρες μας μια προϋπόθεση για την πραγματοποίηση της δημοκρατίας είναι η κατοχύρωση των ελευθεριών του πολίτη και ο σεβασμός στην προσωπικότητα του από την πλευρά της εξουσίας. Αυτό δεν γινόταν στην Αθήνα εκείνη την εποχή. Αποτελούν θα λέγαμε οι συνήθειες των Αθηναίων ξένο σώμα στη δομή της κοινωνίας προκαλώντας ιδεολογική σύγχυση με αποτέλεσμα να απορρίπτονται και να θεωρούνται απαράδεκτες.

Αργυρώ  Καπετανάκη

 

Στην εποχή της προόδου και της τεχνολογίας τι ρόλο παίζουν οι ηθικές αξίες στη ζωή των ανθρώπων;

 

Στη σύγχρονη τεχνοκρατική εποχή οι άνθρωποι έχουν στραφεί στο όραμα του υλικού ευδαιμονισμού. Μόνιμη επιδίωξή τους είναι η επιβολή και η απόκτηση υλικών αγαθών. Συνεπώς σε μια τέτοια κοινωνία οι ηθικές αξίες, όπως δικαιοσύνη, σωφροσύνη, ακεραιότητα είναι παντελώς άγνωστες στο σύγχρονο άνθρωπο, αφού υπάρχει μια μόνιμη ανταγωνιστικότητα που επικρατεί μεταξύ τους και στοιχεία όπως η ειρήνη και η συμφιλίωση είναι ανήκουστα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, πως σε μια εποχή σαν τη σημερινή που περιβάλλεται από την τεχνολογία και διάφορα οράματα υλικού ευδαιμονισμού, οι ηθικές αξίες των ανθρώπων αναιρούνται και χάνονται με το πέρασμα του χρόνου. Κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί μάλιστα και λόγω των διαφόρων ειδών ζήλειας, είτε αυτή είναι με καλή έννοια, είτε όχι. Οι άνθρωποι σήμερα αφήνουν ότι ίχνος ανθρωπιάς έχει μείνει μέσα τους στοχεύοντας κατευθείαν στον απέναντι του. Πολλές φορές μάλιστα έχουμε δει διαμάχες και στο οικογενειακό περιβάλλον όπου κάτι τέτοιο θα έπρεπε να είναι ανεπίτρεπτο, πόσο μάλλον όταν αναφερόμαστε στη σημερινή κοινωνία, αφού υποτίθεται είναι μια πλέον εξελιγμένη κοινωνία αποδεχόμενη τα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα και αγαπώντας τους συνανθρώπους μας και την οικογένειά μας.

 

 

<< Αν νικήσουμε στη ναυμαχία, θα κόψουμε το δεξί χέρι όλων των αιχμαλώτων>>. Θεωρείτε κατά τη γνώμη σας σωστό το περιεχόμενο της φράσης;  Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.

 

Η στάση των Αθηναίων δεν είναι σύμφωνη με τις αξίες και τον ηθικό κώδικα, θα λέγαμε ότι συνάδει με το δίκαιο του ισχυροτέρου που του δίνει τη δυνατότητα να επικρατεί και να επιβάλλετε λόγω της δύναμής του. Στην εποχή τη δική μας όπου η δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελούν μέλημα του σύγχρονου ανθρώπου και διασφαλίζονται με κάθε μέσο, τέτοιες στάσεις σαν των Αθηναίων απορρίπτονται και θεωρούνται απαράδεκτες και έρχονται κόντρα με αυτές της δικής μας εποχής, οπού ο άνθρωπος αναγνωρίζει τα δικαιώματά του σε όλους τους τομείς και τέτοιες πράξεις για αντίποινα στους αιχμαλώτους δεν υπάρχουν πλέον ούτε στο άκουσμα.

Αναστασία Μανώλη

 

Η αρχομανία θέτει κατά την άποψή σας το ατομικό συμφέρον πάνω από το συλλογικό;

Κατανοώντας την έννοια του όρου <<αρχομανία>> αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για τη μανιώδη συνήθεια του ανθρώπου να έχει την απόλυτη εξουσία και διοίκηση, καθιστώντας πάντα τον εαυτό του ως επικεφαλής. Κατά μια έννοια αντικατοπτρίζεται η προσωπικότητα του απόλυτου μονάρχη, του τύραννου. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως, όταν ένας άνθρωπος είναι αρχομανής, προφανώς δε συμμερίζεται την όποια τρέχουσα κατάσταση με τους υπόλοιπους κοινούς θνητούς, βάζοντας έτσι πάνω το ατομικό του συμφέρον αδιαφορώντας πλήρως για το συλλογικό. Συνθήκες σαν και αυτές θα μπορούσαν να φανούν καταστροφικές για τον άμαχο πληθυσμό, αφού ο αρχομανής θα επιδιώξει και θα κάνει το οτιδήποτε για να διατηρήσει τη θέση αυτή , προκειμένου να την διεκδικήσει κάποιος άλλος. Έτσι το συλλογικό συμφέρον σε αυτό το θεσμό δεν υπάρχει πουθενά.

 

 

Αναστασία Μανώλη.

 

Πως κατανοείτε την έννοια της Δημοκρατίας;

 

Έχοντας υπόψη ότι σε ένα κράτος υπάρχει δημοκρατία, πολίτευμα κατά το οποίο ο λαός κυβερνά με άμεσο ή έμμεσο τρόπο δεν θα πρέπει να υπάρχει κατάχρηση εξουσίας ούτε και κατάχρηση ελευθερίας. Όταν ορίζουμε την έννοια δημοκρατία, γνωρίζουμε ότι επικρατεί η ισότητα. Επικρατούν τα δικαιώματα, βεβαίως και οι υποχρεώσεις, οι αντιλήψεις και το κυριότερο η ελεύθερη βούληση. Όλοι είναι ίσοι, όλοι συμμετέχουν στη διαχείριση των κοινών και παίρνουν μέρος στην λήψη των αποφάσεων αποφεύγοντας την παθητικότητα και την αποστασιοποίηση . Η δημοκρατία ισοδυναμεί με την ελευθερία. Ελευθερία ως προς το να ζήσει, να αναπνεύσει, να μορφωθεί ο κάθε άνθρωπος και οι συνάνθρωποι του. Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι πράξεις των πολιτών δεν πρέπει να έχουν ιδιοτελή κίνητρα, να αποφεύγονται οι δύστροπες συμπεριφορές και να υπερισχύουν τα δικαιώματα για την προστασία του πολίτη. Το ατομικό συμφέρον να μην υποσκελίζει το κοινωνικό. Εν κατακλείδι η δημοκρατία και η ελευθερία είναι έννοιες σχεδόν ταυτόσημες . Η μεν ελευθερία αποτελεί για τον άνθρωπο ιδανικό τρόπο ζωής η δε δημοκρατία είναι η θεσμική κατοχύρωσή της. Άρα οι άνθρωποι θα πρέπει να αποδειχθούν ικανοί στο να υπηρετήσουν τις βασικές αρχές της Δημοκρατίας.

Ντενίσα

Στην εποχή της προόδου και της τεχνολογίας τι ρόλο παίζουν οι ηθικές αξίες στη ζωή του ανθρώπου;

Σήμερα, στη σύγχρονη τεχνοκρατική εποχή δεν είναι εύκολο να καλλιεργηθούν οι ηθικές αξίες καθώς οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για τον υλικό ευδαιμονισμό και η μόνιμη επιδίωξη τους είναι η απόκτηση υλικών αγαθών και η καλοπέρασή τους. Οι ηθικές αξίες, όπως ο σεβασμός, η αγάπη, η σωφροσύνη, η δικαιοσύνη σε μια τέτοια κοινωνία έχουν υποβαθμιστεί τις έχουν υποσκελίσει οι υλικές. Έχουν αναδυθεί πλέον η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, η βιοτεχνολογία κλπ. Ο άνθρωπος είναι στραμμένος στα τεχνολογικά μέσα. Είναι  ανάλγητος, χάνει την αυτοκυριαρχία του, δεν ελπίζει σε ένα καλύτερο αύριο και η ανασφάλεια που νιώθει μαζί με την αγωνία του τον ωθεί σε αντικοινωνικές πράξεις. Έπαψε να είναι συνάνθρωπος, δεν αντιμετωπίζεται ως αξία, αλλά ως μέσο για εκμετάλλευση. Ιδανικός τύπος ανθρώπου της εποχής μας είναι ο οικονομικά επιτυχημένος και όχι «ο καλός καγαθός». Ο άνθρωπος δηλαδή στην εποχή μας έγινε ηθικά αδιάφορος.

 

 

 

 

<<Αν νικήσουμε στη ναυμαχία θα κόψουμε το δεξί χέρι όλων των αιχμαλώτων>>. Θεωρείτε κατά την γνώμη σας σωστό περιεχόμενο της φράσης; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.

Κατά την γνώμη το περιεχόμενο της φράσης δεν είναι καθόλου σωστό, καθώς δείχνει ότι οι Αθηναίοι είναι αλαζόνες, κυριαρχούν και επιβάλλουν το δίκαιο του ισχυρότερου. Στη σημερινή κοινωνία οι συνήθειες αυτές δεν ταιριάζουν καθώς οι Αθηναίοι δεν είναι σύμφωνοι με τις ηθικές αξίες. Οι συνήθειες αυτές δεν συνάδουν με την εποχή τη δική μας, όπου η δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι τα σημαντικότερα στον σύγχρονο άνθρωπο. Στις μέρες μας μια προϋπόθεση για την πραγματοποίηση της δημοκρατίας είναι η κατοχύρωση των ελευθεριών του πολίτη και ο σεβασμός στην προσωπικότητα του από την πλευρά της εξουσίας. Αυτό δεν γινόταν στην Αθήνα εκείνη την εποχή. Αποτελούν θα λέγαμε οι συνήθειες των Αθηναίων ξένο σώμα στη δομή της κοινωνίας προκαλώντας ιδεολογική σύγχυση με αποτέλεσμα να απορρίπτονται και να θεωρούνται απαράδεκτες.

Αργυρώ  Καπετανάκη

Στην εποχή της προόδου και της τεχνολογίας τι ρόλο παίζουν οι ηθικές αξίες στη ζωή των ανθρώπων?

 

Στη σύγχρονη τεχνοκρατική εποχή οι άνθρωποι έχουν στραφεί στο όραμα του υλικού ευδαιμονισμού. Μόνιμη επιδίωξή τους είναι η επιβολή και η απόκτηση υλικών αγαθών. Συνεπώς σε μια τέτοια κοινωνία οι ηθικές αξίες όπως δικαιοσύνη, σωφροσύνη, ακεραιότητα είναι παντελώς άγνωστες στο σύγχρονο άνθρωπο, αφού υπάρχει μια μόνιμη ανταγωνιστικότητα που επικρατεί μεταξύ τους και στοιχεία όπως η ειρήνη και η συμφιλίωση είναι ανήκουστα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, πως σε μια εποχή σαν τη σημερινή που περιβάλλεται από την τεχνολογία και διάφορα οράματα υλικού ευδαιμονισμού, οι ηθικές αξίες των ανθρώπων αναιρούνται και χάνονται με το πέρασμα του χρόνου. Κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί μάλιστα και λόγω των διαφόρων ειδών ζήλειας, είτε αυτή είναι με καλή έννοια, είτε όχι. Οι άνθρωποι σήμερα αφήνουν ότι ίχνος ανθρωπιάς έχει μείνει μέσα τους στοχεύοντας κατευθείαν τον απέναντι του. Πολλές φορές μάλιστα έχουμε δει διαμάχες και στο οικογενειακό περιβάλλον όπου κάτι τέτοιο θα έπρεπε να είναι ανεπίτρεπτο, πόσο μάλλον όταν αναφερόμαστε στη σημερινή κοινωνία αφού υποτίθεται είναι μια πλέον εξελιγμένη κοινωνία αποδεχόμενη τα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα και αγαπόντας τους συνανθρώπους μας και την οικογένειά μας.

 

 

<< Αν νικήσουμε στη ναυμαχία, θα κόψουμε το δεξί χέρι όλων των αιχμαλώτων>>. Θεωρείτε κατά τ γνώμη σας σωστό το περιεχόμενο της φράσης? Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.

 

Η στάση των Αθηναίων δεν είναι σύμφωνη με τις αξίες και τον ηθικό κώδικα, θα λέγαμε ότι συνάδει με το δίκαιο του ισχυροτέρου που του δίνει τη δυνατότητα να επικρατεί και να επιβάλλετε λόγω της δύναμής του. Στην εποχή τη δική μας όπου η δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελούν μέλημα του σύγχρονου ανθρώπου και διασφαλίζονται με κάθε μέσο, τέτοιες στάσεις σαν των Αθηναίων απορρίπτονται και θεωρούνται απαράδεκτες και έρχονται κόντρα με αυτές της δικής μας εποχής, οπού ο άνθρωπος αναγνωρίζει τα δικαιώματά του σε όλους τους τομείς και τέτοιες πράξεις για αντίποινα στους αιχμαλώτους δεν υπάρχουν πλέον ούτε στο άκουσμα.

Αναστασία Μανώλη

28/11/2021

Βαγγελάτου Διονυσία  Α1

Ερώτηση:

Η μετριοπαθής πολιτική σε μία πολιτική κρίση μειώνει τις αντιπαραθέσεις και αποκαθιστά της τάξη;

Εν καιρώ πολέμου, κάθε πολιτικός οφείλει να κρατάει ουδέτερη στάση με σκοπό να επικρατήσει ηρεμία. Συνεπώς θα πρέπει να χρησιμοποιήσει μετριοπαθή πολιτική. Όπως βλέπουμε και στο κείμενο του Θουκυδίδη, η μετριοπαθής πολιτική μειώνει τις αντιπαραθέσεις και αποκαθιστά την τάξη. Ένας μετριοπαθής πολιτικός δεν είναι αλαζόνας, χρησιμοποιεί τον διάλογο γιατί πιστεύει στη δημοκρατία. Έχει την ικανότητα να ακούει και να αποδέχεται διαφορετικές απόψεις και αντιλήψεις από τις δικές του και πάνω απ’ όλα είναι ενωτικός. Η μετριοπάθεια είναι αρετή σε έναν άνθρωπο, πόσο μάλλον σε έναν πολιτικό, όπως ο Νικόστρατος.

Η μετριοπαθής πολιτική σε μια πολιτική κρίση μειώνει τις αντιπαραθέσεις και αποκαθιστά την τάξη; Ποια είναι η γνώμη σας;

Με βάση το αρχαίο κείμενο είναι προφανές ότι ο Νικόστρατος κρατάει μετριοπαθή στάση καθώς έχει ως στόχο την εξασφάλιση της επιτυχίας και της ειρήνης επίσης και τη σίγαση των πολιτικών παθών. Επίσης, κρατάει μετριοπαθής στάση έναντι στα πολιτικά θέματα της Κέρκυρας. Με αφορμή τον Νικόστρατο η μετριοπάθεια αποτελεί αρετή. Οι αποφάσεις παρμένες μεσα από διάλογο και με σύνεση μπορούν να οδηγήσουν σε αρμονία και ισορροπία καθώς και στην επίλυση προβλημάτων. Από την άλλη πλευρά ο αυταρχισμός, η μισαλλοδοξία, ο φανατισμός, η έλλειψη λογικής και η απολυτότητα έχουν ως αποτέλεσμα να διαλύσουν μια κοινωνία. Είναι αξιοσημείωτο για την καλή σχέση μεταξύ των κρατών να υπάρχει μέτρο, αγνότητα αλλά και συμφιλίωση.

Υρώ Καπετανάκη

Πως κατανοείτε την έννοια της Δημοκρατίας?

Η έννοια της Δημοκρατίας πηγάζει από την εξουσία του λαού, η οποία του δίνεται μέσω αυτού του πολιτεύματος να παλεύει για τα δικαιώματά του, να εκφέρει ελεύθερα την άποψή του όποια και αν είναι αυτή και να αγωνίζεται για την ισότητα. Έτσι επικρατεί η πλειοψηφία χωρίς να σημαίνει ότι οι υπέρμαχοι της μειοψηφίας δεν έχουν τα ίδια δικαιώματα. Με την προϋπόθεση ότι οι ενέργειες όλων των πολιτών θα περιορίζονται  σε ένα σημείο το οποίο δεν πρέπει  να υπερβαίνει κανείς, γιατί η υπέρμετρη δραστηριότητα του ενός μπορεί να γίνει λόγος για να περιοριστεί η ελευθερία κάποιου άλλου. Έτσι έχουν θεμελιωθεί κάποιοι νόμοι από τους νομοθέτες και κάποιους άλλους από τους αντιπροσώπους της χώρας από την οποία προέρχονται τους οποίους διαλέγει ο ίδιος ο λαός μέσω των εκλογών ή του δημοψηφίσματος.

 

Αναστασία Μανώλη

 

Η μετριοπαθής πολιτικήσε μια πολιτική κρίση μειώνει τις αντιπαραθέσεις και αποκαθιστά τη τάξη;

 

 

Στο αρχαίο κείμενο βλέπουμε μια μετριοπαθή στάση από τον Νικόστρατο απέναντι στις δύο παρατάξεις προσπαθώντας να κρατήσει ισορροπία ανάμεσά τους αλλά και να πετύχει την σίγαση πολιτικών παθών καθώς και την εξασφάλιση ειρήνης. Διαβάζοντας, λοιπόν, το κείμενο καταλαβαίνουμε ότι η μετριοπάθεια είναι αρετή. Όταν οι αποφάσεις λαμβάνονται με λογική, σύνεση και μέσα από διάλογο τότε είναι πιθανό να επιφέρουν την ισορροπία και την επιτυχή και άμεση λύση προβλημάτων. Αντίθετα, οι ακραίες αποφάσεις, η απολυτότητα και η έλλειψη διαλόγου και λογικής μπορούν να φανούν καταστροφικές για μια κοινωνία. Όσον αφορά τις σχέσεις μεταξύ των κρατών, καλό είναι οι πολιτικοί να εμπνέονται και να ακολουθούν στην όποια μέθοδό τους την αρετή αυτή, για την αποφυγή συγκρούσεων.

 

 

Αναστασία Μανώλη.

Top